Снимка: Ethan McArthur

10 от най-големите самолети в света

Повечето от нас са свикнали да възприемат самолета като превозно средство, с което можеш да стигнеш от точка А до точка Б. Но всъщност авиацията е създала такива машини, които впечатляват със своите характеристики, външен вид и размери. Ще разгледаме десетте най-големи самолета в света, както и тяхното приложение.

Stratolaunch

Тегло: 226 796 килограма

Дължина: 73 метра

Размах на крилете: 117 метра

Първи полет: очаква се през 2019

Ако осъществи полета си през 2019-та година, Stratolaunch, авио проект, спонсориран от съоснователя на Microsoft – Пол Алън, ще се превърне в най-големия летателен апарат в авиационната история.

Със странната си визия, композиция от два обединени корпуса (като само единият е предвиден да превозва екипажа), е направен така, че да отговори на всички необходими нужди на зараждащата се космическа индустрия - неговата цел е да служи като летяща платформа за доставяне на полезни товари в орбита.

Hughes H-4 Hercules ("Spruce Goose")

Тегло: 113 399 килограма

Дължина: 66,65 метра

Размах на крилете: 97,54 метра

Първи полет: 1947 година

Неговият първи и единствен полет е с продължителност 26 секунди (или с други думи – километър и половина), но това не пречи  да се смята за най-големият самолет летял някога. Проектът на магната Хоуърд Хюз е показан през 2004-та във филма "The Aviator" с участието на Леонардо Ди Каприо.

Огромният летящ кораб, направен от дърво с 8 двигателя, е конструиран през Втората световна война в отговор на тежките транспортни нужди в страната. Днес прототипът му може да се види в Evergreen Aviation & Space Museum в Орегон.

Antonov An-225 Mriya

Тегло: 285 000 килограма

Дължина: 84 метра

Размах не крилете: 88,4 метра

Първи полет: 1988

Със своите шест двигателя, Antonov An-225 е единственият построен някога самолет в историята на авиацията по тегло и размах на крилете, който е летял.

Всъщност е построен само един An-225. Вторият е бил в процес на слгабяне по времето на рухването на Съветския съюз и в момента стои изоставен в хангар, недалеч от Киев, Украйна. 

Неотдавна имаше слухове, че китайска компания иска да възроди An-225, но не е ясно дали и кога това ще се случи.

Airbus A380-800

Тегло: около 277 000 килограма

Дължина: 72,72 метра

Размах на крилете: 79,75 метра

Първи полет: 2005 

Двуетажният A800 е конструиран така, че да отговори на нарастващия в световен мащаб въздушен трафик и като отговор на големите задръствания, които се случват на летищата.

Теоритично може да побере 850 пасажери, макар повечето оператори предпочитат да  превозват около 450-550 пътници.

Макар и да е успешна ниша при големите оператори като Emirates, не се извършват очаквания брой продажби на самолета и неговото бъдеще е под съмнение.

Boeing 747-8

Тегло: 220 128 килограма

Дължина: 76,3 метра

Размах на крилете: 68,4 метра

Първи полет: 2010

От пускането си в експлоатация в началото на 70-те, повече от 30 десетилетия, Boeing 747 продължава да бъде безспорната "кралица на небесата", като уникалната му форма си остава разпознаваема и популярна икона.

Antonov An-124

 

Тегло: 175 000 килограма

Дължина: 68,96 метра

Размах на крилете: 73,3 метра

Първи полет: 1982

Въпреки че е една идея по-малък от роднината си An-225, този продукт на конструкторското бюро Antonov е най-големият военен транспортен самолет в света и до появата на Boeing 747-8F е бил най-тежкотоварният сериийно произвеждан.

Ан-124 е в експлоатация от руските военновъздушни сили, както и от няколко товарни оператора, които го използват за превозване на тежки и извънгабаритни товари.

Lockheed C-5 Galaxy

Тегло: 172 371 килограма

Дължина: 75,31 метра

Размах на крилете: 67, 89 метра

Първи полет: 1968

Способен да издига шест хеликоптера на Apache или два бойни танка M1 на разстояние от около 11 000 километра, C-5 Galaxy е в основата на американското командване за стратегически въздушен транспорт в продължение на няколко десетилетия, подкрепяйки американските военни части в чужбина.

Tupolev Tu-160

Тегло: 110,000 килограма

Дължина: 54,1 метра

Размах на крилете: 55,7 метра

Първи полет: 1981

Този стратегически бомбардировач, който понастоящем е в експлоатация от руските военновъздушни сили, може да се похвали с няколко суперлатива - най-големият боен самолет, най-големият свръхзвуков самолет и най-голямото въздухоплавателно средство в света.

Въпреки, че извършва първия си полет през 1981, Tu-160 се радва на новата си модернизирана версия Tu-160M2, която излиза през 2017.

Самолетът дори е рекламиран от руския президент Владимир Путин като потенциална основа за ново свръхзвуково цивилно въздухоплавателно средство.

HAV Airlander 10

Тегло: 20 000 килограма

Дължина: 92 метра

Размах на крилете: 43,5 метра

Първи полет: 2012

Хибридният хелиев дирижабъл, Airlander 10, има претенции за титла за най-голяма летателна машина в света.

Проектиран от американската армия, но в последствие произведен от британската фирма Hybrid Air Vehicles (HAV), продължава да се развива, след като първоначалната програма е била отменена.

Ерата по възстановяване на въздушните кораби, може би, ще трябва да почака малко, тъй като Airlander 10 все още е в процес на тестване. Привържениците на идеята обаче предвиждат неговото приложение както за граждански, така и за военни цели.

Mil Mi-26

Тегло: 28 200 килограма

Дължина: 40 метра

Диаметър на ротора: 32 метра

Първи полет: 1977

Mil Mi-26 може и да не е най-големият хеликоптер строен някога, но това е най-големият, който е влязъл в серийно производство - и все още работи с много въздушни сили и товарни оператори по целия свят и до днес.

Той е способен да транспортира 90 войници или 20 тона товари и е бил използван за разнообразни мисии, като превозване на замръзнали мамути, от тундрите н руската Арктика или превоз на увредени хеликоптери от планините на Афганистан – нещо, което никой друг хеликоптер не е в състояние да го направи.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види