Защо образът на Младенеца в иконите наподобява "умален възрастен"?

Забелязали ли сте, че в иконите, изобразяващи Божията Майка и Младенеца, образът на малкия Исус е представен не като дете с нежни, ангелски черти, а прилича повече на възрастен? Това се отнася както за изкуството на Изтока (иконографията), така и за Западноевропейската живопис.

Защо е така?

На тази тема посвещава книгата си "The early modern child in Art and History" Матю Евърет, професор по история на изкуството в Creighton University, САЩ, като естествено проследява изобразяването на малкия Исус от Западноевропейската живописна школа.

Сакралната живопис през Средновековието е била фокусирана върху Исус, а Църквата, като основен поръчител на фрески и картини за украса на катедралните храмове, е изисквала Младенецът да бъде миниатюрно копие на възрастния вече Исус. Затова художниците следвали така наречения модел "хомункулус", което означава малък човек. Така, вместо да се фокусират върху физическите характеристики на едно невръстно дете, те започнали да оформят образа, добавяйки черти на възрастен човек, защото, според Църквата, Исус се е родил "напълно оформен и израснал без видимо големи промени във външния си вид", обяснява Еверет.

 

Този специфичен начин на изобразяване остава дълго време, тъй като през Средновековието изобразителното изкуство в своята същност е култово по предназначение и при него липсва интерес към естественото представяне на заобикалящата действителност.

През Ренесанса странното изобразяване на Младенеца се променя. Основна характеристика на този период е връщането назад към ценностите и формите на гръцката и римска античност. "Възражда се интересът към природата, изобразителното изкуство става по-либерално, по-освободено, по-цветно и представя нещата такива, каквито са", пише в книгата си Матю Еверет. То се стреми да покаже красотата, да изрази чувствеността и любовта в отношенията между хората, затова Младенецът започва да се изобразява по различен начин, по-естествен, по-детски.

Концепцията и на Църквата се променя, т.е. щом Младенецът се е родил без грях, значи е невинно създание, което трябва да се изобразява като малко дете, непознаващо злото.

Що се отнася до иконографските канони в православната живопис, ще добавя само, че те се запазват до днес, макар че има художници, които чрез създаване на авторски произведения, значително допринасят за развитието на българското църковно изкуство.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види