Как да избираме козметика?

Извън сухите факти, че Надя Йорданова е магистър-фармацевт, защитил с отличие дипломната си работа в направление "Фармакология, токсикология и фармакогнозия" в Хайделберг, Германия, трябва да се добави, че тя е отдаден и грижовен специалист, който е готов да споделя знанията си с всички нас през блога й Инфармация, както и през книгата, която впоследствие написа.

Но най-важното, към което Надя агитира, е, че всеки може да стане за себе си най-добрият гид в света на козметиката. Стига да не престава да се информира и да е готов да слуша собствената си кожа внимателно.

Надя си е поставила за цел да върна авторитета на нейната професия и доверието на хората в медицинските специалисти. Вярва, че младото поколение - новите лекари и фармацевти ще се преборят за уважението, което това поприще заслужава. Но за целта трябва да се демонстрира открито, че са компетентни, етични и работещи в името на българския народ.

Първо ще започнем с най-важния въпрос, защо избра фармацията?

Най-добрият човек, който познавам, беше фармацевт. Тя е близка приятелка на моето семейство и като малка ходих в нейната аптека. Харесваше ми да виждам как помага на хората и ми беше интересно да разглеждам лекарствата. Тази жена ме вдъхнови да стана фармацевт. И досега обожавам професията си.

Списваш този ценен блог, издаде книга, те са посветени най-вече на козметологията? Но къде са допирните точки между фармацията и козметологията и къде се разминават?

Фармацията и козметологията са много близки науки. Те се обединяват от съставящите ги дисциплини - химия, технология, физиология, фармакокинетика и фармакодинамика на активните съставки. Фармацевтът преминава интензивен курс на обучение и с малко допълнително четене може да консултира за козметични продукти базирано на състава им. За съжаление приликите се изчерпват дотук. Фармацията се занимава не само с козметика, но и с лекарства. Козметологът не може да консултира за лекарствени продукти, докато фармацевтът може да помогне при всеки въпрос, свързан с лекарства, козметика и хранителни добавки.

Какво е най-важното при избора на козметичен продукт?

Да се прецени състава на продукта, доколко той е съобразен с индивидуалните нужди на човека, за когото е предназначен. Много е важно да се вземе предвид всяка наша особеност, преди да се закупи козметиката. Добре е да имаме до себе си доверен човек, който разбира - или още по-добре - да се обучим сами.

Често при избора на продукт се ориентираме и по цената, щом е скъпо значи е по-качествено, така ли е?

За щастие на нашите портфейли, такава връзка невинаги съществува. Някои скъпи компании разчитат на името си, за да продават продукти, без да се съобразяват, че съставът им е беден откъм "активки" и не отговаря на високата цена.

Хората все по-често се доверяват на българска козметика, какви са твоите наблюдения как се развиват български брандове в последните години?

Силната страна на българската козметика винаги е била растителните екстракти. Имаме добра козметична промишленост и като цяло българските производители предлагат козметика, която е не по-лоша от тази, внасяна отвън. Недостатъкът на българските брандове като цяло е липсата на хай-тек съставки, които са скъпи. Но напоследък на пазара стъпват и такива български продукти.

Има и една друга тенденция, щом се доверим на даден бранд, да използваме само и единствено продукти от тази марка, до колко е разумно и рентабилно е това?

Сърдечно съветвам да не се робува на една марка. Дори сред любимите ми брандове има разочарования. Мит е, че трябва да се закупи цяла серия от един бранд, за да "се напасне" и да "работи в екип, допълвайки се". С правилна преценка на съставките могат да се изберат допълващи се продукти от различни марки и линии. Често се случва продукти от една и съща марка да са с рязко разграничаващо се качество откъм състав.

Кои са 3-те най-големи грешки, които допускаме при избора на козметика?

Според изследванията повечето потребители купуват продукти по критерии като цена, цвят на опаковката и миризма - да, наистина! Маркетинговите стратегии са обвързани най-вече с изгледа на продукта и много по-малко с неговото качество. Напоследък се появява и тенденция за насаждане на страх у потребителите с цел закупуването на определен вид - "био" козметика. Основната грешка, която правим, е да се доверяваме на маркетингови стратегии, без да обръщаме внимание на състава.

За какво трябва да се внимава при декоративната козметика, знаеш колко трудни етапи има, когато си тийнейджър, нямаш достатъчно средства, но си решен да се гримираш сериозно...

Основните правила при декоративната козметика включват да се подберат правилните консистенции на продуктите и нюанси на цветовете. По-младите трябва да избягват фрапантни, тъмни червила и сенки, които ги състаряват излишно. Дами на над 20 години, които обичат нощния живот, могат да си позволят тези красиви и дръзки цветове на правилните места. Възрастните дами трябва да подчертават устните си за сметка на очите, за да не изпъкват околоочните бръчки - пачи крак.

От известен  брой години се налага така наречената "зелена козметика", изцяло от натурални продукти, какво мислиш за пълното отричане на химията и изборът от изцяло натурални продукти? Хората са изплашени като цяло от "химията" в козметиката и я отричат.

Всъщност в България това явление далеч не е толкова масово. Българската жена е доста разумна и разпознава повечето видове черен PR като това, което е - просто нова, по-прикрита форма на маркетинг. На Запад "про-зелени" блогове на аматьори - козметолози, завършили "Гугъл университет", както се шегуваме ние, никнеха доскоро като гъби. Но и тази тенденция вече започва да залязва. Не можеш да лъжеш хората вечно. Разбира се, има неща, за които тези хора са напълно прави. Проблемът е, че зрънцата истина са размити с толкова много полуистини, откровени лъжи и истерични фрази, че потребителите се наплашват без никаква полза за тях самите. Накрая им омръзва, вдигат ръце и казват "Е, то всичко е вредно и отровно, няма смисъл да се грижа за себе си!". Това е опасно и за това е виновна изцяло "био" индустрията и нейните тактики.

Имайте предвид и, че далеч не за всичко, което звучи естествено и "зелено" е гарантирано, че не е рожба на лаборатория. С този тренд много се злоупотребява. Няма и единни критерии какво е това "био-продукт", а сертификатите "Био" се купуват от частни фирми с различаващи се критерии.

Често хората също решават да ги приготвят вкъщи козметиката си, за какво да внимават?

Имайте предвид, че някои продукти не могат да се направят сами вкъщи - като С-серумите например. Аз подкрепям домашната козметика, но настойчиво съветвам да се спазва хигиена при производството и да се има предвид, че домашната козметика е с много по-къс срок на годност.

Защита от слънце, тази толкова важна тема, свързана и с рака на кожата и превенцията, какво е най-важното при използването на тези продукти, могат ли те да не съдържат химия?

Да, може да не съдържат химични филтри, но сляпото им отричане е също толкова неразумно. Химичните филтри трябва да бъдат използвани само при деца над 12 години. Изключение правят съставките Тиназорб М и S, които са по-стабилни и могат да се ползват и от малчугани. Ако имате анамнеза за рак на гърдата в семейството, внимавайте за филтри като октиноксат (октилметоксицинамат) и ги избягвайте - има данни, че са рисков фактор при образуването на естроген-зависим рак на гърдата.  От своя страна физичните филтри могат да запушват пори и да правят неприятен бял филм върху кожата, както и да я изсушават силно. Това може да бъде избегнато с използване на наночастици (още една жертва на черния PR на биокомпаниите - те не попадат в кръвта и не са вредни).  Ако нямате алергии или анамнеза за рак - можете да използвате продуктите си с химични филтри спокойно. Рисков фактор не е равносилно на канцероген и да избягаме от всички рискови фактори за рак означава да се шмугнем в стерилна кутия и да не излизаме навън изобщо. Рискът се преценя индивидуално.

Кои са най-честите маркетингови трикове, на които не трябва да се ловим?

Аромат, цена, реклама от разпознаваемо лице (като Бионсе или Гала). Обещания, които звучат прекалено хубаво, за да са истина, както и неразбираеми научни фрази, изговорени по телевизията и на семинари от актьори в бели престилки. Реклама за екологичност или хипоалергенност на даден продукт. Термини като "медицинска" или "дермо" козметика.

Фалшивата козметика, как да я различаваме?

Много трудно може да се различи фалшив продукт. Това, което можете да направите, е да закупувате само от регламентирани магазини във физическия свят, както и техните онлайн сайтове. Не купувайте продукти, предлагани по Фейсбук, както и от сайтове, които нямат реален магазин, който да може да бъде проверен от РЗИ, НАП и Икономическа полиция. Ако видите да се продават реплики онлайн или реално, не си правете труда да се оплаквате на институции, а сигнализирайте на самата компания, която е ощетена. Например за фалшив парфюм на Tom Ford се оплачете на представителството на Estee Lauder за България. Те знаят какво да направят и ще предприемат мерки, за да защитят бранда си - нещо, което не е гарантирано за българските интитуции, за съжаление.

Научиха, че парабените са лошо нещо, но за какво би препоръчала да внимават хората, като четат етикетите? Ти учиш своите пациенти да четат и разпознават етикетите.

Парабените са рисков фактор при рак на гърдата според едно изследване, което впоследствие беше опровергано. Те са с много по-добър алергенен профил от други консерванти и не са алергизиращи колкото имидазолидинил уреята, например. Ако не сте с анамнеза за рак на гърдата, не се страхувайте от парабените. Повтарям - рисков фактор не означава гарантиран рак. Трябва да съвпаднат няколко фактора, от които най-важно е генетичното предразположение. Всичко е индивидуално и трябва да се прецени внимателно, без истерия или пълно безхаберие.

Разчитането на етикетите е важно умение, което всеки трябва да има, и аз няма да спра да образовам тези, които се интересуват от своето здраве.

Хората с проблемна кожа, те са изправени пред доста големи въпросителни, какво би посъветвала потребителите, склонни към алергични реакции или пък често получаващи дерматити?

Най-доброто, което могат да направят, е да се обърнат към вещ алерголог и дерматолог. Всеки път, когато купуваме козметика, без да знаем към какво сме алергични, играем на руска рулетка, защото не знаем какво да избягвате. Има тестове, които ще ни помогнат да разберем в коя съставка е проблемът.

Какво най-лошо можем да причиним на кожата си, дехидратация, запушване на пори, преждевременно остаряване – какво?

Най-лошото, което можем да причиним на кожата си, е да не се грижим за нея. Замърсяване, липса на слънчева защита, ходене на солариум, употреба на спирт-съдържащи продукти върху лицето, вредни навици като пушене и пиене на алкохол - това са фактори, които могат да направят 24-годишна жена да изглежда на 40.

Сподели ни за твоята любима грижа за собствената ти кожа, знаем, че при всеки тя е различна, но ти как се глезиш?

Имам рутина, която включва измиване в три стъпки, след което нанасям хидратиращ крем и анти-ейдж серум с пептиди и ретиноиди. Всеки месец ходя на козметик за почистване и държа на хигиената си. Имам комбинирана и склонна към акне кожа, но с рутината си за грижа се чувствам чудесно. Като истинска жена.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види