Добрите огради създават добри съседи. Ай Вейвей с мащабна изложба в Ню Йорк
През 1937 година френският поет и писател Андре Бретон, считан за основател на сюрреализма, открива художествена галерия в Париж, наречена "Gradiva". Дизайнът на входа към галерията разработва художникът Марсел Дюшан, една от най-влиятелните фигури в изкуството на ХХ век. Входът представлява стъклена врата със силует от две фигури, които пристъпват в унисон. Вратата символизира сюреализма с неговата свръх реалност и идеята за нов социален порядък.
Сега, 80 години по-късно, същият този силует се завръща под арката на паметника на Вашингтон Скуеър Парк в Ню Йорк, но построен от стомана и с друго значение. Той е част от художествената изложба на концептуалиста Ай Вейвей, която стартира днес и ще продължи до 11 февруари 2018 година. Арката на паметника е построена през далечната 1892 година, ознаменувайки стогодишнината от президентството на Джордж Вашингтон. Символ на победата, но под нея се отваря друга врата – вратата на Вейвей. Тя символизира политическото раздвоение и възхода на антиимигрантския национализъм. Сега всеки може да мине през входа на стоманения силует, отъждествяващ се с безграничните територии. "Всеки вид стена е смешен, дори и Великата китайска стена, стените никога не са вършели работа, наистина", казва художникът. "Това са някакви тесногръди идеи, които разделят и създават само омраза между хората".
Изложбата е озаглавена "Добрите огради създават добри съседи". Тя е неговото любовно писмо до града, в който е живял от 1983 до 1993 година, и нейно потвърждение за подкрепата и съчувствието му към бежанците по света. "Трябваше да се отплатя с любовта си към Ню Йорк", заяви Вейвей на пресконференция в Сентръл парк, отдавайки почит към града, в който "всеки млад творец иска да живее и никога не се чувства чужденец."
В Манхатън, Бронкс, Куинс и Бруклин са представени разнообразни творби на 60-годишния Вейвей, който днес вероятно е най-известният китайски художник. Сред тях са монументални "знамена" от винил, окачени на около 200 улични стълба, изобразяващи мигранти, снимки на бежанци. В югоизточната част на Сентръл парк е изложена творбата "Позлатена клетка", която е висока 7 метра и няма как да не привлече вниманието на жителите и туристите. Тя е по-скоро с оранжев, отколкото със златист цвят и включва 7 огромни метални турникета за контрол на достъпа като използваните в нюйоркското метро.
"Когато живеех в Ню Йорк през 80-те години на миналия век, прекарах много време в парка Вашингтон Скуеър"- казва Ай. "Тази област беше един от най-жизнените и пъстри квартали на Ню Йорк, дом на имигранти от всички среди."
Градските власти подкрепиха изложбата, организирана от нюйоркската асоциация с идеална цел Public Art Fund (Пъблик арт фънд).
"Ню Йорк е идеалната среда за творбите на Ай Вейвей, които ни карат да размислим и стимулират социалния прогрес", заяви кметът на града Бил де Блазио.
Китайският художник, концептуалист и дисидент Ай Вейвей прекарва детството си в трудов лагер и е интерниран в Централна Азия. От 1978 година учи анимация в Пекинската филмова академия, участвайки в авангардистка група, а от 1981 до 1993 година живее в Ню Йорк. След връщането си в Китай придобива широка известност с експерименталните си скулптори и инсталации, изработва дизайна на Пекинския национален стадион. Участва активно и в обществени кампании.

