Бернардо Бертолучи

Когато режисьорът прекали

За да бъде създадено велико изкуство, творецът трябва да е максимално отдаден на това, което прави. Има примери за артисти, които творят дни и нощи през прекъсване, защото са обсебени от идеята си, но в киното нещата стоят малко по-различно.

Режисьорът не създава сам творението си, а трябва да го оформи с помощта на мнозина други. Основна роля в това имат актьорите, които са лицата на всеки един филм, поради което от тях понякога се изискват огромни жертви и усилия.

Понякога режисьорите минават границата на етичността в името на изкуството. Но дали това си заслужава, преценете сами с няколко от най-фрапиращите случаи, посочени по-долу:

Бернардо Бертолучи

Италианският режисьор е едно от най-големите имена в киното, но именно с негово участие е свързан един от най-противните моменти от историята на седмото изкуство. Филмът му "Last Tango in Paris" е скандален сам по себе си, но една от сцените във филма е особено запомняща се със своята бруталност.

В тази сцена персонажът на Марлон Брандо изнасилва анално героинята на Мария Шнайдер, като използва бучка масло за лубрикант. През 2007 г. самата Шнайдер разказва в интервю, че тя не е знаела какво ще се случи в тази сцена и че изнасилването всъщност е било истинско. Тези шокиращи разкрития са потвърдени от Бертолучи в негово интервю през 2013 г., в което режисьорът твърди, че не е казал на актрисата за сцената, защото е искал да заснеме естествената й реакция. 

Парадоксите по това изнасилване са няколко - тайната е пазена от всички десетилетия наред. "Last Tango in Paris" е един от най-известните филми, както на Брандо, така и на Бертолучи. По време на снимките Брандо е на 48 години, а Шнайдер е само на 19. На всичко отгоре, Бертолучи твърди, че се чувства виновен, но не съжалява, защото е искал Шнайдер да почувства гнева и унижението си, а не да ги изиграе. 

Успехът на филма обаче едва ли си е заслужавал, предвид че шокиращият случай тласка актрисата към наркотична зависимост и няколко опита за самоубийство.

Франсис Форд Копола

Франсис Форд Копола
 

Подобно на Бертолучи, Копола също е режисьор от старата школа и не се свени да използва всички възможни начини, за да провокира възможно най-естествена реакция на актьорите пред камера.

Копола е известен с нестандартните си визии и тежкия си характер, а Уинона Райдър е сред актрисите, които най-добре знаят това. Тя участва във филма на Копола "Bram Stoker's Dracula" през 1992 г. и в една от сцените трябва да се разплаче, но не успява.

Тъй като снимките не могат да продължат без тази сцена, Копола умишлено започва да крещи груби обиди в лицето й, докато Уинона не се срине психически и сълзите не тръгнат от очите й. Същото се повтаря 8 пъти, тъй като режисьорът не харесва предишните й седем разплаквания.

Все пак, Копола се извинява по-късно, като обяснява на актрисата, че го е направил в името на изкуството.

Джон Ландис

Джон Ландис
 

Ландис е само един от общо четиримата режисьори, които се захващат да режисират кино версията на популярния сериал "Twilight Zone" през 1983 г.

В последният ден от снимките той е начело на екипа, който трябва да заснеме сцена с хеликоптер, който преследва две деца. Пиротехническите ефекти обаче избухват прекалено близо до машината и тя се разбива. В катастрофата загиват актьорът Вик Мороу и двете деца, а в последствие трагедията разкрива някои тъмни практики в продукцията.

Оказва се, че децата нямат необходимите документи, за да участват във филма, както и че им е плащано под масата. В този смисъл, става дума за престъпна небрежност, защото тези деца въобще не е трябвало да бъдат на снимачната площадка.

Този случай е първият в историята на киното, който стига до съда, защото Ландис и още няколко човека от екипа са обвинени в убийство.

Все пак, режисьорът е оправдан и плаща обезщетение на роднините на жертвите. В по-късни интервюта Ландис твърди, че изживява трагедията всеки ден.

Куентин Тарантино

Куентин Тарантино
 

Тарантино е известен като екстремен не само със съдържанието на филмите си, но и с начина, по който отвежда актьорите си отвъд границите на допустимото.

Ума Търман е муза на режисьора в няколко негови проекта, но със сигурност губи доверие в него, заради един инцидент по време на снимките на поредицата "Kill Bill".

Един ден актрисата научава, че трябва да заснеме сцена, в която шофира автомобил с висока скорост. Проблемът е, че колата не е в изправност, а на снимачната площадка не са взети всички предпазни мерки. На всичко отгоре, Тарантино настоява актрисата да кара колата, а не неин дубльор.

Резултатът е, че Търман катастрофира и остава със сериозни поражения, най-вече в коленете и гърба. А Тарантино със сигурност съжалява, че я е накарал да кара онази кола, защото при други обстоятелства можеше направо да остане без муза.

Все пак, в свое интервю през 2018 г. Ума Търман твърди, че е е простила на режисьора и отново би работила с него.

Винсънт Гало

Винсънт Гало
 

Винсънт Гало е режисьор и главен актьор във филма "The Brown Bunny", който става скандално известен с една от сцените си.

Гало се опитва да докара максимална доза реализъм във филма си, като убеждава главната актриса Клои Севини да следва буквално сценария и наистина да му направи фелацио пред камерите.

Това се разчува и, когато "The Brown Bunny" излиза по екраните, мнозина критици и фенове са повече възмутени, отколкото впечатлени от демонстрирания реализъм.

Интересен факт е, че този гняв не е споделен от самата актриса Клои Севини, според която сцената е красива, а филмът е "истинско изкуство в стилистиката на Анди Уорхол". Може би тук е моментът да се отбележи, че все пак Севини и Гало са били двойка в миналото.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види