Чарли Кауфман

Чарли Кауфман – когато сценаристът е звездата

В света на киното големите овации обират основно актьорите и режисьорите – техните имена са популярни, техните лица са по медиите, големите пари също са за тях. Съвсем малко са сценаристите, които са наложили свой стил в киното, а името им е станало нарицателно за качествен филм. Като цяло, сценаристът в Холивуд е човекът, който доставя сценария и после изчезва от сцената. Но не и Чарли Кауфман.

Кауфман извървява дългия път на писателя-сценарист и в своята същност неговата кариера до този момент изглежда като история, която сме гледали на филм.

Чарли Кауфман е роден в Ню Йорк през 1958 г., но учи в щата Кънектикът, където посещава актьорски клас. През 70-те той е в университета в Ню Йорк, където завършва кино изкуство и създава няколко кратки филма.

В началото на 80-те Кауфман е един от хилядите надъхани млади творци, които искат да напишат следващия велик сценарии. Подобно на повечето от тях, Чарли също не успява и за кратко се оказва в Минеаполис, където работи в медия и в арт музей. Естественото продължение на тази история води към Холивуд и Кауфман се мести в Лос Анджелис в началото на 90-те. Той трупа опит в ситкоми и комедийни предавания, докато същевременно не спира да пише и опитва да направи собствено шоу.

Подобно на мнозина други големи творци успехът на Чарли Кауфман идва трудно. Сценарият за филма му "Being John Malkovich" е толкова креативен и новаторски, че всъщност е труден за екранизиране и е отхвърлен от всички големи филмови компании. В крайна сметка този сценарий стига до самия Франсис Форд Копола, който го изпраща на своя тогавашен зет и режисьор на музикални клипове - Спайк Джоунз. Режисьорът е силно впечатлен от сюрреалистичния сюжет, който прилича повече на странен сън, отколкото на конвенционално кино.  

"Being John Malkovich" излиза триумфално през 1999 г. и създава на име на Чарли Кауфман като новата звезда на Холивуд. Карирерата му буквално е катапултирана сред звездния елит на Холивуд, докано самият Кауфман остава все толкова мистериозен и мълчалив за своята личност пред медиите. Със сигурност той предпочита да се разкрива чрез филмите, а славата му помага за излизането на три продукции през 2002 г.

"Human Nature" не съдържа същата дълбочина, въпреки че определно има почерка на Кауфман. "Adaptation" обаче е творческо избухване и пиршество на въображението и таланта. Филмът е режисиран отново от Спайк Джоунс, а главният персонаж се казва... Чарли Кауфман.

Цялата работа е, че истинският Кауфман прегаря по време на работата си по адаптацията на романа "Крадецът на орхидеи" на Сюзън Орлеан. Тогава му хрумва гениалната идея да не адаптира романа, а да вкара себе си в сюжет, в който той трябва да адаптира романа. Това уникално преплитане на реалностите и измеренията е много характерно за визията на Кауфман. Освен това във филма фикционалният Чарли и фикционалният му брат Доналд са изиграни от един и същи човек -  Никълъс Кейдж. Който по една случайност е племенник на Франсис Форд Копола, така че в този смисъл кръгът сякаш се затваря. Сред другите интересни хрумвания в "Adaptation" е, че като сценаристи на филма са посочени Чарли и Доналд Кауфман. Все едно филмът продължава и в реалността.

Много характерно за сюжетите на Чарли Кауфман е търсенето на различната гледна точка, нековенционалната, граничеща и преплитаща се с абсурд история. Например в "Confessions of a Dangerous Mind" от същата 2002 г. Кауфман адаптира мемоарите на популярния през 20. век в Америка водещ на тв игри Чък Барис. Барис едва ли щеше да привлече вниманието на търсач на странности като Кауфман, ако не беше това,че водещият твърди, че дълги години е бил на служба като международен убиец за ЦРУ. Идеята за сюжет, в който става дума за водещия на предавания като "Любовни срещи", който междувременно ликвидира враговете на американското правителство през Студената война, със сигурност се е видяла очарователна за Кауфман. Този филм е и режисьорският дебют на Джордж Клуни, но Чарли Кауфман едва ли ще запомни точно това с добро, защото Клуни прави промени в сценария, без да уведоми сценариста.

Най-големият комерисален успех на Чарли Кауфман безспорно е "Eternal Sunshine of the Spotless Mind" през 2004 г. Този филм се счита за квинтесенцията на творчеството му, защото доразвива темите от всички предишни и надгражда на тях.

Майкъл Гондри режисира Eternal Sunshine of the Spotless Mind, а в главните роли са Джим Кери, който тъкмо е преминал към по-драматични изпълнения и Кейт Уинслет. Филмът става истински хит в боксофиса, както и сред критиците, което рядко се случва. Кауфман пък получава своя Оскар за сценарий през 2005 г.

В момента на най-голямата си слава потайният Чарли Кауфман слиза от пиедестала на Холивуд. През 2005 г. неговата пиеса "Hope Leaves the Theater" е поставена в Ню Йорк, а по-късно той пише под псевдоним и още една – "Anomalisa". Именно тя е преработена по-късно в едноименната стоп моушън анимация, която е реализирана, благодарение на краудфъндинг кампания.

Кауфман се завръща в пълнометражното кино с режисьорски дебют в "Synecdoche, New York", в който участва и покойният Филип Сиймур Хофман. Филмът е приет като поредното солидно представяне на света на Чарли Кауфман на филмова лента. През 2018 г. се появи новината че Кауфман ще е сценарист и режисьор на адапатция по книгата "I’m Thinking of Ending Things" за онлайн платформата Netflix.

Още преди да е излязъл, вече е ясно, че в него ще има от неразгадемата форумла на Чарли Кауфман - малко весело, малко тъжно, малко проницателно, малко неразбираемо, като живота, какъвто е, ако го сънуваш.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види