Снимка: Art Tude Official

Феноменът FOMO

FOMO (Fear of missing out) е един от най-странните, но същевременно с това – видими последици от влиянието на интернет и социалните мрежи в ежедневието.

Интернет дава възможност на индивида Х в реално време да знае най-важното за него. Никога преди социализацията и търсенето на информация не е била толкова бърза, лесна и всеобхватна, а това създава огромен брой привлекателни възможности за индивида Х. И това започва да го притеснява. FOMO е именно психологическото състояние на притеснение от това, че не присъствате някъде, където се случва нещо интересно, и това създава натрапчиво усещане за неудовлетвореност.

В основата на FOMO без съмнение стоят социалните мрежи и интернет, защото те дават платформата, където всеки може да изложи живота и мислите си пред останалите. Това води до своеобразна надпревара в това кой ще отиде на по-екзотично място, кой яде по-здравословна храна или тренира повече във фитнеса.

Както и това кой е на най-интересните места, в най-подходящото време, за да почерпи най-неповторимата  емоция. И да я документира със снимка, която отива отново в социалните мрежи. Тази надпревара всъщност води до неосъзната зависимост към интернет и мобилните услуги. Да, става дума за хората, които не си вдигат носовете от телефоните, дори когато се хранят.

Възможностите в днешната онлайн и офлайн реалност са толкова много и изискват толкова време усилия, а често и пари, че резултатът от това е само депресия. Индивидът Х чувства, че може да живее по-добър живот, но това не се случва. Това създава усещане в него, че не получава достатъчно или просто не справя достатъчно добре, за да го получи.

Има и един усложняващ нещата момент – индивидът Х не иска да пропусне нещо интересно, но по-лошото е, че всичко интересно за него е изложено пред очите му в социалните мрежи. И индивидът Х знае, че то е там. Това го фрустрира още повече, защото индивидът е наясно с пропуснатите си възможности и започва да се съмнява в изборите си до този момент.

Освен всичко това, има и един друг психологически момент - ключовата дума за този феномен е "страх". Хора с такъв проблем не избират местата, където отиват, защото непременно искат да отидат там, а защото се страхуват да не отидат там. Предположението, че на това място/събитие/парти може да си изкарат страхотно – и после всички да го разберат за това в социалните мрежи, мотивира избора им. Именно този сблъсък между рационалните и ирационалните избори също тежи на психиката на индивида Х.

FOMO за първи път е споменат като феномен от маркетинг стратега доктор Дан Херман, в неговото проучване от 2000 г . в "The Journal of Brand Management", а терминът е популяризиран от Патрик Макгинис през 2004 г. в негова статия, в която споменава и FOBO – страх от това, че човекът не е взел най-правилното възможно решение.

Към 2018 г. FOMO е достатъчно осъзнат проблем на съвременния човек и особено на подрастващото поколение. FOMO е толкова разпространено, че в интернет има статии, посветени на това как може да бъде отхвърлена зависимостта от него.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види