Зодия: Темерут

Как да се сработим с него?

Той е навсякъде около нас. Трудният човек, който не поздравява. Не се усмихва. Не говори. Не знаем нищо за него – не споделя. Той дразни, като в същото време не прави нищо и ни провокира с това свое бездействие. Направо ни влудява. Мислим си "какво ще му стане, ако просто се усмихне?" или се изумяваме как никога от него не чухме "добро утро", "благодаря" или поне "майната ти", за да сме сигурни, че таи някаква емоция в себе си.

И докато подобен човек на опашката в магазина можем да пренебрегнем с лека ръка и да си кажем "какво от това", напълно възможно е същият този да e съседът ни по бюро или по-лошо – шефът. Това са темерутите, с които ни се налага да се справим, защото да ги игнорираме може да доведе до катастрофални последствия за самите нас. Но как? Темерутът изглежда като затворен зад огромни зидове мрачен темперамент, до който не можем да достигнем, с каквото и да сме въоръжени. Но можем или пък се налага да опитаме. Ето как:

Бъдете търпеливи

Най-важното, с което трябва да се въоръжите, когато си имате работа с подобен индивид, е търпение. Стремете се да запазите спокойствие, с което да сразите безразличието му. Ако наистина ви е важно да комуникирате с този човек по една или друга причина, проявете търпимост. Приемете го такъв, какъвто е, и не си поставяйте за цел да го променяте. Това може да събуди по-голямото зло.

Търсете диалог

Има нещо, към което трудните хора се стремят и разчитат на вас да спазвате и това е дистанция. Ваше задължение е да уважавате това, че са избрали за вас роля в периферията на своето съществуване, но винаги можете да инициирате разговор. Естествено, ще бъдат мълчаливи и раздразнителни, но вие очаквайте това и бъдете готови да го преглътнете. Запомнете, че ако сте се захванали с този човек и имате нужда от неговата кооперативност, не трябва да се отказвате. Това ще бъде първият от много подобни разговори.

Ако играта загрубее

Ако видите, че разговорът придобива неприятна посока, поведете го в по-здравословна и безопасна такава. Не се закопавайте в теми и спорове, които могат само да доведат до конфликт. Това може да омекоти тона, ако темата към момента е била деликатна.

Поддържайте добрия тон

Ако човекът срещу вас реагира очаквано негативно, дори цинично, опитайте се да останете положителни, но и твърди. Не се огъвайте под напрежението, което той опитва да създаде. Фокусирайте се върху целта на разговора и не го разводнявайте. В крайна сметка идеята не е да си ставате първи приятели с този човек или да го ухажвате, а да вършите ефективно работата, която ви обединява.

Подбирайте си битките

Не изпадайте в ситуации на всяка цена да говорите с този човек, не опитвайте да го провокирате, когато това може да стане повод за очевидни противоречия и да влоши нещата. Преценявайте дали ситуацията предполага откровена конфронтация между вас и човека и какво можете вие да спечелите от нея. Тогава нападайте.

Разграничавайте човека от проблема

Когато имате служебен казус за решаване и неволно попаднете в екип с темерута, с когото трябва да разрешите проблема, е много важно въпреки чувствата и емоциите си спрямо този човек, вие да го разграничавате от проблема. Не проектирайте негативните си отношения върху проблема. Бъдете професионалисти и изолирайте личното отношение от естеството на проблема. Постарайте се да се приобщите към човека или да приобщите него към себе си, за да разрешите проблема възможно най-бързо и ефективно. Взаимният успех може да стане повод за по-добрите ви отношения впоследствие. 

Топене на ледовете

Ако все пак не се справяте с разговори и тактики, но смятате, че е важно да имате взаимоотношения с този човек, а усилията си заслужават, можете да положите повече старание. Опитайте да разберете какво харесва той, има ли хоби. Така ще го поставите контекст, в който той да изпъква и това може да му се хареса. Ще демонстрирате проактивност и може би ще събудите такава у човека срещу себе си. Това може да разчупи ледовете и да доведе до (поне някакъв) разговор. Току-виж имате нещо общо – любима рок група или спорт, на който сте привърженици.

Проявявайте чувство за хумор

Хуморът е едно от средствата за комуникация, пред което дори и най-коравосърдечните хора се пропукват. Прилагайте обаче подходящи за контекста на ситуацията шеги, все пак сте на работното си място. Забавна шега, използвана в правилния момент, може да обезоръжи и най-големия грубиян, да ви постави в доминантна позиция или поне да хвърли иронична светлина върху истината.

Доминирайте и конфронтирайте открито грубо поведение

Ако човекът срещу вас е очевидно агресивен и груб, не се свивайте в черупката си. Ако нещата стигнат до крайност, заявете открито позицията си и предприемете проактивно поведение, за да покажете, че не сте способни да влезете в тона на такъв тип комуникация. Понякога по-големи и рисковани стъпки могат да ви превърнат в по-авторитетен образ в очите на този и останалите ваши колеги. С подобна постъпка вие заявявате себе си и позицията си, за да придобиете респекта на околните и да бъдете активни, а не пасивни в отношенията си.

В заключение можем да кажем само, че има сложни хора, с които не си заслужава да се забърквате. Няма да ги промените в зряла възраст. Ако обстоятелствата го налагат, опитайте. Но ако нямате директен контакт с този човек и не е необходимо на всяка цена да се борите с нрава му, винаги можете просто да се основете на доброто си възпитание и да игнорирате поведението му с прост поздрав и пожелание за "приятен ден".

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види