Снимка: rawpixel.com

Нетуъркинг или дейтинг – LinkedIn дилема

LinkedIn се превърна в нещо като необходимо и достатъчно условие за човек да изглежда професионално. Нещо като неписан закон e да имате изчерпателен LinkedIn акаунт, който да отразява опита и уменията ви. Стената, на която пише какво сте постигнали и колко езика говорите. 

Какво се случи?

В даден момент се случи така, че неприличните съобщения в професионалната мрежа станаха по-чести от тези във Facebook и Instagram. Както и предложенията за приятелство (мхм, знаем ги ние тези приятелства). От непознати, работещи в сферата на банковото дело, при положение, че вие сте дизайнер. Определено подбудите за тези настъпления не са с професионална насоченост. И първото опознавателно съобщение обикновено започва с кротко оправдание: "Здравейте, обикновено не правя това, но снимката ви е толкова очарователна, че реших да ви пиша" или подвеждащо "Здравейте, вярвам, че можем да си бъдем от *взаимна полза*, затова Ви предложих приятелство, тъй като профилът ви е страхотен" или директнo "Дали би било неуместно да ви поканя на кафе?"

Предпоставките

Да, тези хора, които очевидно имат лош късмет в любовта, прибягват до използването на всякакви средства, за да се доберат до оптимални варианти за постигане на контакти с хора, които очевидно са подходящи за тях, но какви са предпоставките да си го позволяват? Очевидно е:

Семейно положение – неопределено

В LinkedIn няма секция, която да конкретизира семейно положение или статус. Може да сте обвързани или дори семейни, от LinkedIn не ги е грижа за това, важното е какви са кариерният ви опит и професионалните ви качества.

Ограничен визуален ресурс

Имате право на една снимка, вместо галерия с албуми, така че всеки се стреми да избере най-правилната снимка, поставяща го да изглежда в максимално представителна светлина. С добро качество и външен вид, който да говори за надеждност и професионализъм.

Поводи за контакт

Професионалната мрежа предоставя многобройни поводи за контакт между потребителите. Там пише кой кого познава. Дори предлага на потребителите да изискат някой от техните контакти да ги "представи" пред обекта, който е навлязъл в полезрението им като потенциална свалка. Освен това професионалната мрежа изпраща привидно пасивни послания: "Мария има рожден ден, поздравете я" или "Петър празнува 5 години в своята фирма, кажете му "Честито!", както и функцията, с която можете да потвърдите, че даденият потребител е идеален по отношение на конкретни проекти, качества или квалификации. Това наричаме ние "работни комплименти". 

Разбира се, целта на екипа, стоящ зад платформата, определено не е тази, но пък предпоставките за създаване на контакт на различно от професионалното ниво са налице.

Защо не?

Защото това не е сайт за запознанства.

Не и от този тип. Защото платформата има ясно предназначение и именно то я разграничава от останалите социални медии. 

Защото е досадно 

Това е виртуалният еквивалент на сексуален тормоз на работното място. Неловко е. Не сте там с тази цел, защо да трябва и тук да отбягвате досадниците, които не забелязват професионалните ви качества, а колко секси е снимката ви (според тях).

Защото е подвеждащо

New York Post публикуваха материал със заглавие "Забравете Tinder, професионалистите вече използват LinkedIn за свалки", където са разказани историите на хора, които са се запознали в професионалната мрежа и скоро след това са станали двойка и са се оженили. За да бъдем напълно открити, NYP имат предвид хора, които са се срещнали по повод реални професионални ангажименти и впоследствие искрата е припламнала. 

Защото може да съсипе кариерата ви

Често срещана практика е служители от фирми за човешки ресурси да търсят служители директно чрез контакти в LinkedIn. Един подобен случай завършил зле, когато жена на име Джейн Доу стартира дело срещу рекрутър на SunTrust Banks заради това, че започнал да й пише съобщения с професионални подбуди, които впоследствие преминали в сексуални послания със снимков материал, илюстриращ неговите гениталии. Този случай довел до широка публичност на проблема, а популярният адвокат Марк Джерагос отправил ключово послание към обществеността, че в много от случаите (какъвто е и този) фирмата-работодател е отговорна за поведението на своя служител в професионалната мрежа. Делото се гледало с иск за "неуточнени вреди за сексуален тормоз, умишлено нанасяне на емоционални щети и следене", се казва в списание Small Business Trends, публикувало информация по случая.

Защото е рисковано

Първо, LinkedIn като всеки друг уебсайт позволява хората да използват фалшиви самоличности. И второ, защото рискът да бъдете публично злепоставени не е по-безобиден. Като гореспоменатия случай. 

В крайна сметка, тази дилема води до нов продукт – приложението BeLinked, което има за цел да свърже всички необвързани LinkedIn абонати. Нещо като Tinder за професионалисти. Може би пък не трябва да бъдем много сурови. Може би светът има нужда от подобно нещо. За хората, които търсят дълготрайна връзка, LinkedIn е нещо като филтър срещу (твърде) лоши попадения. По-вероятно е да попаднем на интелигентен и реализиран човек в LinkedIn, отколкото в бар.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види