Снимки: Официален Instagram акаунт

Манхилд Кенеди и нейното изкуство

Профилът ѝ в Instagram наподобява доклад от ентографска експедиция в друга реалност. Маските на мистериозната художничка, появяваща се под псевдонима damselfrau очароват - те имат етнически мотиви, препратки към барока, нещо окултно и едновременно с това са направени буквално от отпадъчни материали.

Damselfrau всъщност се казва Манхилд Кенеди. Тя е родена и израснала в Тронхайм, Норвегия. Манхилд няма специално художествено образование, но се среща с изкуството още от детските си години, защото родителите ѝ са художници. Бащата на Манхилд е скулптор, който изнася лекции в цяла Норвегия, майка ѝ е талантлив илюстратор и съответно домът им винаги е пълен също с хора на изкуството. Израснала в атмосфера на творческа свобода, Манхилд търси своя път в живота. Липсата на професионално художествено образование обаче като че ли превръща Манхилд в своеобразен самозванец в територията на изкуството.

Тя заминава за Лондон, където си намира работа в магазин за винтидж дрехи. Старите и почти непотребни вещи я привличат и тя започва да събира собствена колекция от различни счупени предмети, които прагматично погледнато не могат да влязат в употреба. В един момент тя започва да прави цели композиции от тези фрагменти, добавяйки към тях привидно несъвместими акценти. Това съответства много и на нейните разбирания за природосъобразен начин за живот, в който старите и ненужни вещи могат да се върнат към живот.

Маските обаче се раждат малко по-късно, когато Манхилд и нейните приятели започват да посещават различни тематични лондонски партита. Те искат да изглеждат необичайно, не като другите, но в същото време да не харчат твърде много усилия, време и пари за грим. Така се появяват ритуално-фантастичните маски на damselfrau, а профилът ѝ в Instagram им позволява да получат собствен живот в социалните мрежи. Манхилд не се счита за концептуална артистка - това е просто удобен за нея формат, в който дава възможност на фантазията си да вдъхне смисъл и функционалност на това, което другите намират за непотребно.

Някои от маските на Манхилд се получават веднага, други ѝ отнемат години преди да ги завърши. Тя разчита на интуицията си, за да свърже подходящите материали и едва тогава рационализира процеса на творчеството си. Видно и от нейните произведения, тя се опитва да изключи съзнанието си колкото е възможно повече, да не мисли за нищо, да разчита на чувствата си, когато създава нова маска. Това винаги носи със себе си изненадващ резултат, който не може да бъде планиран предварително.

Тя счита, че маската не е завършена, докато не бъде снимана и публикувана в няколко социални мрежи - така Манхилд дава живот на произведенията си и ги оставя на тяхната собствена съдба. Тя обаче създава не само маски - на нейния уебсайт и в интернет можете да намерите щампи, пощенски картички и колекции от бижута, а сред любимите ѝ материали са речните перли и месингът.

Въпреки факта, че Манхилд все още е млада и доста специфична художничка, не толкова отдавна в Националният музей на декоративните изкуства в Тронхайм се състоя нейна изложба, което вероятно е още една крачка към утвържадването ѝ като оригинален и много смел артист.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види