Снимка: Drew Taylor

Храни, които понижават кръвната захар

Храненето играе съществена роля за контролиране на нивата на кръвната захар и диабет тип 2, който ако не се лекува, може да доведе до сериозни усложнения. Редица проучвания показват, че определени хранителни продукти оказват благоприятен ефект върху регулирането на глюкозата в кръвта. Британската нутриционистка и медицински консултант д-р Сара Брюър откроява някои от полезните храни за понижаване на кръвната захар:

Бадеми

Бадемите оказват положителен ефект върху нивата на кръвната захар, засищащи са и могат да се консумират, без да доведат до напълняване, имат нисък гликемичен индекс, богати са на протеини, влакна, "добри" мазнини и антиоксиданти.

Ябълки

Ябълките са един от най-богатите хранителни източници на флавоноиди, които могат да предотвратят прогресивното нарушаване на функциите на панкреатичните бета-клетки в резултат на оксидативен стрес. За хората, редовно консумиращи ябълки, вероятността да развият диабет тип 2 е по-малка, отколкото за тези, които не включват полезния плод в менюто си.

Черен шоколад

Черният шоколад допринася за намаляване на инсулиновата резистентност, при която клетките в тялото не реагират правилно на хормона инсулин - фактор, който в крайна сметка може да доведе до развитието на диабет тип 2.

Канела

Канелата съдържа вещества, които повишават секретирането на инсулин от клетките и съответно допринасят за подобрен контрол над диабета.

Жълти/оранжеви плодове и зеленчуци

Плодовете и зеленчуците с жълт или оранжев цвят като моркови, сладки картофи, гуава, манго, тиква, са богат източник на каротиноиди, които играят съществена роля за глюкозната толерантност.

Чесън

Чесънът е богат на алицин, който понижава кръвното налягане и холестерола, и прави артериите по-еластични, и на ахоен, който помага за намаляване на нивата на кръвната захар.

Джинджифил

Изследвания показват, че джинджифилът може да подобри дългосрочния контрол на кръвната захар при хора с диабет тип 2. Установено е също, че екстракт от корена допринася за понижаване на нивата й.

Грозде

Съединения в червеното грозде могат съществено да повишат нивата на защитния антиоксидант глутатион в панкреатичните клетки, както и производството на инсулин при диабет тип 2.

Йерусалимски артишок

Йерусалимският артишок съдържа полизихарида инулин и ензима инулиназа, допринасящи за стабилизирането на нивата на кръвната захар.

Зехтин

Комбинирането на богатата на зехтин Средиземноморска диета с умерена физическа активност и отказ от тютюнопушене намалява съществено риска от развитие на диабет тип 2.

Чай

Чаят, по-специално зеленият и белият, съдържат антиоксиданти, които повишават инсулиновата чувствителност.

Червени портокали

Червените портокали са богат източник на цианидин-3-глюкозид и делфинидин-3-глюкозид, които стимулират производството на инсулин и подобряват глюкозната толерантност. 

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види