Дискриминация в конкурсите за красота на Индия
Водещ конкурс за красота в Индия попадна под обстрела на правозащтиниците. Активистите обвиниха организаторите, че кастингът се спира само на модели със светла кожа. Нападките се обосновават с правото на жените в Индия да получават достойно признание във всички сфери на живота и без значение от произхода си. Вестник "Таймс" публикува колаж от 30 участнички в конкурса – всички без изключение със светла кожа.
Активистът срещу антиколоризма Муна Бийти определи избора на Femina Miss India като "работа с клонинги“. Според нея всички кандидатки изглеждат сходно - с дълга, тъмна коса и бяла кожа в съответствие с дългогодишната мания на Индия към по-светлите тонове на кожата. Муна твърди, че подобни пристрастия могат да повлияят на психичното здраве и самочувствието на жените и момичетата с по-тъмен цвят.
"Децата и младежите гледат този конкурс. Те разбират, че ако не отговарят на критериите от него, не са красиви, не са достатъчно добри...“
Имаше реакции дори в социалните мрежи. Потребителите се възмущават, че участничките не представят многообразието и потенциала на индийските жени, особено на южната част, където повечето хора са с тъмна кожа.
Въпреки многократните запитвания организаторите не отговориха на нападките и въпросите от активистите и обществото. Femina Miss India е конкурсът, който избира най-красивата жена на Индия. Победителката представя страната в Miss World, един от четирите най-големи международни конкурса за красота, заедно с Miss Universe, Miss Earth и Miss International.
Критика към ежегодния конкурс за красота отправя и боливудската суперзвезда Приянка Чопра. И този скандал идва в момент, когато лечението на жените в страната - 1,3 милиарда души, е изправено пред огромни затруднения.
Заедно с това докладът на Световния икономически форум посочва, че Индия е на 108-ма позиция от 149 страни по равенство между половете. Това се отразява особено лошо върху икономическите възможности на женския пол. Междувременно насилието над жени е доминиращо в новинарските заглавия.
През последното десетилетие в Индия се наблюдава спад на участието на жените в работната сила. Данните на Световната банка показват, че заетостта на жените през 2018 г. е 22%. Това е тревожна цифра в сравнение с 27% женско участие в кариерната сфера през 2005 г.
Тенденцията за понижаване на степента на участие в труда има огромни последици за икономическото развитие на Индия. И особено за прогреса в овластяването на жените в дълбоко консервативната страна.
Кавита Емануел е основател на индийската кампания Dark Is Beautiful. Тя не е изненадана от избора в конкурса за красота. Според Кавита в Индия жената се оценява по външния вид и тена, което правозащитничката нарича "дълбоко вкоренен токсичен проблем“.
"Основното послание е, че трябва да достигнете точно определени критерии, за да бъдете ценени в живота.", казва Емануел.
"Нуждаем се от повече платформи, които да представят жените като способни хора, с голям потенциал, жени, които могат да постигнат много, а не като гримирани кукли, които изглеждат добре в нагласен и префърцунен формат."

