Снимка: iStock

Психолог анализира караниците на двойките в IKEA

Ако ви се е случвало да отидете в IKEA с добрите намерения да създадете уют у дома си, но сте си тръгнали разочаровани от връзката си, не сте единствени. Шведските магазини на практика са устроени така, че в каквото и състояние да е била връзката ви преди да влезете, те ще ви накарат да преразгледате почти всички аспекти на взаимоотношенията си с любимия.

Според д-р Горкан Ахметоглу, преподавател по бизнес психология в Университетския колеж в Лондон, пазаруването в IKEA предизвиква двойките, тъй като там човек лесно губи ориентация. "Чрез готовите си кухни и модели на спални и бани, IKEA ви кара да визуализирате как използвате техните продукти. Колкото по-лесно ви е да си представите как използвате даден продукт, толкова по-вероятно е да го купите – това наричаме субективност поради достъпност," обяснява д-р Ахметоглу.

Също така пазаруващите не осъзнават колко много им влияе подредбата в магазина – тя ги кара буквално да се чувстват у дома: "Често това ни влияе на подсъзнателно ниво и дори хората да осъзнават, че са манипулирани, им е невъзможно да устоят на манипулацията, тъй като мозъкът ни няма капацитета да обработи тази информация правилно и навреме." – продължава докторът.

За да направи експеримент, с който да обясни повече за тези ситуационни караници между двойките, Ясмин Джефри от VICE посещава най-близкия магазин IKEA и успява да дочуе и запише четири кратки диалога между двойки, които, изглежда, са във връзка. След това се консултира с д-р Суки Макферсън, психолог и сътрудник на Британското психологическо дружество, специализирано в работата с двойки, който анализира състоянието на съответните взаимоотношения и може би ще ни бъде от полза при следващо посещение на магазина с партньора ни.

В сектор Кухни

Двойката: Мъж и жена. В близост до селекция от шпатули.

Мъжът: "Сигурна ли си, че тук ще намерим ренде за сирене? Защото не виждам такива."

Жената: "ДА! Защо винаги трябва да се съмняваш във всичко, което правя?"

Коментарът на д-р Макферсън: "Тази жена взима предвид една бележка и я генерализира към принципната комуникация във връзката им. Думата "винаги" никога не е полезна, когато говорим за такива взаимоотношения. Вероятно има борба за власт в тази двойка – всеки от тях има усещането, че другият го контролира. В случая, тя изглежда чувства, че мъжът доминира във връзката, а може и да е права."

В сектор Осветителни тела

Двойката: Мъж и жена. Жената заглежда розова лампа.

Мъжът: "Имаме толкова боклуци в този цвят вече, и мамка му, знаеш колко ги мразя. Защо винаги трябва да избираш нещата, които не харесвам? Сякаш въобще не ти пука, че живеем на едно и също място."

Жената: "Ако имаше добър вкус, нямаше да се налага да избирам всичко за двама ни."

Мъжът: "Само защото нямаме един и същи вкус, не значи, че моят е лош."

Коментарът на д-р Макферсън: "Когато живеете заедно, това винаги води до битови проблеми – когато преговаряте заради различните си предпочитания, трябва да правите компромиси, а в това някои хора са по-добри от други. За съжаление, по-егоцентричните и нарцистични хора изобщо не се справят с това."

В сектор Бани

Двойката: Мъж и жена. Стоят до една кошница.

Мъжът: "На този етап не ми пука какво е това, но трябва да разбереш, че не е достатъчно голямо, за да събере прането ни. Може ли просто да чакам в колата?"

Жената: "Не, не можеш. Имам нужда от мнението ти. Честно, какво и да е, достатъчно голямо е. Не знам в какъв имагинерен свят живееш."

Коментарът на д-р Макферсън: "Жената иска споделено изживяване, докато мъжът иска то да приключи възможно най-бързо. Предполагам, че той не разбира необходимостта практичните предмети да бъдат също и красиви – той ще бъде щастлив, ако тя вземе решение. Бих заложил и на друго предположение – че този спор на двойката сочи към липса на споделена визия, което я кара да се чувства самотна и необичана."

В опасния капан наимпулсивното пазаруване

Двойката: Мъж и мъж. В канцеларския сектор.

Мъж 1: "Ама разбира се, сега искаш и хартията за опаковане. Което щеше да е съвсем смислено, ако някога изобщо купуваше подаръци. И вече усещам как накрая аз ще плащам на касата."

Мъж 2: "Нали знаеш, че взимам заплата в петък и ще ти преведа парите тогава. Не можеш ли просто да направиш това едничко мило нещо за мен?"

Коментарът на д-р Макферсън: "Да обвиниш другия, че никога не прави подаръци, си е малко като удар под кръста, така че нормално другият да отвърне с обвинението, че първият никога не прави нещо мило. Предполагам, че и двамата се чувстват недооценени и експлоатирани от партньора си. Това спречкване издава и по-сериозно напрежение между двамата, тъй като парите могат да бъдат огромен проблем в една връзка. От обвиненията им става ясно, че имат недостиг на внимание."

За да избегнете такива спречквания и във вашия дом, упс, магазин – опитайте да направите списък предварително, който да следвате като канон. Ако се провалите в това и все пак завършите пазаруването си в сълзи, д-р Макферсън съветва да не бъдете твърде строги към себе си. Натрупаният стрес влошава напрежението във връзката, а докато пазарувате мебели и аксесоари в обстановката на IKEA е много възможно да натрупате още много стрес. Просто не бъдете дребнави. Не позволявайте на битовите проблеми да нарушат хармонията помежду ви.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види