НОЩта в Пловдив наближава

НОЩ/Пловдив 2019 пристига с пълна сила на под мотото: Общо място.

Събитията, подготвени от музеите, галериите и ателиетата, читалищата, църквите, общностните домове и различни организации очакват за поредна година своите посетители.

Артистичният директор и куратор Владия Михайлова ни разходи по акцентите на програмата.

Последвайте ни в НОЩта!

НОЩта става все по-запомняща се и могъща, но как обединявате всички изкуства?

Няма някаква специална стратегия на обединяване, те просто си съсъществуват. И това е съвсем естестената ситуация. НОЩта е близка до нея – хората изразяват себе си, с инструментите, с формите и жанровете, които са им най-познати и които чувстват най-свои. Ние пък сме отворени за това, да ги приемем, каквито са. Ето така се получава.

Трябва да кажем обаче, че НОЩта все пак застъпва повече визуалното изкуство, това е и така и заради основата на събитието – НОЩ на музеите и галериите, и защото визуалните изкуства са може би най-демократични, те преливат в танца, в театъра, в музиката... Ние живеем в света на визиите, гледаме и обменяме образи непрекъснато.

Един от проектите в НОЩта се казва "Цветна гравитация”. В подлеза между Стария град и Капана авторите Стела Василева – художник и Милен Апостолов – композитор създават среда, в която можем да видим звуците и да чуем светлината. Без да искам да звуча конспиративно или езотерично, но от една по-широка гледна точка нещата около нас са свързани, а границте между тях понякога са излишни. Така е със сигурност с изкуствата. 

Старият град с неговото непознато лице, кое е то и как ще ни го представите?

Местата на основната кураторска програма тази година са концентрирани в една по-слабо позната част на Стария град. Тя е близо до Източната порта и до ромската махала "Хаджи Хасан”, която е едно наистина много интересно пространство в града. Чрез проекта тази година искаме да дадем и възможност: възможност съвременното изкуство да открие наново пространствата, да провокира хората да се разходят и видят историята през очите на съвременността. Освен изложбата в Данчовата къща, проектът на младата фотографка Вера Хаджийска в Къща Стамболян, скулптурата на Антон Цанев при Източната порта и видео инсталацията на Саори Хала в Синята къща, за посетителите се подготвили и специални маршрути, свързани с различните общности: турска, ромска, арменска и еврейска. Те могат да прочетата за важни места, свързани с живота и историята на общностите във вестника, който подготвихе за програмата и да се разходят. За мен, като куратор, това беше един необходим пласт на самата изложба, който допълнително създава връзка между нещата, за които гворим и мястото.

Какво ново ще научим за Голямата и Малка базилика?

На 14-ти посетителите на НОЩта ще имат възможност да се срещнат с реставраторите на Голямата базилика, както и да видят два филма за мястото. Единият показва начина на работа, другят, какви са визиите за развиване на обекта в бъдеще. През 2017-та и аз, както и много други, бях доброволец за няколко дни при работата по Голямата базилика. Спомням си каква беше тръпката от разкриването на тези впечатляващи пластове от мозайки и колко много ни разказаха за технологията, за историята и за символиката на изображенията. Впечатляващо е. Радвам се, също така, че има цялостна визия за обекта. Той не просто е разкрит и реставриран, но и що продължи по активен начин да присъства в културния живот на града.

Преди време подобен процес се случи и с Малката базилика.

Важно е да се грижим и да интегрираме в съвременността културното ни наследство.

 

Кои са участниците в централната изложба "Общо място” и какви теми ще представят?

Участниците са художници от България, Чехия, Полша, Япония и др. Мисля, че местата са относителни, имайки предвид, че Даниела Костова е от България, но живее в Ню Йорк вече повече от десетилетие, Саори Хала е от Япония, но повечето време е в Берлин, Селма Селма е от Босна и Херцеговина, но завършва и работи в Щатите и така. Днес местата са относителни. Важното е това, което събира тези художници. За мен то е начинът им на мислене и критическото отношение към връзките между общност и индивид, в което се промъква въпроса и за това, кое е общото днес. Дали това са човешките права, дали това са базисните нужди за живот, дали това са местата, които споделяме или пък паметта за миналото... Такива въпроси си задава изложбата в Данчовата къща и останалите проекти. На моменти по-аналитично, на моменти по-поетично програмата в Стария град предлага различен начин да гледаме на себе си и на другите, разказва истории, споделя индивидуални борби и "революции”, създава места на среща, учудва ни и ни среща с хора и житейски съдби, които само на пръв поглед са далечни от нас. 

Как ще зарадвате най-малките посетители на НощТа?

В НОЩта има много работилници, в които най-малките могат да се включат. В Планетариума на Природонаучиния музей те ще могат да научат повече за Динозаврите, в Музейния център за съвременна история на Изсторическия музей - за опазването на природата и значението на екологичното равновесие, в Джумая джамия, заедно с възрастните, ще могат да създават ЕБРУ – рисунки от пръст и вода, в Музея на авиацията пък с помощта на VR очила ще влязат в кабините на няколко самолета на мястото на пилота. Акцент, както за най-малките, така и за тинейджърите, а и за родители – ентусиасти са уъркшопът и представлението за юнисайкъл и акробатика на Мини Арт Цирк на площад Съединение. Има и ще много ...

Специалният проект на художника Л от Лос Анджелис – А.С.Т.Р.А.Л.Н.И.О.Р.А.К.У.Л.И, в какво ще превърне Римският стадион?

Снимка: Natalie Labriola

Римският стадион ще се превърне в храм за канализиране на единадесет измерения от мултивселената. Ритуалът ще активира възприятията, за да постигне общо състояние на единство между оракулите и зрителите. Оракулите ще пророкуват послания на същества от техните измерения и ще ги предават към всички присъстващи. 

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види