Най-добрите филми, посветени на рицарите на перото
Образът на писателя е предизвикателство за актьора. Литературата и театъра/киното са достатъчно близки, че актьорите да разбират добре битието и страданието на автора. Въпреки това литературата не е толкова експресивна и това прави нейните представители странници в един луд свят.
Ето някои от най-добрите филми, чийто главен персонаж е пишещ човек.
The Lost Weekend
"The Lost Weekend" на режисьора Били Уайлдър не е типичната холивудска продукция от края на Втората световна война. През 1945 г. "The Lost Weekend" е един от малкото филми, които разкриват грозното лице на алкохолизма, и това прави продукцията особено популярна сред аудиторията.
Нестандартният сюжет, както и убедителната игра на Рей Миланд, като опиянен писател, чиято личност се разпада парче по парче, донася на филма 7 номинации за Оскар. "The Lost Weekend" печели в категориите за най-добър филм, най-добър режисьор, най-добър актьор и най-добър адаптиран сценарий. Продукцията печели и голямата награда от фестивала в Кан.
"The Lost Weekend" е адаптация по едноименната книга на Чарлс Р. Джаксън от 1944 г.
Barton Fink
"Barton Fink" въобще не е фигурирал в плановете на братята Коен, те просто са в блокаж, докато пишат сценария на друг свой филм - "Miller's Crossing". По ирония на съдбата именно "Barton Fink" се оказва по-успешната им творба.
Сценарият за "Barton Fink" е написан само за три седмици и е силно повлиян от филмите на Роман Полански "Repulsion" (1965) и "The Tenant" (1976).
Братята Коен са сценаристи, режисьори, продуценти и редактори в тази продукция от 1991 г. Във филма става дума за младия драматург Бартън (Джон Туртуро) от Ню Йорк, който става сценарист в Холивуд. Той изпада в блокаж, докато трябва да измисли материал за нискобюджетен филм, а самият Бартън сякаш влиза в чужд сюжет.
Братята Коен са майстори на сатирата, а тук на прицел е кино индустрията, която изстисква креативността на творците и изтласква киното в ъгъла. В "Barton Fink" претенцията на Холивуд изглежда точно толкова нелепа, колкото всъщност е, а останалото е магията на братята Коен.
На фестивала в Кан през 1991 г. филмът става първият в историята, който печели голямата награда за филм, за най-добър режисьор и най-добър главен актьор.
Midnight in Paris
Това е толкова уди-алън-филм, че не може повече. Само американският режисьор може да забърка коктейл от стилна атмосфера, красива архитектура, приятни напитки и остроумни диалози, плюс някои от героите на литературата и изкуството от 20-те години.
Във филма Гил Пендър (Оуен Уилсън) е сценарист, който се опитва да напише първата си книга. По време на ваканция в Париж с неговата годеница, той по магически начин се озовава отново в града, но в началото на 20 в. Там той се запознава с личности като Франсис Скот и Зелда Фицджералд, Ърнест Хемингуей и Салвадор Дали.
"Midnight in Paris" изглежда сякаш Уди Алън не е искал да поеме поредната си, крайно характерна роля и е поискал Оуен Уилсън да го направи вместо него. Но само Уди Алън може да изиграе Уди Алън.
Adaptation
Никълъс Кейдж прави една от най-добрите си роли в поредната сюрреалистична черна комедия на сценариста Чарли Кауфман. Кауфман е майстор в това да оплита зрителя в поредица от трудни за вярване ситуации, а Кейдж е неочаквано добър избор за главния персонаж.
В "Adaptation" комбината от "Да бъдеш Малкович" Чарли Кауфман и режисьора Спайк Джонз в общи линии продължава да бълва халюцинации от познатия тип. Като за начало Кейдж играе два персонажа – сценариста Чарли и брат му Доналд. Героят му Чарли, чийто прототип е истинският Чарли Кауфман, е в творчески блокаж, докато се опитва да адаптира книгата "The Orchid Thief".
След това сюжетът така се оплита, че едва ли има по-достоверен филм за творческото полудяване и смесването на фикция и реалност. Какво друго остава на писателя, когато източникът пресъхне, а градината на вдъхновението се нуждае от поливане?
Capote
Филмът на режисьора Бенет Милър е адаптация по книгата на писателя "In Cold Blood" и разказва за проучването, което прави Капоти по едно убийство в Канзас. Докато Капоти действа с журналистически инстинкт, неговата природа на писател открива човека зад трагедията. Това е началото на неговия прочут роман, в който фикция и документалистика се смесват в един стил, в който само Капоти знае да плава.
В "Capote" Филип Сиймур Хофман има за задача да бъде интелектуалец с остър ум и странен глас и го прави с размаха на велик актьор.
Misery
Филмът е една от най-добрите адаптации по творчеството на Стивън Кинг и вероятна най-успешната такава.
Режисьорът на филма Роб Райнър успява да улови ужаса на обсесията в едноименната книга на Кинг. В творбата писателят Пол Шелдън е държан в плен и измъчван от вманиачена почитателка, която му е спасила живота. Филмът е единственият по роман на американския писател, който получава наградата Оскар. В случая той е ролята на Кати Бейтс.
Книгата и филмът "Misery" акцентират върху мрачната страна на славата и демоните във всички онези, които чувстват, че притежават измислената от твореца реалност и искат да я контролират.
The Ghost Writer
Писателите-призраци са авторите в сянка, които пишат мемоарите на известни личности, но имената им никога не се посочват.
Филмът на Роман Полански от 2010 г. разказва за един такъв писател , в чиято роля е Юън Макгрегър.Той е нает да завърши биографията на министър-председателя на страната, но има проблем. Проблемът е, че предходният писател-призрак е загинал при неизяснени обстоятелства, а в миналото на премиера изплуват мръсни тайни.
Политическият трилър е адаптация по книгата "The Ghost" на Робърт Харис, а сценарият е дело на самият Харис и Роман Полански. "The Ghost Writer" постига голям успех сред аудитория и критици и получава многобройни награди, сред които тази от фестивала в Берлин.