В ерата на Tik Tok
Социална медия или нова субкултура? Субкултура или абсолютен хит? Какво представлява платформата, наречена Tik Tok, няма да ми е много лесно да обясня като представител на милениалите. За мен е просто странно, ново културно течение, което очевидно набира скорост. Ако питам обаче поколение Z (родени между края на 90-те и началото на 2010-те) или поколение Alpha (родени след 2013г.), сигурно ще ми кажат, че това е най-забавното място онлайн.
Какво е Tik Tok?
Tik Tok е една от най-бързоразрастващите се социални медии в световен мащаб, която предлага алтернатива на познатите ни видове споделяне на съдържание. Тя позволява на потребителите да създават кратки видеа, като ползват музика, филтри и други екстри.
Видеата са понякога забавни, а друг път – смущаващи, но изглежда, че на правилната възраст лесно може да се пристрастиш към платформата.
Първата версия на платформата - Douyin, е създадена през 2016 г. в Китай, но само година по-късно технологичният гигант Byte Dance я пуска на световния пазар под името Tik Tok. За изключително кратко време със своите 1.5 милиарда сваляния тя влиза под номер 7 в класацията на 10-те най-сваляни апликации на последното десетилетие.
Tik Tok ти дава възможност да бъдеш креативен – да създадеш кратка история или да поставиш предизвикателство на останалите, но дали това е причината деца и тийнейджъри да са луди по нея?
Основен елемент в Tik Tok е музиката и играта със звука – за фон на 15-секундните видеа се използват сегменти от поп, електронни, R&B, хип-хоп или други dj-ски произведения, но често в тях са интегрирани и реплики от популярни сериали, анимационни и телевизионни предавания. Но това, което ги прави толкова интересни, са всевъзможните комбинации от различните културни явления, като например този дует на фенове, който ползва песен, създадена от влогъри в YouTube, и показва как двама герои от видеоиграта Overwatch спорят кой да играе.
Друго, което разграничава Tik Tok от YouTube и Instagram (освен, че не е част от империите Google и Facebook), е липсата на онова чувство, че потъваш в океан от микро- и макроинфлуенсъри. Това не значи, че те не съществуват в Tik Tok, но просто не са част от ежедневния ти фийд. Съдържанието, което виждаш, е основно аматьорско – потребители, които правят нещо сладко, забавно или хитро, и са наясно, че това е просто шега в интернет.
Популярна функция в Tik Tok е и изненадващото преобразяване. Като например това видео, което ползва реплика от сериала Riverdale и я превръща във вайръл предизвикателство, при което след изричане на репликата "Karma is a bitch” влизаш в нова роля. За фон се ползва хип-хоп парчето от 2011 г. Gucci Gucci на Kreayshawn.
А това? Ами, това са мечетата на Адел. Нещо, което успя да разсмее и мен от висотата на моята милениалност.
Не малка роля в популяризирането на апликацията в САЩ изиграва Jimmy Fallon, който създава цяла рубрика за предизвикателства Tik Tok в своето токшоу.
И макар всичко до момента да изглежда много безобидно, предизвикателствата не винаги са толкова безопасни. Съвсем скоро тийнейджърка създаде предизвикателство с име "coronavirus”, в което облизва тоалетната чиния в самолет и съответно предизвиква други да го направят. Макар че видеото бива изтрито от платформата 24 часа по-късно, не малко потребители са поели предизвикателството.
И още малко данни за финал.
Активните потребители на Tik Tok са 500 милиона. 41% от тях са между 16 и 24 години. По-голямата част от тях се намират в Индия, следвана от Китай и САЩ. Средната продължителност, която прекарват в платформата, е 52 минути на ден, а 90% от потребителите влизат всеки ден в нея.
А дали това няма да бъде следващият социален гигант и в Европа? Предстои да разберем.