Таен художник, таен модел
Повече от 100 години тази картина крие тайната на своя истински автор. Днес нейната стойност е оценена на 26 милиона долара. Повече от сто години след първото й излагане в Лувъра изкуствоведите най-накрая откриват истинския й автор, но втората тайна на картината: идентичността на модела остава спорна.
"Дамата в кожено палто“ е маслена картина датирана от 1577-1579 г. Сега се съхранява в музея на Полок, Глазгоу. Картината е закупена от сър Уилям Стърлинг Максуел през 1853 г. и е част от колекцията от испански произведения, която заедно с къщата-музей Полок е дарена на град Глазгоу през 1967 г. от внучката му Ан Максуел Макдоналд.
Самоличността на модела е все още не е известна. Има обаче предположения, че това е Софонисба Ангвисола - италиански художник, първият известен художник от Ренесанса.
Други историци на изкуството смятат, че стойността на козината и бижутата със скъпоценни камъни са доказателство за кралския произход на позиращата дама. Може би това е някой от кралското семейство на Луи Филип (тъй като Алонсо Санчес Коелю е водещ портретист в неговия двор).
Загадъчният модел гледа директно в зрителя. Тя има черни бадемовидни дълбоки очи и тъмни вежди. Лицето й се отличава с аристократична бледност, червени устни и розови бузи – все традиционни отличителни черти на дамите от висшето общество. Допълнителна изразителност на външния й вид се добавя от тънките дълги пръсти с два пръстена (намек за брачния й статус). Облечена е в бежова кожена дреха, а главата й е покрита с лек шал в тон с облеклото. Колието, което моделът носи под дрехите си, се забелязва слабо. Катраненочерната коса, очи и вежди придават на външния вид на дамата ориенталски вид.
Картината не е подписана от автора, но дълго време се смята за дело на Ел Греко. Ново изследване и по-задълбочен анализ на шедьовъра позволиха на експертите да анализират по-задълбочено стила на художника, както и на неговите колеги, работили по това време. Техническите анализи на Националния музей Прадо в Мадрид, Университета в Глазгоу и музеите на Глазгоу доказват, че авторът не е Ел Греко.
Експертите установяват, че първият слой на платното е светлосив, а работата на Ел Греко е грундирана с кафеникаво-червен слой. Освен това качеството на оригиналните рисунки от Ел Греко е коренно различно от изследваната картина. Всички доказателства сочат, че материалите и методите, използвани за създаването на картината, съответстват на традициите в Испания от 16. век. С помощта на съвременна техника са анализирани 5 възможни автори и според резултатите от проверките е установено, че авторът на "Дамата в кожено палто“ е един от най-добрите европейски художници на портрети от 16. век - Алонсо Санчес Коелю (1531 - 1588).
Санчес Коелю е основна фигура в историята на испанската живопис. Художникът работи като приема поръчки предимно на кралски портрети. Неговият стил съчетава обективността на фламандската традиция и чувствеността на венецианската живопис. Алонсо е главният художник на портрети в двора на Филип II в Испания и по това време той буди възхищение у съвременниците си повече дори от Ел Греко. Картините на Коелю са белязани от лекота на изпълнението от една страна, а от друга – със строгост в цветовото и сюжетно представяне. Въпреки че тези портрети са създадени от автор, силно повлиян от творчеството на Тициан, те демонстрират оригинален талант и отлично отразяват скромността и формалността, които владеят художниците на испанския двор. Санчес Коелю създава и трогателна серия от портрети на деца на Филип II.
"Дамата в кожено палто" очарова зрителите още откакто е изложена в Лувъра през 1838 година. Въпреки че от началото на 20. век тя предизвиква цяла верига от догадки, съвременните изкуствоведи и изследователи на изкуството позволяват да свържем големия шедьовър със своя не по-малко велик автор.