Надя Кръстева: Нека красотата на музиката да достигне до дълбините на душата на всеки един от нас

Оля Ал-Ахмед, БТА

Мецосопраното Надя Кръстева, която е сред изпълнителите на реквиемната меса на 25 април в Софийската опера и балет, разказва за една магична творба "Реквием" на Верди.

"Щастлива съм от възможността да пея тази божествена музика на родна сцена в навечерието на един от най-светлите християнски празници. Всеки път, когато съм изпълнявала партията на мецосопрана във Верди-Реквием (в катедралата "Св. Петър" в Рига, на Вердиевия фестивал в операта в Парма с Рикардо Мути, на Айстедфорд фестивал в Кардиф, в Музикферайн Грац и т.н.) за мен е било неповторимо преживяване и истинско благословение"

Надя Кръстева е родена в София, веднага след като завършва Музикалната Академия "Проф. П. Владигеров" заминава на специализация в Академията на Борис Христов в Рим при Анита Черкуети.

След като през 2002 г. получава покана да се присъедини към ансамбъла на Виенската Щатсопера, тя бързо се превръща в любимка на взискателната виенска публика.

Дебютира с ролята на Фенена в Набуко и изпълнява с огромен успех почти всички големи мецосопранови партии като Еболи (в италианската и френската версии на "Дон Карлос"), Кармен, Леонора (Фаворитката), Адалджиза (Норма), Мария Джезуалдо, Марина (Борис Годунов), Прециозила (Силата на съдбата), Улрика (Бал с маски), Мадалена (Риголето), Олга (Евгений Онегин), Сузуки (Мадам Бътерфлай) и т.н.

Претенциозната виенска критика посреща с възхищение изявите й на сцената, очарована от невероятно силното въздействие на тембъра на гласа й, от убедителното представяне на всяка роля и музикалната прецизност на изпълненията, както и от завидното ѝ актьорско майсторство.

В репертоара си Надя Кръстева е изпълнила над 30 роли на повечето от най-важните сцени и фестивали в света като Виенската Опера, Арена ди Верона, Миланската Скала, Чикаго Лирик, Сан Франциско, Болшой театър, Парижката Опера Басти, Концертхаус и Музикферайн Виена.

Големият английски писател Бърнард Шоу казва за великата творба на Верди следното: "Това е музика, която навлиза в сърцето и разтърсва душата. Нищо чудно да надживее оперите му". Каква е Вашата формулировка за това произведение?

Напълно съм съгласна. Неслучайно този "Реквием" често е наричан "най-хубавата опера на Верди".Той е много близък по звучене до оперите на композитора, а съставът на оркестъра е почти идентичен с този при "Дон Карлос".

Солистите, освен Вас, са Виториа Иео, Франческо Аниле, Рикардо Дзанелато, заедно с хора и оркестъра на Софийската опера, дирижирани от Павел Клиничев. Какво бихте казали с две думи за Вашите колеги, с които ще приподнесете на публиката това божествено произведение? Как се работи с тях?

Все още не съм имала възможността да работя заедно с тези колеги, радвам се на срещата с тях.

Бихте ли разказали нещо от историята около създаването на "Реквием"?

"Реквиемът" на Верди е едно от най-изпълняваните произведения на 19-ти век. Написан е в памет на известния италиански поет Алесандро Манцони и е изпълнен за първи път една година след неговата смърт, на 22 май 1874 г. в църквата Сан Марко в Милано. Самият Джузепе Верди е дирижирал премиерата, а след невероятния успех на произведението е последвало турне в много от европейските столици.

Защо "Реквием" никога не омръзва и може да бъде слушан стотици пъти?

"Реквием" е изключително завладяващо произведение, което покорява слушателите със своя драматизъм и дълбока емоционалност, богата оркестрация и ефектни контрасти в музикалния изказ. В него по невероятен начин се редуват пасажи, които са едва прошепнати и идват като глас от някакво друго измерение, с фуриозни извисявания на музиката, каквото е известното "Diesire" (гняв Божи) или пък пропити с болка и разкаяние легатисими, каквато е "Lacrimosa". Тази музика минава през душата, разтърсва, пречиства.

Г-жо Кръстева, за Вас се носят легенди, че сте една истинска "Кармен" и в живота. Дори приличате на прототипа й. След блестящото си представяне като "Кармен" в Софийската опера, как се пренастройвате сега за "Реквием"?

Такива "легенди" ме развеселяват - не знам каква точно би била приликата с този известен оперен персонаж, но едно нещо действително ни свързва: стремежът към свобода на духа, което понякога води след себе си нежелание за вписване в общоприетите норми и рамки, които неусетно ограничават, ограбват, потискат личността.

Изобщо как влизате в роля? Как се пренастройвате от образ в образ?

Като изпълнител, който от 9-годишна възраст се занимава с пеене и от около 18 години се изявява професионално на сцена, съм приела като нещо обичайно пренастройването от една роля в друга, както гласово, така и физически. Това е нещо, което при нас, певците, става неусетно с времето и практиката.

Пожънахте и невероятен успех в Япония. Дори ми е известно, че двама японци - мъж и жена, Ви "преследват" където и да сте по целия свят. Вярно ли е?

Е, чак навсякъде не, но са ме изненадвали приятно на входа на операта във Виена, Москва, Дрезден, Ню Йорк, например.

Разкажете още някоя интересна история с Ваши почитатели из света?

Има почитатели, с които ни свързва приятелство, например едно семейство в Москва, след като пях в Болшой театър премиера на "Кармен", също така се сприятелихме с почитателки от Далас, Берлин, Мюнхен и Чикаго.

С какво усещане се завръщате на родната сцена?

С много трепет и любов.

И все пак, коя е любимата Ви сцена?

Много са хубавите сцени, на които имах удоволствието да се изявя като певица. Виена, Мюнхен, Москва, Буенос Айрес, Сан Диего, Ню Йорк, например. Театри с прекрасна атмосфера и акустика.

Отказвала ли сте ария?

Не си спомням да съм отказвала партия или ария, която ми е била предложена от страх дали е подходяща за моя глас или не. По време на моя десетгодишен престой във Виенската Щатсопера се налагаше да пея партии от всякакъв характер, така че с удоволствие приемах предизвикателството.

Коя ария все още не сте изпяла? В коя роля бихте искала да се видите?

Има доста арии или роли, които още не съм изпяла, но и тези, които съм изпяла са много. Благодарна съм за всяка една от тях! Останалото е Божа работа.

Вашето предпремиерно и Великденско пожелание?

Пожелавам красотата на музиката да достигне до дълбините на душата на всеки един в залата, да донесе мир, благословение, доброта!

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види