Момичета отиват на училище за първия учебен ден в град Газа, 29-ти август, 2018-та година. Стотици хиляди палестински деца започват учебната си година в ивицата Газа на фона на голяма криза в бюджета на агенцията на ООН, която финансира много училища.

Снимка: Felipe Dana

Защо милиони деца по света не ходят на училище

Децата, които живеят в бедност, се сблъскват с много пречки по пътя към класната стая. Понякога дори липсва училище, което да посещават. Друг път техният преподавател няма знанията и уменията, за да им помогне да учат ефективно. 

Ако се осигури достъп до образование за всички, ще се стимулира и дълголетието на обществото, ще се подобри икономиката и дори борбата с изменението на климата. Най-уязвимите в света деца са от общности в неравностойно положение, включително млади момичета и деца с увреждания. 

Ето 10 от най-големите предизвикателства в глобалното образование, които светът трябва да преодолее, за да постигне глобална цел номер 4 – "Качествено образование до 2030-та година“.

Липса на финансиране за образованието

Развиващите се страни не могат да разчитат само на собствено финансиране за образование – те също имат нужда от чуждестранна помощ. Затова само 20% от средствата за обучение стигат до държавите със слаба икономика. Ако всяка силна страна инвестира само 15 цента повече за дете, това би могло да осигури обучението на всички ученици по света.

Няма учител или преподавателят е неквалифициран

Установено е, че ефективността на учителите е най-важният фактор за обучението на учениците. Няма достатъчно учители за достигане на оптимално основно или средно образование, а много от преподавателите, които работят в момента, са необучени. В резултат на това децата не получават подходящо образование. В училище има 130 милиона деца, които не учат основни предмети като четене, писане и математика.

В световен мащаб ООН изчислява, че до 2030-та година за постигане на общо начално и средно образование са необходими 69 милиона нови учители. За да се предложи основното образование на всяко дете, трябва да бъдат назначени 25,8 милиона учители.

Няма класни стаи

Ученици се опитват да привлекат вниманието на учителя си в Судан.

Снимка: Kelley Lynch
 

Децата в много страни от Африка често се обучават в пренаселени класни стаи или учат навън. Липсват им и учебници, училищни пособия и други материали, от които се нуждаят. В Малави например има 130 деца в класната стая само за първи клас. И тук не става дума просто за липса на помещение, но и за всички основни съоръжения и пособия, които са нужни в училище - като течаща вода и тоалетни.

В Чад само 1 на 7 училища има питейна вода, а само 1 на 4 има тоалетна. Освен това само една трета от съществуващите тоалетни са персонално за момичета, което им пречи да посещават часовете свободно. Когато момичетата нямат достъп до безопасни тоалетни, те често са тормозени или атакувани.

Липса на учебни материали

Остарелите и износени учебници често се споделят от шест или повече ученици в много части на света. Например в Танзания само 3,5% от всички ученици в шести клас използват самостоятелно учебник за четене. Работни тетрадки, материали за упражнения и други основни пособия, които да помогнат на учениците да научат уроците си, са недостиг. Учителите също се нуждаят от материали, които да им помогнат за уроците.

Изключване на деца с увреждания

Ученик с увредено зрение чете брайлов текст в Рио де Жанейро, 2-ри септември, 2016-та година.

Снимка: Silvia Izquierdo
 

Въпреки факта, че образованието е общочовешко право, ограниченият достъп до училище е обичаен за 93 - 150 милиона деца с увреждания в света. В някои от най-бедните страни до 95% от децата с увреждания са извън учебните заведения. Учениците със специални потребности имат по-ниска степен на посещаемост и е по-вероятно да излязат от училище или да напуснат заведението, преди да завършат основно образование. Комбинацията от дискриминация, липса на обучение с приобщаващи методи на преподаване и липсата на достъпни сгради, оставят тази група уникално уязвима.

Полово разделение

Пакистанско момиче се подрежда с момчетата за сутрешното изпълнение на националния химн в училище в Исламабад, Пакистан – 11-ти октомври, 2013-та година. В Пакистан талибаните спират образованието на повече от 25 милиона деца.

Снимка: Anja Niedringhaus
 

Полът се оказва една от най-големите пречки пред достъпа до образование. Поколения от млади жени са изоставени. Над 130 милиона момичета по света в момента не се записват в училище. Едно от три момичета в развиващия се свят се омъжва преди 18-годишна възраст и обикновено напуска училище. Бедността принуждава много семейства да избират кое от децата си да изпратят на обучение. Момичетата често пропускат обучение поради убеждението, че в образованието на дете от женси пол има по-малка полза, отколкото в обучение на дете от мъжки. Младите жени започват работа, принуждават се да сключат брак и да останат у дома, за да се грижат за своите братя и сестри и да помагат в домакинската работа. 

Страната е в конфлик или в риск от такъв

Първокласници посещават училище в мазе в обсадения район Източна Гута, Дамаск.

Снимка: Amer Al Shami

Във всяка война има много жертви и често - разрушени образователни системи. Децата в среда на насилие са изложени на по-голям риск от недостиг и отказ от образование. Близо 250 милиона деца живеят в страни, засегнати от конфликти. В момента над 75 милиона ученици на възраст от 3 до 18 години спешно се нуждаят от образователна подкрепа в 35 страни, засегнати от криза.

Разстоянието от дома до училище

Две момичета се прибират вкъщи, след като посещават специален учебен център, създаден в местна джамия в Шринагар, Индия, 20-ти октомври, 2016-та година.

Снимка: Dar Yasin

За много деца по света разходката до училище трае до три часа във всяка посока. Това е твърде много за малките ученици, особено за онези, които живеят с увреждане, страдат от недохранване или болест, или за тези, които са длъжни да помагат в домакинството. Представете си, че трябва да ходите на училище гладни всеки ден, да излизате призори и да се връщате вечер... Много деца, особено момичетата, са застрашени от насилие при дългите си и опасни преходи до и от училище.

Глад и недохранване

Въздействието на глада върху образователните системи е сериозно. Недохранването влияе върху развитието на мозъка и може да има ефект, сходен на пропускане на 4 учебни години. Изчислено е, че около 155 милиона деца под петгодишна възраст се оценяват като "зашеметени“ вследствие на глад. Това може да повлияе на познавателните способности на детето, както и на фокуса и концентрацията му в училище. В резултат - затруднените деца е с 19% по-вероятно да не могат да четат до осемгодишна възраст. И обратното - доброто хранене може да бъде решаващо за доброто обучение.

Разходите за образование

В универсалната декларация за правата на човека става ясно, че всяко дете има право на безплатно основно образование, така че бедността и липсата на пари не трябва да са пречка за записването в училище. В много развиващи се страни през последните няколко десетилетия правителствата обявиха премахването на училищни такси и в резултат забелязаха впечатляващо увеличение на броя на децата, които ходят на училище. Но за много от най-бедните семейства обучението остава лукс и децата са принудени да стоят у дома. Семействата остават в цикъла на бедност, който продължава поколения. В много страни в Африка, докато образованието е теоретично безплатно, на практика "неформалните такси“ принуждават родителите да плащат за "задължителни консумативи“ като униформи, книги, химикалки, допълнителни уроци, такси за изпити или средства за подпомагане на училищните сгради. На други места липсата на функциониращи обществени училища (подкрепяни от държавата) означава, че родителите нямат друг избор, освен да изпратят децата си в частни заведения, които дори и да са "нископлатени“, са недостъпни за най-бедните семейства.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види