Снимка: Eduardo Roda Lopes

Кетогенната диета – що е то?

Вероятно сте забелязали, че периодично из пространствата – интернетски, телевизионни и дори трамвайни се появява мълва за нова диета, която прави чудеса. Аз си спомням, например, 90-дневната, разделното и зоново хранене, лечебния глад, патентован от магарето на Хитър Петър и доразвит от много известни диетолози. В последно време покрай ушите ми започва да преминава нещо, наречено "кето-диета". Концепцията не е нова, но за мен беше такава, и понеже подозирам, че не съм единствен, реших да проверя за какво точно става дума, освен че се яде месо и блажничко, а от въглехидратите се бяга като от чума.

Твърди се, че Историята на кетогенната (или кетонна) диета трябва да започне от древна Индия и Гърция, по-точно къде и когато е трудно да се каже, но е прието да се смята, че в миналото тя не се е използвала за намаляването на телесното тегло. Още тогава е било направено наблюдението, че някои режими на хранене имат положителен ефект върху хора, страдащи от епилепсия, без някои да е напълно сигурен защо. Превъртаме лентата с около 25 века напред и се озоваваме в началото на 19. век, по-точно 20-те години, когато американски лекари правят сходни наблюдения – епилептичните припадъци намаляват, когато младите пациенти приемат ограничени количества въглехидрати и никакво нишесте или захари.

През 1921 г. ендокринологът Ролин Търнър Уудиат открива кетонните тела – група от три водноразтворими вещества (бета-оксимаслена киселина, ацетоцетна киселина и ацетон), които се образуват при разграждането на мастните киселини в черния дроб и бъбреците на пациенти, поставени на хранителен режим с много мазнини и без почти никакви въглехидрати. През 1924 г. той създава кетогенната или кето диета, която познаваме днес.  

Кетогенната диета и ролята й при пациенти с епилепсия

Кетогенната диета се използва и днес за лечение на деца с епилепсия, които имат резистентност към медикаменти против пристъпи и гърчове. Ани Цанг, дипломиран диетолог от Ванкувър, Канада, заявява, че освен като допълнение на конвенционална терапия на епилепсията, кетогенната диета в момента е проучвана и като  съпътстващо лечение на тежки заболявания като синдром на Паркинсон и Алцхаймер, диабет от втори тип, аутизъм, кардиоваскуларни заболявания и дори множествена склероза.

Кетогенната диета като метод за загуба на тегло

Освен като съпътстващо лечение, този хранителен режим може да предложи много по отношение на регулирането на теглото в естетически и здравословен смисъл. За да разберем как точно функционира тя, трябва да започнем с няколко научни факта. Преди всичко трябва да знаем, че когато приемаме въглехидрати, тялото с помощта най-вече на черния ни дроб ги превръща в глюкоза. Тя попада в кръвта ни, превръща се кръвна захар и бива разпределена из целия ни организъм, за да служи като енергиен източник или с други думи като наше гориво.

Кетогенната диета е замислена така, че да кара тялото ни да се отклони от естественото си съотношение между преработена глюкоза и изразходвана енергия. Кетоните, на които е кръстена диетата, са вещества, отделяни от черния дроб, когато го лишаваме от захари и въглехидрати, но какво са те и как точни и помагат?

Когато тялото ни се окаже с ниски нива на глюкоза, защото сме го лишили от захар и въглехидрати, то започва да си набавя нужната енергия като изгаря мазнини, за да компенсира ниските нива на кръвна захар с кетонни тела. По време на този процес, в който черният дроб разгражда мазнините, за да ги превърне в източници на енергия, заместващи глюкозата, се отделят кетоните, които трябва да се превърнат в алтернативен източник на енергия.  

Това е и целта на кетогенната диета – да се използват за енергия кетони, придобити при разграждането на мазнините (което обаче означава и по-голям прием на мазнини) като освен източник на енергия, за сметка на глюкозата. На това се дължи и славата на кето диетата като ефикасен начин за горене на мазнини. Тук веднага трябва да се отбележи, че само по себе си спазването на кето диета не гарантира отслабване, а поддържането на приетите калории в разумни граници е задължително и тук, както при всеки друг хранителен режим.

Ами белтъчините?

Кето диетата е популярна с нисък прием на въглехидрати и високата консумация на мазнини, но каква е ролята на протеините тук? Включването на достатъчно количество белтъчини в диетата е задължително за добре здраве, тъй като тялото не е в състояние да произвежда само девет от общо осемнайсетте жизненоважни аминокиселини. Въпреки това разбирането, че кетогенната диета е прием единствено на мазнини и белтъчини, е неправилно разбиране на този хранителен режим.

Кетогенната умора или така нареченият "кето-грип"

Когато се приемат прекалено много белтъчини по време на кетонна диета, тялото започва да преработва протеините в глюкоза чрез процес, наречен глюконеогенеза. Той може да доведе до повишаване на нивата на кръвната захар, а оттам и до намаляване на отделянето на кетони като основен източник на енергия. Това в комбинация с ниския прием на въглехидрати е и причината в началото на кето диетата човек да изпитва неприятни ефекти, познати още като кето-грип. Симптомите са умора, главоболие, раздразнение, стомашно неразположение, апетит за сладко, проблеми със съня, а понякога и лош дъх.

И все пак има начин да избегнем кето-грипа. Ето какво казва доктор Ейми Бергер, автор на книгата "Противоотрова срещу Алцхаймер": 

Кето-грипът е нормална реакция на организма, когато той преминава от висок към нисък прием на въглехидрати.  Най-лошите симптоми би следвало да преминат за няколко дни. Хората могат допълнително ги да облекчат като приемат достатъчно количества натрий, магнезий и калий. Драматичното намаляване на въглехидратите може да доведе до шок за тялото, рязката промяна на нивата на кръвната захар и нивата на инсулин може да промени начина, по който бъбреците ни работят с електролитите. Когато започваме с ниско въглехидратни диети, трябва да се сигурни, че консумиране достатъчно сол.

Кето-диетата и отслабването

Вероятно като с всяка диета и тази ще работи с различен резултат при отделните хора. Кетогенната диета обаче е доказано ефикасна, когато става дума конкретно за загуба на тегло. В изследването "Влияние на нискоенергийните диети с ограничен прием на въглехидрати и мазнини върху загубата на тегло при мъжете и жените със затлъстяване", публикувано в "Нюришън анд Матеболосъм" през 2004 г., се твърди, че прилагането на кетогенната диета при мъже и жени категорично води до загуба на тегло, като при мъжете ефектът е по-силен. В допълнение се посочва, че резултатите се постигат дори по-бързо от диети, фокусирани върху намаляване на калории, мазнини или такива, които препоръчват прием на повече въглехидрати. Въпреки това, за да е ефикасна кето диетата, режимът трябва да се спазва стриктно. Приемът на въглехидрати не трябва да надвишава  20 грама на ден и е задължително да се пие много вода. Нужни са между 2 и 7 дни, за да може организмът ви да влезе в състояние на кетоза, тоест да започне да изгаря мазнини, вместо захари. Колкото точно ще е теглото, което ще загубите, зависи от възрастта, началното ви тегло, пола и нивата на физическа активност.

Какво може да се яде?

Това е вероятно е най-важния въпрос. Както вече стана ясно, въглехидратите са сведени до минимум, приемат се много мазнини и умерено количество протеини, но как би изглеждало менюто.

Най-полезните мазнини, които трябва да се приемат, са от растителен произход – олио, зехтин, кокосово масло, масло от авокадо, тахан и др. Маслото от мляко обаче също е допустимо. Зелена светлина на всички видове ядки, най-добре сурови. Протеините е най-добре да се набавят от риба, защото тя е богата и на омега мазнини, могат да се ядат и всякакви сирена и яйца. Колкото до месото – за предпочитане е свинското, телешкото и агнешкото, при това филетата и бялото месо трябва да се избягват за сметка на шаренето и червеното, защото те съдържат повече мазнини в съотношение с белтъчините. Колкото до зеленчуците – трябва да се насочите към тези без скорбяла (или нишесте), защото тя е полизахарид. За предпочитане са зеленолистните, брюкселското зеле и броколи, лук, аспержи, чушки, домати, краставици, целина, патладжани, моркови, гъби. При плодовете нещата са малко по-сложни – малини, къпини, боровинки, ягоди, всички плодове с високи нива на фруктоза трябва да се избягват.

Нежеланите ефекти

Диетата всъщност е доста ограничаваща и се иска воля, за да се постигнат резултати. В този смисъл най-доброто, което може да правите, ако все пак се решите на тази диета, е да се фокусирате върху това, което можете да ядете, а не върху забранените храни. Накрая трябва да се обърнем внимание и нежеланите и дори опасни странични ефекти от кетогенната диета, защото тя, както всяка друга, има такива. Вече стана дума за "кето-грипа", но също така можете да очакване загуба на мускулна маса и крампи. При някои хора се появява неприятна миризма на дъха и тялото, в следствие на отделяния ацентон, както и запек и непрестанно чувство на глад. И макар резултатите от кето-диетата да се бързи и драстични, според изследванията в рамките на година много от хората възвръщат теглото си, тоест – рискът от йо-йо ефект е налице. Освен това трябва да се подчертае дебело, че кето-диетата вреди на бъбреците и може да доведе до образуване на камъни и лоша електролиза, също така далеч не е щадяща за черния дроб, така че, ако ще я правите, със сигурност трябва да е за кратък период от време, като предварително се консултирате с диетолог или най-добре ендокринолог.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види