Снимки: Кристиан Каспар Шварм

Да живееш с изкуството: Кристиан Каспар Шварм

С поредица от виртуални дискусии, срещи между най-активните български галерии и колекционери, и нов прочит на пандемичния пазар за изкуство беше отбелязано 10-то издание на "Форум Колекционери“, организиран и провеждан от фондация "Отворени Изкуства“.  

Знаковото събитие от пролетната програма на форума се проведе под формата на уъркшоп (24 април) с международния колекционер Кристиан Каспар Шварм. Уъркшопът "ДА ЖИВЕЕШ С ИЗКУСТВОТО“ на тема "Чудото на колекционирането“ представи идеи и добри практики за създаването на лична колекция. След успеха на своето първо участие във "Форум Колекционери“ през 2019-та, тази година Шварм разкри нови перспективи в света на колекционирането, отговаряйки на въпроси, които галеристи, колекционери и публика поставиха на преден план. Лекцията и уъркшопът надградиха дискусиите, комбинирайки ценна информация и практически решения - от първата стъпка до менажирането на лична колекция. По време на разговора участниците имаха възможността да споделят своята гледна точка и да дискутират проекти заедно с Кристиан Шварм и водещата и организатор на събитието – Веселина Сариева.

Безплатният уъркшоп е насочен към български и чуждестранни млади колекционери, които желаят да придобият нови знания и умения в областта. Водещи в темата бяха не опитът на участниците или размерът на тяхната колекция, а любопитството и посвещението им в областта.

"Знам, че много хора имат проблем с термина "колекционер“. Те свързват колекционерството с големи колекции, с които не искат да сравняват собствената си страст към изкуството. Но много по-важно от определението на колекционирането е откритостта и желанието да се живее с изкуството. Това е, което прави разликата в крайна сметка“, споделя Шварм, който обърна специално внимание на това какво означава да бъде създадена колекция на място, което не е сред международните центрове на света на изкуството.

Разговаряме с международния колекционер Кристиан Каспар Шварм за стойността на думата "колекционер“, умението да живееш с изкуството и концепцията като дълбоко лично преживяване. Наскоро Кристиан Шварм изнесе лекция и уъркшоп "Да живееш с изкуството“ на тема "Чудото на колекционирането“. Събитието, което обедини колекционери и артисти се проведе в рамките на "Форум Колекционери“ 2021. 

Здравейте, Кристиан! Приятно ни е да се запознаем. Кои бяха основните акценти на Вашия уъркшоп в България? Открихте ли нещо, което ви изненада по време на дискусията с участниците?

Аз твърдя, че днешният свят на изкуството често се разделя на две половини: от една страна, има много дискусии за ценностите и парите, а от друга, често има много теоретизиране. И двете страни не се харесват много. Това, което за съжаление се отклонява, е действителното изкуство - тези разширяващи хоризонта и често променящи живота преживявания, които можете да имате, когато всъщност започнете да живеете с изкуство. Този аспект винаги е бил най-важният за мен и много рядко се появява в публична дискусия или дори в медиите. Може би защото става въпрос за по-фини и лични процеси, отколкото рекордни цени на търгове или разтегнати изкуствено-исторически дебати. Хубавото на нашия уъркшоп беше, че бяхме категорично обединени в това отношение и следователно имахме възможност да говорим много за индивидуални перспективи и преживявания.

Какъв е профилът на колекционера днес?

Типичен колекционер на изкуство не съществува. Ето защо нарекохме безплатната платформа за художествени колекции, на която съм съосновател, "Независими колекционери“ (https://independent-collectors.com). Няма и нещо като типичен любител на музиката или филмите. Дори бих стигнал дотам да кажа, че клишетата, за които автоматично се сещаме, когато чуем думата "колекционер“, всъщност пречат на повече хора да избират активно да живеят с изкуството. Трябва ли да сте богати, за да купувате изкуство? Не. Съвременното изкуство предлага толкова много възможности за откриване на изключително вълнуващи позиции за сравнително малко пари. Веднъж участвах в панелна дискусия и попитах публиката кой би се нарекъл колекционер на изкуство? Вдигнаха се само три ръце. Тогава попитах кой от публиката живее с изкуство и близо 100 души се включиха. Много хора имат проблем с термина "колекционер“ и поради тази причина нарекох семинара, организиран от Българската фондация за отворени изкуства, "Да живееш с изкуството“.

Всяка професия има своите неписани правила - кои са правилата в света на колекционерите на изкуство?

Преди много години, когато тъкмо започвах да колекционирам изкуство, попитах един много опитен и по-възрастен колекционер дали е вярно, че всяка колекция има нужда от "концепция“. Той просто отговори: "Вие сте концепцията!" С тези три думи, той ми предаде една от най-важните мъдрости, които могат да се научат на този свят: Ако следвате собствените си страсти и чувства, не можете да сгрешите. Как изглежда подобна грешка?Ако винаги искате да знаете кой изпълнител е актуален в момента и какво трябва да купите след това, много често може да се заблудите. В крайна сметка може да завършите без да притежавате нито ценно изкуство, нито произведения, които наистина ви докосват. Това е красотата на частното колекциониране на изкуство: За разлика от публичния музей, вие можете и трябва да вървите по своя път. На уебсайта на Independent Collectors , който е свободно достъпен за всички, ние показваме как се развиват изключително различни частни колекции. Всички те отразяват индивидуалните търсения на своите колекционери.

За Вас колекционирането е начин на живот. Има ли нещо друго, което колекционирате освен изкуството?

Бих искал учтиво да не се съглася: Всъщност колекционирането на изкуство за мен не е "начин на живот“ или дори "лайвстайл“. Обичам и книгите например, а офисът ми е библиотека. Въпреки това никой не би се сетил да нарече това "начин на живот“. Живея с изкуство, книги и музика, защото тези три страсти докосват съкровеното в мен и в същото време ме отвеждат към нови хоризонти.

По време на лекцията представихте идеята, че в журналистиката има изкуство (примерът с Питър Пилър), но има ли журналистика в изкуството?

През ученическите си години и годините в университета вече работех като журналист на свободна практика и първоначално винаги съм искал да стана журналист. Днес работя като стратег и бъдещ консултант, което между другото не се различава твърде много от начина, по който работи добрият журналист. Не знам дали наистина има изкуство в журналистиката или журналистика в изкуството - но винаги съм бил много заинтересован и ентусиазиран от съответните кръстовища и допирни точки между тези два свята. Следователно големи части от моята колекция са произведения, които имат документален опит и могат да бъдат класифицирани като така нареченото "концептуално изкуство“. Харесва ми, когато изкуството си играе с историята и бъдещето ни по интелигентен начин. Освен Питър Пилър, артисти като Фиона Банер, Slav&Tatars и много други се застъпват за тази идея.

Има ли обща характеристика в изкуството на 21 век?

Обща характеристика на много идеи и произведения на изкуството, които в момента се радвам да наблюдавам, е новото желание за преплитане и трансдисциплинарна работа. Силно подозирам, че много творчески направления ще си взаимодействат много повече, вместо да продължат да действат толкова добре отделно едно от друго. Вълнувам се от това и съм сигурен, че след 10 или 20 години ще видим в музеите неща, за които днес  все още нямаме идея, че ще бъдат разгледани като "изкуство“ в не твърде далечното бъдеще. Това е още един смел шанс за млади колекционери, които се осмеляват да следват собствените си пътища.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види