Как да бъдем концентрирани и продуктивни през есента
Независимо, че в лошо време се работи по-добре, студените месеци не са най-приятният период за всеки един от нас. Когато вали, разсейващите фактори стават с 1 по-малко, но от биохимична и психологична гледна точка, есента за човека е по-трудна – нула процента настроение и апатията оказват влияние на работоспособността.
Лошото време не ни прави по-концентрирани, а само маха един разсейващ фактор – в главата престава да се върти мисълта за това къде да идем да разпуснем след (а най-добре и по време на) работа. Доказано е, че през есента работниците са склонни да се задържат в офиса 30 минути повече, отколкото през по-топлите месеци. Проблемът идва в това, че не винаги количеството прераства в качество, макар и да ни се струва наопаки. По тази логика може да се чувстваме герои на труда след 10-часов работен ден, макар 90% от времето да сме прекарали в социалните мрежи. При това, ако задачата ни е отнела "едва" 2 часа ефективна работа, на нас ни се струва, че не сме я свършили достатъчно добре. Бихевиоралният икономист Дан Арийли разказва как на един ключар започнали да му дават по-малко бакшиш, само защото с опита той започнал да изпълнява работата си по-бързо – клиентите смятали, че той си върши работата недобросъвестно. По тази логика работят и онлайн търсачките за самолетни билети – ако системата "мисли" по-дълго, потребителите смятат, че тя полага повече усилия, за да търси, макар това да не е така.
Продуктивността до голяма степен зависи от персонализирания подход. На сайта 99U има класификация на типовете продуктивност – такива, които приоритизират; такива, които планират; такива, които аранжират и такива, които визуализират. Така за тези, които приоритетизират, им е важно планирането, те не обичат празните приказки и се притесняват повече за това да изпълнят работата в срок, а не с какви методи да го направят, за да улеснят себе си и останалите. На тях ще им помогнат планьори и таймери от сорта на Pomodro (използвайки го, работиш 25 минути и почиваш 5) или 42Goals, за да си водят списък планираните задачи.
Тези, които планират, също обичат да разпределят задачите по ред, а също така обичат да влизат в детайли и тях да ги подреждат (затова работните им мейли са пълни с булети). Инструменти, които могат да им помогнат, са ежедневникът Toodledo, приложението за навици HabitForge и Agendas, за да извежда най-важното от деня. Също така настолни органайзери, папки и пафлове също ще свършат работа – във физическото пространство на планьора всичко трябва да бъде в перфектен ред.
Последните два типа се отличават от първите 2. Тези, които аранжират, им е лесно и приятно да работят в екип и им е жизнено важно да общуват с колегите си. Всякакви сайтове и приложения за планиране няма да им свършат работа, но focus@will – сайт, който избира подходяща музика за работа и приятни виуални детайли. Визуализаторите не обичат да работят над еднотипни задачи, постоянно генерират идеи и затова е важно да им се предостави пълна свобода на действие. Затова дзен сайтовете от типа на Ommwriter и MyThoughts могат да им свършат работа.
Естествено няма универсални съвети и практики. На повечето от нас в продължение на работния ден им се случват много неща и има риск да потънат в работа от сутрин до вечер. Разбираемо, че всички имат важни позвънявания или имейли, на които трябва да се отговори веднага, но е важно да се научим да се абстрахираме от тях, с цел да довършим започнатата задача. Ако от съобщения съвсем не можем да се концентрираме, има Antisocial, който излиза от социалните мрежи или Freedom, който блокира връзката с интернет на определено време.
Ако есенната меланхолия стига до депресия, може би е редно да се обърнете към психотерапевт. За съжаление, често трябва да работим и в такова състояние. Депресията понижава увереността в собствените сили и умения, така че дори и задачки, които сте изпълнявали многократно, могат да предизвикат тревога. Ако се стигне до това, тогава по-добре разбийте задачката на няколко части и им сложете крайни срокове.
В офиса трябва да нагодите обстановката спрямо собствените ви нужди. И не става въпрос само за интериорни решения, ами в случай на конфронтации да намерите подкрепа от колегите. Може и да не станете най-добри приятели, даже не е препоръчително, но винаги можете да споделите с тях пристъп на тревога. Освен това, не се страхувайте да споделите на шефа си за сегашното ви състояние – дори и да нямате доверително взаимоотношения, винаги можете да посочите като причина депресията, ако работата ви не е както преди.