Снимка: Bethany Legg

Как да оцелеете през новата работна седмица

Понякога понеделник е сякаш най-лошия ви кошмар. Понякога осъзнавате, че е неделя вечер и сякаш уикендът е отлетял като миг, а утре всичко започва отначало. Не можете да заспите, защото ви атакуват мисли за натрупалата се на бюрото ви работа и сърдитата физиономия на шефа ви, а стресът ескалира. Почивали сте цели два дни, а се чувствате изцедени.  

Ето няколко препоръки, които ще ви помогнат да се разтоварите и смекчите стреса и напрежението. 

1. Откъсвайте се, за да поемете дъх

Когато денят е натоварен и забързан, често забравяте да намалите темпото и да починете. Спрете. Поемете въздух. Станете от бюрото. Разходете се, поговорете с колега (дори да е тривиална тема като времето например), това ще ви помогне да се успокоите и да се разсеете от стреса. След 5-минутна почивка можете свежи и спокойни да продължите работата си много по-концентрирано и ефективно. И не забравяйте: получавате заядлив имейл – поемете въздух. Обаждат ви се, за да ви пришпорят с онзи проект – поемете си въздух и спокойно продължете деня.

2. Поддържайте отношения с колегите си

Не забравяйте, че не сте само вие в тази ситуация – най-вероятно колегите ви имат какво да споделят по темата. Споделяйте заедно тези почивки, обсъдете работния процес и със сигурност от най-изнервящите ситуации могат да се получат забавни "вътрешни шегички”, които ще разведрят атмосферата и занапред. 

3. Направете нещо за себе си (или за другите)

Разчупете рутината. Организирайте си приятен обяд, насладете се на хубава храна някъде навън. Или заедно с колеги си организирайте забавно занимание – можете да си определите ден в седмицата за домашни сладки или за следобеден коктейл. Направете си импровизиран бар и пригответе коктейлите заедно.

4. Не правете няколко неща едновременно

Това нарушава концентрацията ви, кара ви да забравяте и ви компрометира, в случай, че стане честа практика колегите ви да заварят работата ви наполовина свършена.  Правете си списък – не на телефон или компютър, на хартия. Записвайте важните неща и си отбелязвайте всяко свършено нещо – много е приятно да отмяташ свършеното за деня. Това ще ви помогне да приоритизирате задачите си и да отложите по-маловажните за по-късно.

5. Помолете за помощ

Никой няма да си помисли, че сте мързеливи или не умеете да си вършите работата, ако помолите любезно за помощ. Освен това, можете да се отплатите с дребен жест към колегата, притекъл се на помощ – един шоколад на бюрото му (или бира, спрямо предпочитанията) винаги са в състояние да предизвикат усмивка и да покажат благодарността ви.

6. Фокусирайте се върху "тук" и "сега"

Всъщност, не е настоящият момент този, който предизвиква стреса, а притесненията ви за бъдещето. "Какво ще стане, ако не предам презентацията навреме? Ако отложа тази работа за утре, какво ли ще си помисли клиентът за мен?” Спрете. (Освен, ако не сте хирург). Концентрирайте се и бъдете спокойни. Мотивирайте се да свършите работата си качествено и навреме, без да се изнервяте и паникьосвате. Не е краят на света и всеки е склонен да проумее човешка грешка или забавяне – все пак не сме машини.

7. Възнаграждавайте себе си всеки ден

Това ще ви помогне да се самомотивирате и да се почувствате по-добре, когато със съзнанието, че сте работили усилено и ефективно, вие заслужено отидете на масаж, или си купите онези обувки. Не е необходимо да е нещо голямо, просто трябва да е правилното, което ще ви накара да се почувствате добре.

8. Наслаждавайте се на хубавите неща и бъдете благодарни

Покрай натрупалия се стрес е възможно дори хубавите неща да ви изнервят и дразнят, може дори да стоварите яда си на любим човек. Недейте. Ценете положителните емоции и хора в живота си. Не само това, опитвайте се и да ги предизвиквате. Така ще бъдете по-щастливи и спокойни.

9. Почивайте си, като се разтоварвате

Когато почивате, не сядайте пред компютъра, не висете на телефона си и не мързелувайте цял ден. Създавайте си емоции. Правете нещо ново. Намерете нещо, което ви е приятно да правите, и го превърнете в свое хоби. Не мислете за работа, отпуснете се и просто се наслаждавайте. Физическите тренировки и разходките сред природата помагат да се разсеете и да "изчистите" съзнанието си от стреса.

10. Обадете се на близък

В краен случай се обадете на близък за кураж. Ако в крайна сметка съвсем рухнете и нищо не сработва, обадете се на близък, приятел, на майка си. Все пак, те винаги са на наша страна в големия жесток свят и ще ви подкрепят срещу "лошите” като поне ви изслушат. Понякога имаме нужда от такъв тип "терапия".

Настройте се положително! Всичко е наред. Каквото и да се случва, никога не се оставяйте на стреса да ви завладее. Балансирайте емоциите си и превърнете работата в удоволствие.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види