Изолацията сближава съседи чрез социалната мрежа Nextdoor

Глен Чапман от Франс прес

Тясно локалната социална мрежа Некстдор (Nextdoor.com), свързваща жителите на един и същи квартал, изведнъж се препълни с предложения за помощ между съседи - от пазаруване за възрастни хора до разхождане на кучета.

Броят на всекидневно активните потребители на Некстдор скочи за месец с 80 на сто в момент, когато над половината американци са приканени да не излизат навън. Строгостта на мерките за изолация, целящи да забавят пандемичното разпространение на коронавируса, варира според съответния щат.

Както стана в Китай, а после и в Европа, в стремеж да запазят контактите си и да намерят разтуха домакинствата в изолация се пренасочиха към дигиталните платформи. Месинджърите регистрират също бум на разговорите чрез видеовръзка.

Некстдор пък дава възможност да общуваш с хора, които вече няма как да срещнеш на улицата или в асансьора.

"Усетихме, че сега човешката близост е най-важното нещо - казва пред АФП Сара Фрайър, изпълнителен директор на мрежата. - Имаме нужда от хората, живеещи наблизо."

Създадена през 2011 г., общността, базирана в Сан Франциско, включва вече 260 000 квартала в 11 страни, сред които Австралия, Великобритания, Франция, Италия, Испания...

Градинките за кучета

"Свикнала бях съседите да ми дават лимони (от градинките си), но сега мога да разчитам на тях за пазаруването", разказва Полина Борсук.

Шейсет и шестгодишната американка, живееща край залива Монтерей южно от Силициевата долина, вече излиза навън възможно най-рядко.

"Наистина съм трогната от колективния дух, от това, че хората си помагат, в пазаруването, например", допълва тя.

Потребителите на безплатната платформа се насочват един друг към ресторанти, доставящи храна по домовете, обсъждат последните квартални новини - коя спортна площадка вече е затворена, да речем.

Споделят също колко ги ядосват или им досаждат прекомерно строгите според тях мерки или съкварталците, незачитащи околните.

"Вбесена и покъртена съм от решението да затворят кучешката градинка на Хърст (авеню)", възмущава се потребителка от град Бъркли край Залива на Сан Франциско.

"НЕ Е ЗА ВЯРВАНЕ колко народ приижда да пие и да гледа залеза - коментира жител на същия квартал по повод местен парк. - Никога не съм виждал толкова хора в района. Това е, което ще ни разболее!"

Други измислят малки утешения в сегашната ситуация - например, поставят на прозорците, обърнати към улицата, рисунки с небесна дъга или плюшени мечета за радост на децата.

"Утре ще сложа пак коледната украса, за да внесе малко топлина в душата - заявява авторът на пост в една група от Санта Крус на калифорнийското крайбрежие. - Последвайте ме и вие!"

"Събратя по неволя"

Некстдор обещава взаимопомощ, събиране на дарени храни за благотворителни организации и подкрепа за местния бизнес, тежко засегнат от мерките за сигурност.

Чрез интерактивна карта на началната страница хората от общността могат да посочат къде живеят и какво биха могли да вършат.

Кметствата и държавните структури имат възможност да използват тази мрежа за съобщения с подчертано местен характер.

Потребителите също дават принос.

"Хората качват вицове и полезни съвети, каквито не получавам никъде другаде", посочва Полина Борсук.

"Дори да напишеш нещо съвсем безсмислено, хората реагират. Наистина като един вид събратя по неволя", казва тя.

Мрежата следи за евентуална дезинформация или опити за измама - това става по-лесно, отколкото на други платформи, защото системата за регистрация проверява дали потребителят не се представя за друг човек и дали живее в посочения квартал.

"Всеки качва съобщения, използвайки собственото си име - това прави хората по-отговорни", коментира Сара Фрайър.

Също като Фейсбук и Туитър Некстдор губи приходи заради намалялата реклама във връзка с икономическата криза покрай коронавируса.

"От друга страна, вече събудихме интерес у компании, с които не сме контактували досега", уточнява ръководителката на мрежата.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види