Снимка: Getty Images

От "Защо Титаник потъва?" до "Наистина ли Титаник потъва?"

Казаха, че Титаник не може да бъде потопен. Затова въпросът как корабът се озовава на дъното на Атлантическия океан само четири дни след своето първо плаване, остава интересен. И важен. 

Това наистина ли беше Титаник?

Всички са съгласни, че луксозен лайнер отплава на 10 април 1912 година и потъва пет дни по-късно, отнема живота на около 1500 от 2223 пасажери на борда. Повечето изследователи настояват, че потъналият кораб е Титаник. Но съществува и почти идентичният R.M.S. Олимпик. Според една от версиите, Олимпик е пострадал при инцидент предходната година, но за да получат по-голямо застрахователно изплащане, собствениците на кораба го преименуват от Олимпик на "Титаник“ и след това умишлено предизвикват трагедията. Въпреки че тази теория не може да бъде категорично доказана, серийните номера на Олимпик са идентични с тези на части от Титаник.

Действително ли пожар решава съдбата на Титаник?

Неотдавнашен документален филм предлага достоверни доказателства, че "Титаник“ е бил повреден от пожар, който бушува три седмици, преди корабът да отплава. Повредата е отслабила корпуса на кораба, като по този начин ускорява потъването му при сблъсък с айсберга. (Ако изобщо се е сблъскал с айсберг, което е друга загадка на която обръщаме внимание тук.)

Защо капитанът ускорява скоростта?

Десетилетия наред хората вярват, че капитан Смит плава с висока скорост през ледените води на Северния Атлантически океан, защото иска "Титаник" да премине разстоянието по-бързо от побратимия си кораб - Олимпик. Но през 2004-та година Геологическото дружество на Америка публикува научна книга от инженер Робърт Х. Есенхиг с различна теория: Истинската причина, поради която капитанът на "Титаник" ускорява, е за да изгаря въглища възможно най-бързо, за да контролира споменатия въглищен пожар по-горе.

Каква е причината корабът да се "счупи" на две?

На 1-ви септември 1985-та година океанографът Робърт Балард открива останките на Титаник на 2,5 мили под повърхността на океана, заедно с изненадващата новина, че корабът се е "счупил" на две преди да потъне. Преди това всички са мислели, че корабът е потънал непокътнат, след като се е сблъскал с айсберг, докато е карал с безразсъдна скорост през ледените води в близост до брега на Нюфаундленд. Откритието на Балард води до нова теория: че разделянето на кораба на две части, което "може да е било разликата между живота и смъртта“, е резултат от недостатъци в дизайна и качеството на материалите, които са вложили собствениците и/или строителите.

Дали торпедо не потапя Титаник?

Повечето от нас вярват, че Титаник потъва след сблъсък с айсберг на 14-ти април. Някои смятат обаче, че Титаник е атакуван от немска подводница. Тази теория не изглежда толкова находчива, като се има предвид, че три години по-късно през 1915-та година немска подводница потапя пътническия кораб Лузитания. Възможно е теоретиците да бъркат Титаник с Лузитания. Възможно е също така да объркат и Титаник с Олимпик, който е получил щети след сблъсък с военен кораб през 1911-та година. Все пак - наличието на няколко други кораба в близост до потъването на Титаник оставя въпроса отворен.

Имало ли е изобщо айсберг?

Ако приемем, че Титаник не се е сблъскал и не е бил торпилиран от друг кораб, лесно е да се повярва, че е ударил айсберг... Но не е задължително. Професионалният морски капитан Л. М. Колинс твърди, че ако Титаник беше ударил айсберг, той щеше да потъне в рамките на минути. Вместо това, Колинс и неговите последователи смятат, че Титаник трябва да е ударил скрито крило в "пакет лед" (многогодишен лед, плаващ близо до повърхността на океана). Колинс посочва несъответствия в разказите на очевидци, които могат да се дължат на естествени оптични илюзии.

Защо екипажът не разполага с подводници?

Със сигурност, ако екипажът имаше бинокъл, щеше да види опасността навреме и да смени курса. Но цялото "снаражение" с бинокли на Титаник е заключено в отделение за съхранение. А член на екипажа, който е прехвърлен от кораба точно преди да отплава, е единственият, който има ключ от помещението. При показанията си – този служител твърди, че "е забравил" да предаде ключа. Но дали това не е умишлено?

Ако е имало предупреждение, защо никой не му е обърнал внимание?

Дори и без бинокъл Титаник може би е имал време да промени курса преди сблъсъка, ако някой е предупредил екипажа. Но всъщност: някой предупреждава екипажа. Един час преди сблъсъка корабът, S.S. California, се обажда по радиото, за да каже, че е спрян от "гъст лед". Въпреки това радиооператорът на Титаник Джак Филипс никога не е предал предупреждението на капитан Смит. Някои казват, че съобщението е било умишлено предадено като "не спешно", но никога няма да разберем със сигурност, тъй като Филипс потъва заедно с кораба.

Дали именно корабът Калифорния не е замесен в инцидента?

Този круизен лайнер се намира на по-малко от 20 километра от мястото, където потъва Титаник. Той изпраща предупреждение за опасните условия, които може да са препредадени като "не спешен" въпрос. По-късно калифорнийският екипаж пренебрегва сигналите за бедствие на Титаник, въпреки че твърди, че не е бил запознат с тези сигнали, тъй като техният радиооператор е напуснал дежурството си. Наистина ли калифорнийците не забелязват какво се случва в рамките на обозримата гледка?

Третият кораб

Калифорния може би не е бил единственият кораб, който игнорира сигналите за бедствие на Титаник. Норвежки кораб, Самсон, също може да е бил наблизо. Според някои - Самсон е бил дори по-близо до Титаник от Калифорния, но игнорира сигналите за бедствие, за да избегне преследване за незаконен улов на тюлени.

Дали J. P. Morgan не е в основата на трагедията?

Има теория, че Титаник заема мястото на повредения Олимпик за финансиста Дж. П. Морган, който е един от собствениците на компанията, която притежава и двата кораба. По онова време Морган е един от най-богатите хора на планетата и притежава сериозна власт. В допълнение, той отменя "присъствието" си в последния момент преди единственото плаване на Титаник. Защо Морган и цялото му семейство не се качват на кораба? Знаели ли са какво ще се случи? Планирано ли е било?

Дали няма заговор за убийство?

Някои изследователи смятат, че потъването няма нищо общо с парите от застраховката, а по-скоро Дж. П. Морган е планирал потъването, за да убие своите съперници - Джейкъб Астор, Исидор Строс и Бенджамин Гугенхайм, всички загинали на борда. Но как Морган е бил сигурен, че това ще се случи? Нито теорията за застраховката, нито теорията за убийствата не обяснява това. Какво още би трябвало да направи Морган, за да гарантира успеха на плана си? Ето още една теория ...

Защо няма достатъчно спасителни лодки?

Без значение какво е причинило потъването на Титаник, такава масивна загуба на живот вероятно би могла да бъде избегната, ако корабът е разполагал с достатъчно спасителни лодки за своите пътници и екипаж. Защо луксозният лайнер има само 20 спасителни лодки, което е законният минимум? Защо собствениците на кораба игнорират препоръките да вземат 50 процента повече спасителни лодки? Ако потъването беше "просто" застрахователна измама, как може да се обясни тази пагубна липса? Изглежда, че това касае повече заговор за убийство. Но също така може да е и нищо повече от спестяване на разходи от страна на собствениците на кораба.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види