Снимка: Jonathan Nackstrand

Koenigsegg болидите "made in Sweden" в надпревара със суперколите

Елен Дауши, Франс прес

Луксозни и могъщи чудовища "made in Sweden" за 3 милиона евро: автомобилостроителят Koenigsegg активно работи по дизайна и представянето на своите "суперколи" от четвърт век на пазарна ниша, която досега бе запазена за латинските суперколи.

Със Saab и Volvo Швеция влезе в 20-и век с лимузините си със строга архитектура като лутерански храм, които се наложиха като модел за подражание, когато става дума за сигурност и за... строгост на пътя.

Само че в цеховете на Koenigsegg в Енгелхолм, крайморски южен град, нещата вече не са такива: елитни служители, наети от цял свят шлифоват аеродинамични диаманти с двигатели като на военните самолети F16, продавани на цената на златото.

"Когато започнах (...), се запитах "защо някой би купил една от колите ми, това е неизвестна марка за непросветения, от страна, която не е известна със спортните си коли", обяснява основателят на марката Кристиан фон Кьонингсег.

"Тогава си казах, че те наистина трябва да изпъкват (...), защото в противен случай нямам причина да съм на пазара", допълва той.

Ако Bugatti и Pagani се движат бързо, колите на Koenigsegg трябва да се движат още по-бързо, да излязат извън границите на серийните коли по пътищата, да компенсират липсата на известност с представянето си.

И така през 2002-а, а това са само осем години след първите завъртания на гаечния ключ, двигателят на Koenigsegg CC8S е определен като най-мощния сериен мотор от Рекордите на Гинес. Две години по-късно Koenigsegg CCR печели титлата най-мощната в света кола серийно производство.

През 2010-те години се появява Agera RS. През 2017 година тя преодолява летвата от 400 км/ч с достигнатите 447,19 км/ч, нещо невиждано до този момент за сериен автомобил. Това лидерство обаче е отнето в последствие от Bugatti Chiron Super Sport 300+ с неговите 490,48 км/час.

"Те го направиха на закрита писта, а ние - на обществен път (...), нашият рекорд бе поставен с кола серийно производството, докато Chiron бе предсериен прототип", коментира Кристиан фон Кьонингсег.

"Но това наистина е впечатляващо", признава четиридесетгодишният мъж.

Скъпоценен камък за 3 милиона евро

Макар тези рекорди "да не са пренебрежими", най-важното преди всичко е "общото представяне на колата", казва Кристиан фон Кьонингсег.

Този здравеняк, потомък на семейство, което "не е проявяло особен интерес към колите", разказва, че той самият е пристрастен към тях още от детството си. "Четях само списания за автомобили".

Сагата Koenigsegg започва през 1994 година. А на Кристиан фон Кьонингсег ще му бъдат необходими само 10 години, за да представи Koenigsegg CC8S - неговия първи модел - на автомобилното изложение в Женева през 2003 година. Ще последват 16 нови коли, някои от които са произведени само по шест бройки.

Колата Koenigsegg продължава да бъде рядко срещан предмет: в края на 2019-а марката обяви, че по цял свят в движение има 250 нейни автомобила.

Компанията е дискретна, когато става дума за профила на купувачите. Боксьорът Флойд Мейуедър-младши и футболната звезда Златан Ибрахимович вероятно са част от клиентелата на Koenigsegg.

Тези любители на суперколите често трябва да похарчат няколко милиона евро: последното бижу на Koenigsegg - Jesko - струва близо 3 милиона евро. Заявките за планираните 125 бройки от този модел бяха запълнени за два дни. Самото производство започва тази година.

Седем до девет месеца са необходими, за да се сглоби кола като Regera. Ювелирно изработване.

"Начинът на работа е много различен в сравнение с редовното производство, това може да се оприличи на едно бижу", пояснява Марин Гадо, който отговаря за производството.

През 2020, Koenigsegg предвижда да пусне нов модел, който ще струва около 1 милион евро и от него ще бъдат пуснати повече бройки. "И тази модел ще се прави ръчно", твърди Кристиан фон Кьонингсег.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види