Няколко филма за свръхестествената любов
Филмът "Граница" ("Border", 2018) на Али Абаси спечели голямата награда в категорията "Особен поглед" в Кан. Представлява нетипична мелодрама по мотивите на едноименния роман на Йон Айвиде Линдквист и се разказва за двама трола, които никога дори не са се и надявали да срещнат своята половинка. Главната героиня във филма е безпогрешна в работата си като граничар. Тя притежава невероятната дарба да разпознава човешките емоции, което й помага да усети контрабандисти, мошеници и престъпници.
Независимо, че живее с партньор, веднага забелязва човека, който прилича на нея – полуфантастично същество със загадъчен багаж. Тази среща й напомня за нейното предназначение и необходимостта да следва инстинктите си – става ясно, че зад обикновения човешки свят се крие едно пространство, където можеш да намериш разбиране и да усетиш чудото да бъдеш в собствената си кожа. Ще разгледаме още няколко интересни филма за свръхестествената любов на различни същества, които по нов начин обясняват човешките взаимоотношения.
"Splash", 1984
Том Ханкс и Дарил Хана, с най-дългата светла коса в света, играят двойка, на която й е писано да се срещне в най-големия американски мегаполис след две съдбоносни срещи в морето. Първоначално главният герой, Ален, пада във водата, когато е още дете, и приема момичето, което го спасява за призрак, но втория път, когато вече е възрастен – не може да повярва на очите си. За русалката изпуснатото портмоне става повод да се премести в големия град и да открие мъжа.
Най-интересното се случва в жанра "fish out of the water" – така в Холивуд наричат сценарния ход, когато героят напуска обичайната за него обстановка и трябва да научи нещо ново, като се сблъсква с препятствия, които за останалите изобщо не са такива. Русалката научава езика от предаванията, които гледа по телевизията, ще се кръсти Медисън и се крие от коварността на хората в сърцето на Голямата Ябълка.
Очакват я и други приключения, свързани с плавниците й, които са абсолютно подвижни. Холивуд не веднъж ще се върне към приказната героиня в големия град, но сцената с обаятелната Хана, с опашка във ваната, никога няма да намери равна.
Avatar, 2009
Епичният филм на Джеймс Камерън тотално променя отношението към 3D формата – микс от възмездие на хищната западна цивилизация, мелодрама и пример за визуализация на райския алтернативен свят. Войникът с атрофия на краката бързо се превръща в жител на Пандора – идеалната планета, където всичко е в хармония. Задачата на войника е да шпионира и изследва слабите места на тамошните видове, за да улесни инвазията от страна на земляните.
Причината за настъпващата война – Земята е изправена пред екологичен апокалипсис и хората трябва бързо да се преселят на друго място. Филмът е своеобразна метафора на историята на 20. век – на междурасовите конфликти и световната криза. Любовната линия между войника от Земята и момичето от Пандора, което никога не е виждало насилие, е надежда за разбиране на различните от нас и техния кръгозор, където магичното най-накрая трябва да победи прагматичното, а природата – цивилизацията.
Ruby Sparks, 2012
Разказан на примера на легендата за Пигмалион и Галатея е най-успешният опит на дуото Дейтън и Фарис. Руби Спаркс е плод на въображението на Келвин (Пол Дано) – млад писател, който е зациклил върху себе си. Той се страхува пред белия лист на новия му роман, който трябва да повтори успеха на дебютния му. На една от сесиите при психотерапевта си той му заръчва да опише момиче, което харесва кучето му. Описвайки подробно очарователната Руби Спаркс, Кевин неусетно се влюбва в нея, докато една сутрин не я заварва в кухнята си. Симпатичният персонаж от книгата се превръща в не дотам симпатично момиче, но предсказуемостта на Руби и нейната пълна зависимост от създателя й тотално подлудяват Кевин.
От една страна това е смешна романтична комедия, а от друга – филм, който разказва за пагубното изпълняване на желания.
Thelma, 2017
Младата студентка по медицина, Ана, се влюбва в неземно същество, но все още не знае за това. Филмът не само е лесбийска мелодрама с потресаващи сцени на сексуално пробуждане. Това е скандинавски трилър без трилъра, където свръхестественото се е сляло в познатото и битовото и не предизвиква паника.
Телма е първи курс, естествени науки, когато вниманието й е привлечено от друго момиче, но няма на кого открито да сподели за своите трепети, тъй като е от много религиозно семейство, в същото време халюцинациите и припадъците не й дават да се ориентира в природата на чувствата си. Филмът дълго балансира между психологичния трилър и мелодрамата, докато не завършва с размисли за божественото и любовта.
Under the skin, 2013
Красива брюнетка кара миниван и пита за посоката, като качва самотни пешеходци – само мъже. Доверието и симпатията на всеки един от тях към нея ще има фатален край. Джонатан Глейзър избирателно екранизира научно-фантастичния хорър за срещата на извънземното и човешкото, а едното се явява задължителен ресурс за съществуването на другото. Най-интересната част започва с внезапната симпатия на главната героиня към една от жертвите си. Задължителен филм за любовта като начало на непокорството.