Два вида нарцисисти, които ще срещнете в офиса
Повечето офиси си имат един нарцисист, който не е трудно да разпознаете. Това е човекът, който знае най-добрия начин за правене на всичко (и задължително ще ви го обясни, и то с невероятни детайли). Той жадува за похвала, повече отколкото за кофеин и със сигурност ще използва думата "Аз" по време на работните си срещи.
"Най-важното за тях е как изглеждат и как биват видени от останалите" – казва Рандал С. Питърсън, професор в London Business School, който изучава нарцисистите в работната им среда и разказва за тях в TEDxTalk.
Видът нарцисист, описан по-горе, професорът нарича агентивен нарцисист, което е класическият вариант на нарцисиста. В проучването такива хора най-често са се съгласявали с твърдения като "Превъзходството е нещо, с което се раждаш" и "Винаги знам какво правя."
Но има и един по-скромен вид: колективен нарцисист.
Представете си ги като мъченици с мегафони. Те говорят безкрайно много за това как екипът/офисът/компанията ще се разпадне без тях и бързат да помогнат във всяка ситуация – дори и в тези сфери, от които нищо не разбират – само защото те живеят, за да помагат. "Те са самоопределили се светци с нереалистични виждания за приноса си към другите." – пише Питърсън за Harvard Business Review. В проучването такива хора се отъждествявали с твърдения като "Аз съм най-полезният човек, който познавам" и "Ще бъда известен с доброто, което съм направил за другите."
Кой е най-добрият начин да се сработите с тези два вида нарцисисти?
Има голям шанс шефът ви да е от класическия вид нарцисисти. "Колегите ни, които надценяват перспективите си в живота, са склонни да поемат рискове, да изразяват желанието си да побеждават, да изглеждат компетентни. Много по-вероятно е те да бъдат избрани за лидери" – казва Питърсън.
Първо, осъзнайте, че те никога няма да се променят. Така че не очаквайте от тях да ви разпитват за идеите ви, нито пък за почивката ви – така че ще трябва сами да ги вкарате в разговора.
Второ, предложете им да делегират по-лесните проекти и задачи на друг и насочете вниманието им към инициативи, които имат нужда от пълна преработка. "Те наистина са страхотни в премислянето на нещата и преувеличаването им" – казва професорът.
Понякога класическият вид нарцисист може да навреди на работното място, ако поведението им наранява други хора или занижава морала. За да се преборите с това, съветът на Питърсън е да отстраните източниците им на подкрепа. Когато не получават позитивна обратна връзка, повечето от тях стават по-обрани.
При другия вид – колективния нарцисист – подходът е да ги накарате да работят с колкото се може повече екипи. "С колкото повече хора се сближат, на толкова повече хора ще помогнат, а това ще бъде от полза за всички" – казва Питърсън. Но подберете сфери, в които те наистина са способни, бихме добавили ние.
Тъй като колективният нарцисист все пак не обича да признава работата на другите, погрижете се приносът ви да бъде разбран. Отбележете и този на колегите си, за да бъде ясно, че всички са допринесли.
Не забравяйте обаче, че повечето от нас могат да научат по нещо от нарцисистите. От класическите нарицисисти може да откраднете демонстрацията на самочувствие. "Това може да ви помогне при говорене пред публика, за да изразите позицията и вярванията си, за да се захванете с нещата, с които иначе не бихте. Това може да ви е от полза, за да станете по-ефективни и по-уверени."
Или пък се поучете от колективните нарцисисти – излезте от собствените си проекти за малко, за да предложите помощ на колега.
Ако го използвате разумно, малко нарцисизъм може да бъде нещо хубаво.
по TED