Снимка: Annie Spratt

Инсомнията – бич на съвремието

Безсъние, моля те пусни ме и ми позволи да сънувам
- Faithless, Insomnia

Не съществува нищо друго, на което човек да отделя толкова много време в живота си, както на съня. Приблизително 25 години от живота си прекарваме в сън. Ролята на съня има неоспорима важност в живота на човека. Още по-критична е обаче ролята на безсънието. В миналото т.нар. сънна депривация (лишаване от сън) е бил най-успешният метод за мъчение в затворa. През 19. век китаец е бил осъден на смърт за убийството на жена си. Присъдата е изпълнена чрез лишаване от сън. Осъденият е починал на 19-тия ден, като смъртта му е била съпроводена с изключително силни мъки.

Някои наричат безсънието "бич на нашето време". Повече от 30% от населението по света страда от безсъние, като жените са 2 пъти повече от мъжете. Смущаващ е фактът, че в света има над 2 милиона деца, страдащи от разстройство на съня. Според медицината на съня 40% от европейците показват прояви на инсомния на годишна база, а при 15% от тях тя се превръща в хронична.

С масовото и прогресивно разпространение на безсънието, нарастват и разходите за неговото преодоляване. За някои страни тези разходи са милиарди на годишна база. Бизнесът в САЩ губи около 63 милиарда годишно вследствие на ниската продуктивност на работниците, които страдат от нарушения в съня. В България съществуват малко на брой центрове, където се изследват сънните нарушения. В медицинските университети дори не съществува такава специалност за разлика от другите европейски държави.

Днес има установени 84 различни типове разстройства на съня. А технологиите се опитват да наваксат с решения за справяне с тях. Непрекъснато се появяват нови мобилни приложения като SnoreLab, които следят съня и записват звуците, издавани през нощта. Sleep Genius е апликация, която е създадена на база изследвания на НАСА в опитите им да помогнат на астронавтите да заспят. Приложението Deep Sleep With Andrew Johnson включва медитации и релаксации за отпускане на съзнанието и предразполагане към сън. Самият Андрю Джонсън е известен с бестселърите и дисковете си за съня. Впечатляващ е подкастът Sleep With Me (www.sleepwithmepodcast.com), който умишлено публикува дълги и скучни истории с цел заспиване. Създателят на подкаста Дрю Акерман също страда от безсъние и именно това го е мотивирало да помогне на други като него. Въпреки че почти всички слушатели заспиват най-късно на 20-тата минута, водещият държи винаги да завършва дългите си истории докрай.

И докато едни се опитват да се отърват от безсънието, други гледат на него като на необикновена дарба, която помага на креативността. Томас Чаморо-Премусик, професор по Бизнес психология в Лондонския университетски колеж, твърди, че амбицията и креативността са едни от най-продуктивните последствия от безсънието. Той мисли, че колкото по-креативен е даден човек, толкова по-предразположен е той към инсомния. Пример за т.нар. Successful Insomniacs са Бил Клинтън, Мадона, Джордж Клуни, Лейди Гага, Джими Кимъл, Юсеин Болт и много други.

Оптимист се оказва и Майкъл Перлис, директор на Медицинската програма по поведение на съня към университета на Пенсилвания, който съветва хората да мислят за инсомнията като за възможност да свършат повече неща, отколкото да изпадат в отчаяние и паника. "Какво друго е безсънието, освен подарък под формата на повече време?!" казва Перлис, отваряйки широко дискусията дали инсомнията всъщност е бич или благословия.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види