За странната любов на една велика балерина

За Анна Павлова е писано много, нейните превъплащения на сцената я превръщат в естетически символ, който далеч надхвърля границите на балетната сцена. През целия си живот тя се води от вдъхновението, което буквално обзема и духа, и тялото й. Когато е съвсем малка, тя гледа балета “Спящата красавица” и още тогава решава, че иска да стане балерина.

Започва да учи балет на десетгодишна възраст, с което прави първите си, но знаменателни крачки към смисъла на живота си. Нейното вдъхновение надхвърля обаче желанието да обземе сърцата на руската (основно петербургска) публика и тя е първата в света балерина, която организира световно турне. Мотивът й да предприеме това нелеко начинание е да покаже изкуството на балета на колкото се може повече хора, особено на тези, които не са имали възможността да се докоснат до него.

Днес най-знаменателният образ, с който я познаваме, е този на умиращия лебед, за който само е изписано и казано толкова много, че се стига до това превъплъщението й да бъде определяно като метафизично.

Публичността и световната слава съпътстват Анна Павлова през целия й живот. Тя става емблематична и нейният образ и име започват още приживе да се ползват с всякакви широко комерсиални цели - продават се статуетки с образа й, разпространяват се копия на снимки, плакати и какво ли още не. Може би именно като компенсация на тази липса на уединение и интимност в по-голямата част от житейския й път, тя намира спокойствие далеч от всякакви светски събирания в компанията не на кого да е, а на домашния лебед Джек.

В пика на своята кариера, докато взема участие в трупата на Сергей Дягелиев, тя решава, че е време да направи една по-голяма крачка и да смени сцената, а заедно с нея и дома си и се премества в Лондон, където купува голяма къща в северната част на града.

Около къщата на Анна има огромен парк и водоем, където живеят множество лебеди. Така от метафора и символ на голямата й кариера на балетната сцена, “Лебедово езеро” се превръща в нейна лична реалност, която може да съпреживява интимно ден за ден. Вероятно нещо, което световната известност и публичността й не биха могли да й дадат в друг контекст.

Така, когато била у дома, Анна обичала да общува основно със своите любими птици и особено много с най-близкия до сърцето й - Джек. И сега могат да се намерят множество снимки, на които се вижда как балерината е прегърнала красивата птица в някаква като че ли митологична любовна поза. Лебедите не са птици, които се поддават на дресировка, нито са склонни на особено близко общуване с човека, но Джек явно е разпознал в нея същество по-близко като че ли до неговия вид, отколкото до човешкия.

Въпреки възбуждащата всякакви фантазии еротика на тези снимки, Анна притежавала характер в действителност по-близък до недружелюбността на лебедите, отколкото до обикновената човешка ревност. Тя била вманиачена в това да получава най-много аплодисменти, да изпъква повече от остабалите членове на трупата и често успявала да съсипе своите колеги с дълбоко иронични забележки. Някои казват, че трудният й характер се дължал на детските години на Анна в балетната школа - там тя не била приета от първия път, а след като това се осъществило, дълго време била обект на подигравки заради малкия размер на своите глезени и ходила. Звучи странно, но професионалната злоба е също толкова рафинирана, колкото професионалният хумор.

Съгласно биографите на Анна Павлова, последните думи, които изрича преди да умре, са “Пригответе ми костюма на умиращия лебед”.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види