Митовете около "Широко затворени очи"
Преди по-малко от месец последният филм на Стенли Кубрик "Широко затворени очи" стана на 20 години. Кубрик завършва лентата само четири месеца преди смъртта си. Сценарият е адаптация на повестта "Просъници" (1926) от австрийския писател Артур Шницлер. Кубрик е искал да превърне произведението във филм в продължение на много години, а правата са откупени от него още през 60-те години. През цялата си кариера режисьорът се е интересувал от състоянията на границата между реалното и въображаемото и новелата на Шницлер привлякла вниманието му още много рано.
Действието във филма на Кубрик се развива през 90-те години в Ню Йорк, а центъра са съпрузите Бил и Алис Харълд (в ролите са Том Круз и Никол Кидман, също женени по това време). Двамата преживяват криза в отношенията си, защото Алис признава на Бил, че си е фантазирала как го напуска заради друг мъж. Така между тях се поражда конфликт. Бил поема на мрачно сексуално пътуване към границата между реалност и фантазия, любов и лудост, живот и смърт.
Това е лентата, по която Кубрик работи най-дълго – в продължение на 400 снимачни дни. Скорошната смърт на режисьора също допринася за противоречивата слава на филма, всъщност той умира няколко дни след като представя пред "Уорнър Брос" пълна версия на филма. Още от самото началото на снимките филмът привлича внимание, започват да се носят слухове за странни случки, за мистериозни сцени и нецензурно съдържание, за това каква е връзката между работата по филма и смъртта на режисьора. Като добавим и провокативния характер на самия филм той много бързо се превръща в култов. И макар и досега около "Широко затворени очи" да има няколко неясноти, този път няма да си говорим за тях. Вместо това ще разбием петте най-известни мита, който най-често се цитират, когато стане дума за последната лента на Кубрик.
Мит 1: Харви Кайтел се отказал от участие във филма заради снимачния график
Кайтел започнал работа, неговият персонаж Виктор Зейгел бил приятел на героя на Крус. По време на снимките било обявено обаче, че Кайтел ще бъде заменен от Сидни Полак. Официалната версия е, че Кубрик повикал Кайтел за повторно заснемане на кои сцени с негово участие, но тъй като Кайтел вече бил поел ангажимент в друг филм и не можел да присъства, се наложило цялата роля да се изиграе наново от друг актьор.
Истината: Причината за напускането на Кайтел не била друг ангажимент, а личен конфликт с Кубрик. Двамата не се разбирали още по време на снимките, което накарало режисьора в крайна сметка да го отстрани изцяло. В свое интервю от 2016 г. Кайтел признава, че Кубрик буквално го е уволнил, след като се е държал крайно неуважително към него на снимачната площадка.
Мит 2: Круз и Кидман присъствали на интимните сцени на другия
По време на снимките те още са женени, развеждат се през 2001 г., а раздялата им привлича огромен интерес. По време на снимките на "Широко затворени очи" фактът, че двамата са заедно, но им се налага да участват в интимни сцени с други актьори, предизвиква голям интерес. Предполага се, че това би довело до напрежение между тях. Според слуховете това било вярно и дори те имали договореност с Кубрик да присъстват по време на снимките на всички интимни сцени на своята половинка.
Истината: Както често се случва и тук истината е точно обратната. Кубрик не само категорично не позволил това, но и ги посъветвал, докато работят по филма, да прекарват възможно най-малко време заедно. Освен това предпочитал да ги режисира отделно. Колкото до сцената, в която Кидман изживява фантазията си с морския офицер, Круз не е бил снимачната площадка.
Мит 3: Кубрик обмислял да се откаже от филма
През януари 1999 г. из филмовите среди в Лос Анджелис плъзнал слухът, че Кубрик смятал просто да унищожи лентата, въпреки дългия снимачен процес и факта, че монтажът бил наполовина готов.
Истината: Кубрик не е имал такива намерения, а дори и да е имал, филмовото студио никога не би допуснало подобно нещо. По това време Кубрик е бил по средата на суровия монтаж на филма, който ще предаде на студиото малко преди смъртта си.
Мит 4:Излезлият по кината филм бил одобрен от Кубрик
Режисьорът успява да прати суровия монтаж на филма си в началото на март 1999 г. Лентата била изгледана от ръководните кадри на студиото, както и от Круз и Кидман. Това кара някои хора да смятат, че Кубрик е бил доволен от работата и е смятал филма за завършен.
Истината: Версията, която Кубрик изпраща, не е тази, която се появява в киносалоните четири месеца по-късно. Във версията на Кубрик, саундтракът не е завършен, но по-важният проблем бил свързан с възрастовото ограничение на филма. Въпросът бил как да се покажат сексуалните сцени, без лентата да получи забрана за лица под 18. След смъртта на режисьора продуцентите взели решение да тушират някои от най-разюздените части, включително и сцените с оргии, за да получи филмът оценка с препоръчителен родителски контрол или така наречения рейтинг "R", която да му гарантира по-широко разпространение. В предварителния договор на Кубрик било записано, че трябва да направи именно такъв филм, но не е ясно как би реагирал на промените, които студиото прави, след като той вече не е бил между живите. Освен това Кубрик е пословичен със своя перфекционизъм и чувство към детайла, така че е много вероятно, ако не беше починал, да прави малки промени по филма до момента на неговата премиера, когато се е случвало с всички негови проекти преди това.
Мит 5: Кубрик ненавиждал филма. През 2006 г. в едно свое интервю актьорът Роналд Лий Ърми, който участва във филма на Кубрик от 1987 г. "Пълно бойно снаряжение", заявява, че режисьорът имал много критики към последния си филм след неговото завършване. Според Ърми двамата с Кубрик били близки и по време на разговор по телефона само няколко седмици преди смъртта си, режисьорът казал, че "Широко затворени очи" е ужасен и направо го "отвращавал".
Истината: Твърдението на Ърми почти веднага е оспорено от близките на Кубрик – от дъщеря му Катарина, зетят му и негов продуцент Джан Харлан, както неговият приятел режисьорът Тод Фийлд, който също работел по реализацията на "Широко затворени очи". Катарина неведнъж е призовавала публично думите на Ърми да не бъдат смятани за достоверни. Харлан пък заявява, че според самия Кубрик последният му филм има най-голям принос към кинематографичното изкуство. Фийлд, от своя страна, оспорва твърдението, че Кубрик и Ърми са били близки и заявява, че лично Кубрик го е предупреждавал да не наема Ърми за свои бъдещи проекти.

