Гълъбите на Пикасо
Преди да започнем със символа на мира, който размахва криле из цялата история на културата, е интересно да споменем, че гълъбите всъщност не са най-миролюбивите създания на света, независимо че са привлекателни за хората, поради своята социална природа и може би известния за тях факт, че създават моногамни двойки.
За Пикасо темата с гълъбите също е нишка, която преминава през целият му живот - от ранна детска възраст, когато започва да дорисува рисунките на своя баща – художник- анималист, който се специализирал именно в рисуването на гълъбите и обожавал тези птици.
През 1973 г. Пикасо създава "Птици в клетки" за която се счита, че следва да изобразява конфликта на две от неговите любовници – Мари Терез Валтер и Дора Маар.
Пикасо се вдъхновява от природата, но неговото отношение към нея не е романтично. Известен е с любовта си не само към гълъбите, но и към начина по който те се конкурират и бият. Пикасо бил приятел с цирковите борци, в по-късните години на живота си станал фен и на бокса.
В биографичната си книга "Моят живот с Пикасо" Франсоаз Жион описва сцена, в която той наблюдава как се ухажват гълъби и първоначално мисли, че става въпрос за женска и мъжки, а след това променя мнението си и вижда в двойката само мъжки, хомосексуални животни. Сцената го провокира да нарисува две литорграфии. Така или иначе, Пикасо е бил поклонник на жените от една страна, а от друга – доста жесток в интимните си отношения, които едно след друго претърпяват крах. Интересно е че там, където би трябвало да има сексуална игра между мъжки и женски, той вижда два мъжки гълъба. Интересно е също да се отговори на въпросът кого е рисувал всъщност, създавайки символът на мира. От спомените за него е запазена история, според която той тръгвал за училище вземайки със себе си един от гълъбите на баща си. Така бил сигурен, че той ще го последва.
През 1949 г. ателието на Пикасо посещава Луи Арагорн, който му поискал изображение за афиша на конгреса на Движението за мир. Всъщност, разглеждайки картините на Пикасо, Луи Арагорн сам избира образа на една конкретна птица, която Пикасо по-рано бил нарисувал като подарък за Матис (друг поклонник на гълъбите). Френският биограф Анри Жидел пише, че Пикасо е бил против точно този образ да бъде разбиран като образът на мира, казвайки, че гълъбите са всъщност много жестоки и че той самият е видял как двама мъжки изкълвали до смърт една нещастна женска, която не им харесала.
В последствие Пикасо прави още картини, които изобразяват гълъбите, които той намира за жестоки и първични птици. Птиците, които е рисувал и обожавал собствения му баща. През това време, този иззет от личното пространство на Пикасо образ се превръща в символ на мира, макар че явно е бил преди всичко знак към една съвсем друга история.