Снимка: Getty Images

Сценаристите преди всичко

Трудно е да се каже кой е най-успешният сценарист за всички времена, но можем да се опитаме. Работата по всеки един филм започва от създаването на сценария. Сценаристът е човекът, който измисля историята и я записва, за да може проектът да продължи и накрая да завърши като реализирана продукция.

Въпреки това дори в интернет няма обилно количество от информация за най-успешните професионалисти в тази област. Може би защото при тях определението за успех може да варира повече, отколкото при актьорите и режисьорите. Списъкът с имена на велики сценаристи е повече от дълъг, затова ще се съсредоточим повече върху цифрите, доколкото ги има.

Името на Рой Маккардел е познато в света на сценаристите, защото тази мултифункционална личност е началото на професията като такава. Маккардел е американски журналист, който проявява талант в различни направления на изкуството – литература, поезия, драматургия и карикатура.

Маккардел започва да пише филмови сценарии през 1897 г. и след това става сценарист на над 100 продукции. През 1900 г. той става първият човек, който официално е нает от филмово студио на позицията сценарист. Тогава Маккардел е нает да напише 10 сценария по 90 секунди всеки, за което е получил по 15 долара на парче. В наши дни това е еквивалентът на 441 долара. Маккардел очевидно се справя добре, защото сценарият му към филма "The Diamond from the Sky" печели голямата награда на Американската филмова компания през 1915 г. За съжаление, не са останали никакви копия от този филм, въпреки че той е бил представен и извън САЩ.

За първи сценарий извън САЩ е считан този на немия филм "A Trip to the Moon" на французина Жорж Мелие от 1902 г.

С развитието на киното като индустрия и генерирането на все повече средства в това изкуство се появяват и първите блокбастъри. За сценаристите по принцип се чува, ако филмът е изкарал много пари или е донесъл много награди. Странното е, че двете не изглеждат свързани по какъвто и да било начин.

Сценаристът, чиито филми са докарали най-много пари от боксофиса, е Джордж Лукас, който е взел над 3 млрд. долара за първите няколко части на поредицата Star Wars. В този случай обаче става дума за сценарист на цяла поредица от филми. Ако става дума за най-висок хонорар за сценарист за един филм, обаче картинката изглежда по съвсем друг начин.

Сценаристите, които са взели най-много пари за творбата си, са Тери Росио и Бил Марсили за филма "Deja Vu" през 2006 г. Двамата взимат по 5 млн. долара, което е абсолютен рекорд. Филмът е режисиран от Тони Скот, обаче се проваля в боксофиса и излиза на загуба. На второто място попада Дейвид Коп, чийто хонорар за сценария на филма "Panic Room" възлиза на 4 млн. долара. Същите пари е получил Шейн Блек за "The Long Kiss Goodnight".

Но парите не са всичко, така че, ако вземем признанието под формата на награди за най-големия успех на сценариста, нещата се нареждат по различен начин. Сценаристът с най-много награди Оскар в кариерата си е Уди Алън, който печели статуетката три пъти за филмите "Annie Hall" (1977), "Hannah and Her Sisters" (1986) и "Midnight in Paris" (2011). След него с по два Оскар-а се нареждат Чарлс Бракет, Пади Шайевски, Куентин Тарантино и Били Уайлдър.

Уди Алън има най-много номинации за най-добър сценарий – цели 16. Далеч след него с общо 6 номинации е Федерико Фелини.

Отговор на въпроса кой е най-успешният сценарист едва ли може да бъде даден, затова ни остава да се радваме на творбите им.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види