La Puente: Фотографията, обектът и неговото включване в творческия процес
Как отразяваме сложните социални теми през призмата на изкуството днес и може ли то да ни подтикне към социално ангажирано действие? В търсенето на тези и други отговори, Гьоте-институт България и галерия Синтезис представят изложбата La Puente на германската фотографка Шарлоте Шмиц. Последната за тази година изложба в галерийното пространство на института е курирана от Надежда Павлова и ще бъде официално открита на 24-ти ноември от 18:30 часа. Ден след вернисажа ни очаква и отворен разговор с Шарлоте Шмиц и Светлана Бахчеванова, посветен на трудните и нелицеприятни теми в полето на фотографското отразяване на насилие, травма и борбата срещу тях.
La Puente е най-големият публичен дом в южната част на Еквадор. Намира се в град Мачала и в него работят над 150 жени. Фотографиите са създадени в партньорство с тях – сами избират как да позират, а след това рисуват върху полароидните си снимки с лак за нокти. В началото функцията на лака е да прикрие самоличността им, но той бързо се превръща в творческо средство.
Участието на моделите е в основата на художествената практика на Шарлоте Шмиц. Тя свежда до минимум структурите на неравнопоставеност, които предполага фотографският процес, и по този начин позволява по-дълбоко и комплексно разбиране на участващите хора.
Серията, за която тя получава първата награда FotoEvidence W, представя една нова перспектива към иначе клишираната тема. Тя създава пространство за по-сложно и лично разбиране на личностите, разказващи своите истории, които се противопоставят на съществуващите стереотипи за секс работничките. По света повечето от тях са жени, докато авторите на арт и фотографски проекти на тази тема обикновено са мъже. Творбите често непоказват жените така, както те биха искали да бъдат видени, и допринасят за дисбаланса във възприемането на секс работниците и жените като цяло.
Освен полароидни снимки и видео документация в изложбата ще бъдат включени още едноименната книга, както и личните чаршафи на моделите, които те са подарили на Шарлоте Шмиц. Тези лични вещи са единствената собственост, която жените притежават в стаите на La Puente.
За авторката:
Шарлоте Шмиц е документална фотографка, чийто артистичен подход предизвиква традиционните документални практики. По този начин тя изразява личните си възгледи по теми, свързани с жените и миграцията. Авторката израства в датското малцинство в Германия и учи документална фотография във Университета в Хановер. Работите на Шарлоте се публикуват в международни медии, сред които Der Spiegel и The Washington Post. Имала е самостоятелни изложби в САЩ, Турция, Австрия и Япония. The British Journal of Photography я определя като един от авторите, "които да следим през 2019-а“. Тя е първата носителка на наградата FotoEvidence W за нейната серия La Puente, публикувана като книга през 2019 г. В средата на март 2020 г. основава The Journal - глобален фотографски колектив от няколкостотин жени и небинарни фотографи. Понастоящем Шарлоте се намира на германско-датската граница и е изследовател за National Geographic.
FotoEvidence Women е нова инициатива на агенцията FotoEvidence Press, чиято съоснователка е българо-американската фотожурналистка Светлана Бахчеванова. Наградата е посветена на ангажирани жени фотографи, които искат да разказват истории под формата на фотокнига. През последните дванадесет години екипът на FotoEvidence e публикувал 34 книги, за да привлече вниманието към теми като човешките права, насилието, подтисничеството и нарушаването на човешкото достойнство.Наградата FotoEvidence W за лична история през 2019 г. беше присъдена от престижното жури на германската фотографка Шарлоте Шмиц за нейния дългосрочен проект La Puente.

