Да работите ли от вкъщи?
Представете си човек, който работи от дома. Ако си го представяте по пижама, да гледа сериали на лаптопа си, не сте единствени. "Много хора мислят, че работещите от вкъщи не са толкова продуктивни, колкото колегите им в офиса" - казва професорът по икономика от Станфордския университет Николас Блуум.
Той смята, че работата от дома е много повече от "поработване" и зяпане на сериали. Блуум е директор на програмата Продуктивност, Иновации и Предприемачество в Националното бюро за икономически изследвания в САЩ, работил е от вкъщи и сега изследва именно продуктивността на дистанционната работа. В САЩ хората, които го правят, са три пъти повече в сравнение с данните от преди 30 години, макар и това да са само 2.4% от населението. И все пак, в страните, в които мобилните технологии и въобще дигиталната комуникация съвпада със задръстванията и непосилно високите наеми в градовете – между 10% и 20% от хората работят дистанционно.
Макар изследванията в тази област да са трудно осъществими, тъй като изискват внимателен мониторинг и достатъчно участници за експериментални и контролни групи, Блуум все пак намира как да осъществи своя проект. В един от неговите класове е Джеймс Лианг, съучредител и главен изпълнителен директор на Ctrip - най-голямата туристическа агенция в Китай, с работна сила от 16 хиляди души. Компанията била заинтересована да позволи на служителите си в Шанхай да работят от вкъщи. Офис пространствата в мегаполиса са скъпи и компанията изпитвала затруднения, отчасти заради това, че работниците били изтощени от дългите пътувания, които им се налагат всеки ден, за да стигнат до центъра на града. Затова Блуум организира проучване, което да наклони везните към взимането на решение.
Блуум и Лианг организирали експеримент с 500 служители-доброволци от кол център, които да отговарят на изискванията да имат самостоятелна стая в дома си, в която да работят, да са работили за компанията поне 6 месеца и да имат качествена Интернет връзка. След това всички, които са родени на четна дата, били избрани да работят от вкъщи 4 дни в седмицата, а всички, родени на нечетна дата, да останат в офиса като контролна група.
Дали служителите успяват да устоят на трите капана у дома? Леглото, телевизора и хладилника. Мениджърите на компанията били доста притеснени, тъй като това били най-младите служители на компанията и съответно смятали, че са ще по-склонни към разсейване при липса на надзор.
Експериментът продължил 9 месеца. Виждайки резултатите, Блуум и мениджмънтът на Ctrip били зашеметени. Очаквано, разходната сума от $1900 на служител била спестена за тестовия период. Изненадата била увеличението с 13.5% на продуктивността на служителите вкъщи спрямо тези, които са в офиса. Това увеличение се явявало като един пълен работен ден - подарък от всеки служител. Освен това, служителите у дома си правели по-кратки почивки, взимали по-малко болнични и отпуски.
Позитивите били много повече от подобрена продуктивност. Изтощението на работниците спаднало с 50% в сравнение с тези, които продължили да работят в офиса. Освен това, в последващи интервюта служителите, които работили у дома, споделили, че чувстват по-голямо удовлетворение от работата си. Въпреки това, повече от половината служители променили мнението си за работата у дома, тъй като се чувствали прекалено изолирани. Някои от тях, които живеят с родителите си, пък вече нямали търпение да се върнат в офиса.
В крайна сметка проучването показва, че компаниите няма много какво да губят – и могат да спечелят много – ако позволят на служителите си да работят от вкъщи. Блуум обобщава: "Моят съвет към компаниите, които са любопитни, е да проучат различните начини. Някои опции: може да предлагате тази работна схема в случаи на непредвидени обстоятелства, при тежки метеорологични явления или пък в летните дни, когато децата не ходят на училище. Може също да се предлага индивидуално, с изпитателен срок, или пък да бъде част от бонус при повишение. А и ако забележите, че продуктивността е спаднала, винаги може да прекратите схемата."
Блуум предлага схемата да се прилага за един до два дни седмично, за да не се нарушава сплотеността на екипа. Имайки предвид конкуренцията между компаниите за намиране, наемане и задържане на най-добрите служители, възможността за работа у дома може да бъде сериозно предимство за компаниите. "Необходимостта да ходите на работното си място пет дни в седмицата идва от това, че преди хората трябваше да бъдат във фабриката и да произвеждат продукти", казва Блуум. "Но компаниите, които все още се отнасят по този начин към служителите си, все повече се оказват в неравностойно положение."

