Снимка: Личен архив

Да разрешим проблемите в България!

Повечето хора са имали неприятен опит с бюрокрацията на българските институции. Мнозина са се отказвали да подават сигнали за нарушители на пътя или за проблеми из града, защото не вярват, че това би имало ефект. За щастие, тази ситуация се променя, благодарение на технологиите и чрез "Гражданите" сигналите да достигат директно до необходимите хора в държавните учреждения. Така чрез дигитализиран процес на обработка на сигналите се избягва цялата бумащина и проблемите се отстраняват по-бързо. Звучи като приказка, но вече се случва, защото над 62 000 граждани адресират правилно проблеми от все по-различно естество на живота в София и страната. Добрият пример с мобилното приложение "Гражданите" е знак, че единствено технологиите могат да разбулят средновековния мрак в българските институции и че промените са в ход.

Историята на проекта е важна не само, защото концепцията е свързана с изграждане на по-добра градска среда. Това е история на неколцина млади българи – Стоян, Иван, Христо, Виктор, Матю и Тодор, които не просто развиват една смислена социална идея, а намират начин да я превърнат в самоиздържаща се организация, която да направи положителна промяна в дългосрочен план. Един от основателите на "Гражданите" – Тодор Лилков разказва как става това.

Как започнахте платформата "Гражданите"?

Стартирахме "Гражданите" през 2015 година като страничен проект в свободното ни време заедно с Иван Митов, Христо Борисов и Стоян Митов. Целта беше културата на пътя да се подобри чрез активна гражданска позиция, подкрепена с технология, тъй като България е на едно от челните места по жертви при пътно-транспортни произшествия в Европейския съюз. Започнахме от това, че органите в държавата, които се грижат за пътната безопасност, нямат ефективни решения за този проблем и работят с ограничени ресурси. В същото време гражданите са готови да се включат в решението на проблема стига да имат нужното средство.

Това  ли е първото мобилно приложение от този тип в България?

През 2015 г. това беше първото мобилно приложение, което дава възможност на хората да пускат сигнали за пътни нарушения.  Преди това всеки трябваше да пуска имейл до Пътна полиция или в МВР. Мобилното приложение "Гражданите" е първата чисто гражданска платформа, създадена от граждани, за справяне на проблема с пътните нарушения. В момента "Гражданите" е много повече от това - сега платформата е място, на което граждани, заедно с институции, бизнес и медии решават ефективно социални проблеми. Всеки може да подаде сигнал за градски проблем до община в цялата страна. Идеята ни е да вкараме всички градивни частици от обществото в една платформа и тези частици да работят заедно за една по-добра среда.

Как се финансира "Гражданите"?

Ако погледнете работата, която вършим, може би "Гражданите" прилича на сдружение или НПО, но не сме. Не вярваме в грантовете, дарения и субсиидии като дългосрочен план за постигане на цели. Затова се издържаме на чисто пазарен принцип. Създали сме няколко продукта вътре в платформата, които ни помагат да я издържаме и развиваме. Имаме услуги за мониторинг на фирмени автомобили, таргетирани известия, модул за институции и др.

Един от най-интересните инструменти на платформата е, че дава възможност на шофьорите да се извиняват за поведението си на пътя. Как става това?

Един от начините, по които въздействаме, е като даваме начин на хората да подават сигнали директно до  органите на реда, които да приложат закона. Но има и друг елемент - той е чисто граждански контрол. Всеки може да снима нарушител на пътя, като запише регистрационния му номер и нарушението, а после качи снимката.

Всеки човек с регистрация в мобилното приложение "Гражданите" може да впише регистрационния си номер и да се информира за това дали е сниман. Ако е извършил нарушение, той има възможност да пусне извинение за поведението си, което отива при човека, който е качил снимката с нарушението, с две опции – "приеми извинението" и "отхвърли извинението". При приемане на извинението, снимката се изтрива от платформата. По този начин стимулираме всички участници на пътя към диалог. Всички правим грешки, дори да сме направили нарушение, е по-добре да имаме възможност за обратна връзка.

Колко водачи са се извинили до момента?

Към момента има около 3 000 извинения, по-голямата част от граждани, но има и от фирми. Глобите също над 3000. Фирмите, които имат регистрация в  "Гражданите" могат да правят мониторинг на своите автомобили и да взимат мерки, ако шофьорите карат опасно служебните коли. Подобрявайки фирмената култура и среда в посока да бъдем по-добри граждани, ние рефлектираме върху цялото общество.

"Гражданите" работи много добре с институциите, а това не е лесна задача. Как започна вашето сътрудничество?

Първо свързахме имейла на Пътна полиция към всеки един сигнал, който гражданите изпращаха за неправилно паркиране в платформата. В полицията получиха доста сигнали и пощата им се задръсти. Освен това те ни помолиха имейлите да идват в друг формат, в който снимката не е линк, а е прикачена, тъй като не всеки компютър в МВР има връзка с интернет, поради мерки за сигурност.

След това отидохме в приемното време на шефовете на Пътна полиция, на Столична полиция, Национална пътна полиция и на  цялата национална полиция, за да говорим с отговорните хора за пилотен тест за онлайн обработка на сигнали. В началото те не искаха, защото бяха скептично настроени – бяха зарити от сигнали от граждани, а една голяма част от тези сигнали са невалидни по различни причини. Накрая имахме едночасова среща с комисар Тенчо Тенев от Столична пътна полиция, който разбра от нас, че платформата ни за 2 седмици има 12 хил. регистрации и това му се стори достатъчно значимо, за да се съгласи на сътрудничество. С това полицията придоби механизъм, който нямаше преди това - преди бяха нужни 2 месеца да се прати призовка на нарушител, а вече органите на реда могат да реагират за една седмица - това беше първата оптимизация, която направихме за тях.

За издаване на глоба трябват свидетелски показания от граждани - било то писмени, онлайн, но задължително разписани. Много от хората не знаят процедурата и не съдействат поради тази причина, когато пращат сигнал директно в полицията. Отделно от това полицията има ограничен ресурс. Например Пътна полиция - София няма ресурс да изпринтира снимките с нарушенията. Затова всяка седмица носим принтирани снимки в Пътна полиция. Също така повечето институции не са свикнали да работят онлайн и имаше период на адаптиране.

Как започнахте да работите с общините?

В първите 2 години платформата беше ориентирана около нарушенията на пътя, но хората започнаха да пускат сигнали за неправилно паркирали и изоставени автомобили. Започнахме да проучваме тези сигнали, след което отидохме в Столичен инспекторат и в Столична община. По онова време сигналите от гражданите се предаваха от човек на човек в различните общини и заради това се губеше обратната връзка с хората.

Ние направихме база данни и я качихме в интернет, така че всеки да може в реално време да провери какво се случва със сигнала, който е подал. Когато един гражданин подаде сигнал чрез сайта или мобилното приложение "Гражданите", този сигнал отива до определния столичен район. Оттам общинските служители и техните началници имат достъп до платформата и когато те поемат сигнала, подалият го гражданин получава известие, че сигналът е бил приет. Като се реши проблемът, гражданинът отново получава известие за това. Също така могат да се пишат и статуси за допълнителна информация, че има прогрес по сигнала. С това целият процес сега отнема секунда, а преди е можеше да отнеме 2 месеца, докато един сигнал стигне до отговорния човек.  Освен това премахнахме разходите за хартия и куриерските услуги и дадохме видимост на кметовете каквато не са имали никога преди.

Беше голяма оптимизация и от институциите сами ни запитаха дали можем да направим същото за всякакви сигнали от граждани.

 Към момента 8 районни общини в София ползват услугите на "Гражданите" официално – "Лозенец", "Надежда", "Красно село", "Слатина", "Люлин", "Нови Искър", "Витоша" и "Изгрев". На други общини в столицата и страната ние препращаме сигнали за нередности, докато се регистрират в платформата. Тук искаме специално да благодарим на Столична община за подкрепата и готовността да подкрепят иновативни решения.

Опитваме се да сме в максимално партньорски отношения с институциите, защото само с критика не става. Виждаме какъв е проблемът на гражданите и заедно с институциите мислим решение, което да е добро за всички. Вярваме, че това е правилният начин и той води до непрестанен прогрес.

 

"Гражданите" получават грамота "Джон Атанасов" за проект с голям обществен принос от тогаваншия президент Росен Плевнелиев.

Разкажи малко повече за новите функционалности на платформата?

Добавихме нови категории за сигнали, които хората могат да пускат. От миналата година има възможност за подаване на сигнали за градски проблеми, като стратирахме с бездомни хора в беда, неработещо улично осветление, боклуци, улични кучета и др. Те отиват както в конкректния район, така и по компетенция в Екоравновесие, Столичен инспекторат, Дирекция "Транспортна инфраструктура", Дирекция "Социални дейности" и др. Преди няколко дни добавихме сигнали за разбити улични тротоари, проблеми с електричество, сгради, строежи и детски площадки, обществен ред и др.

Вече имаме радар по адрес – можете да изберете адрес на картата и да се информирате какво се случва на радиус от 500 метра във вашия квартал. Това дава възможност на хората да имат видимост за проблемите в своята среда и да вземат мерки за решаването им. 

Също така гражданите могат да се информират за прекъсвания на комунални услуги през приложението. Столична община през нейния профил ще изпраща пуш нотификации на база адресите в "Радар" на хората за затваряне на улици и други в техните квартали. Така общината ще има директен комуникационен канал с жителите на София. В уеб версията на "Гражданите" има карта, която визуализира всички проблеми в каре от квартал, дори цял квартал, цял район или град. Това е полезно, както за жителите на града, така и за служебните лица. Ако например сте кмет на район "Слатина", сега за първи път имате такава видимост над това какво се случва в целия район, кой сигнал с какъв прогрес на обработка е и кой инспектор го обработва.

Разкажи повече за законовите инициативи, които "Гражданите" са започнали?

Чрез мобилното приложение "Гражданите" хората могат ефективно да решават проблеми в града, но ние сме въвлечени и в това да търсим къде са източниците на проблемите или какво пречи на тяхното решение. На база генерираните сигнали получаваме доста данни, които обработваме и търсим решения на проблеми с процедури и закони.

След това взимаме обратна връзка както от гражданите, така и от институциите, инициираме срещи на по-високо ниво, било то със съветник от общинския съвет, заместник-кметове или от дирекция в министерство. Правим работна среща и дискутираме как да се решат проблемите на гражданите, а и да се развържат ръцете на хората, които обработват сигналите в институциите, за да има резултати.

Например преди гражданите трябваше да ходят да дават показания, за да се стигне до глоба за шофьор нарушител. Сега само е нужно да бъдат дадени онлайн писмени показания чрез нас и ние ги носим на пътна полиция, които съставят фишове. Впоследствие обаче разбрахме, че два закона се бият - това са Закон за движение по пътищата, който казва, че могат да се пишат фишове по този начин чрез граждански сигнали и Закон за административните наказания и нарушения, който казва, че могат да се пишат фишове само от полицай, който е видял нарушението на място.

Разбира се, няма как да има полицай на всеки ъгъл. Затова този закон трябва да се промени. Наскоро един полицай беше написал фиш по сигнал от "Гражданите" и ръководството на Пътна полиция го наказа с мъмрене, защото е приложил гъвкаво закона, вместо те да инициират промени в законодателството и да си опростят работата. Ние го подкрепихме в съда и заедно с други граждани напълнихме съдебната зала в знак на подкрепа. За този ЗАНН 30 години има комисия в Министерство на правосъдието, няколко министри идват със самочувствието, че ще го променят, но това досега не се е случило. А този закон е важен не само за нарушенията на пътя, но и за всяко административно нарушение, което се случва в държавата. Едни от най-големите проблеми с него са свързани с адресната регистрация - когато имате регистрация във Варна, вие може да живеете в Пловдив, документите за вас идват на адресната регистрация и вие никога няма да получите призовка.

Друг пример, в който активно участваме, е за подобряване на процедура за изоставените коли. Там има една стара процедура, която прави репатрирането на едно изоставено МПС да става за 7 месеца при добро стиковане на работата. Процедурата е тежка. Една кола се води изоставена, ако няма годишен технически преглед повече от 2 години или е със стари номера. Прави се комисия от полицаи, столичен инспектор и служител на районна администрация, които стикират МПС-то. След това трябва да минат 3 месеца, през които собственикът сам може да премести колата, после 1 месец, за да му се пусне писмо и да се върне обратна разписка. Ако няма данни за собственика, тогава общината праща запитване на хартия до Пътна полиция за собственика на автомобила. Може да минат 1-2 месеца, докато се разбере кой е собственикът и чак след това идва репатриращата фирма. Ние направихме предложения на база на обратна връзка от граждани и общински инспектори, за това тази процедура да се промени. Предложенията, за които постигнахме съгласие, са: да се намали срокът от 2 години на допустимия законов минимум; да се намали срокът за доброволно премахване на изоставени автомобили от собственик от 3 месеца на 1 месец.

Какви са бъдещите планове на "Гражданите”?

Бъдещите планове са да правим инструменти и приложения в платформата, които да дават възможност на хората да решават проблемите заедно, като едно отговорно и учтиво общество. Освен това искаме с технологиите да опростим работата на институциите. Искаме и да навлизаме в повече социални проблеми като насилие, корупция и др. С две думи – място, на което гражданите в партньорство с институции, бизнес и медии ефективно да  продължат да разрешават социални проблеми.

"Гражданите" изказват благодарности на всички 62 000 души, които изполват платформата. За нас тези хора са герои и съвременните будители!

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види