Снимка: Nikolai Berntsen

Австрийската ски индустрия гледа с надежда към Китай

Гюнтер Щробл, в. "Стандард"

Австрийската ски индустрия гледа с надежда към китайския пазар, който обаче тепърва трябва да бъде развит. Първата стъпка е 1000 китайци да бъдат обучени за ски учители.

По-лесно е да се каже, отколкото да се направи. От 1,4-те милиарда китайци 300 милиона трябва да овладеят зимните спортове до олимпийските игри в Пекин през 2022 година. Това бе лозунгът на китайския президент Си Цзинпин още при кандидатстването за домакинството на игрите. Ускорение от нула до сто, така да се каже.

"Вероятно сред тези 300 милиона има такива, които в живота си само веднъж са докосвали снежна топка", предупреждава Ханес Парт, дългогодишен ръководител на Silvretta Seilbahn AG, компанията оператор на ски зоната Силврета край австрийския град Ишгл.

"Дори обаче ако само 100 милиона от тези хора се качат на ски, това е огромен пазар", допълва той.

Броят на скиорите в Алпите е в стагнация. Предвид демографското развитие числата по-скоро ще поемат надолу, отколкото да останат същите въпреки модернизирането на ски зоните. Поради това китайският пазар е извор на надежда не само за Австрия. Французи, швейцарци и италианци също са насочили радарите си към Китай, наред с американците и канадците.

"Изправени сме пред ожесточена конкуренция", отбелязва Волфганг Майрхофер, ръководител на производителя на ски Atomic и говорител на австрийската ски индустрия.

Добре би било да се предлагат цялостни пакети заедно с операторите на лифтове, ски учителите, доставчиците на екипировка, хотелиерите и не на последно място авио- и жп компаниите, предлага той.

"Ни хао" означава "здравей"

Като първа стъпка се планира с помощта на австрийски ски учители 1000 китайци да бъдат обучени за инструктори. Двама ски учители от Залцбург вече отлетяха за Пекин, където ще останат до 20 декември. В Китай с тяхна помощ 40 китайци би трябвало да овладеят първо ниво (от общо три).

"Ни хао" означава "здравей", а "Аодили" - "Австрия". С това се изчерпват познанията по китайски на повечето преподаватели, които заминават", разказва ски учител.

"Трябва да се работи с преводач, като се превежда от немски на английски и после на китайски и обратно", допълва той.

Някои от новообучените преподаватели след това ще бъдат изпратени в Австрия за подобряване на знанията, след което сами ще започнат да обучават свои сънародници за ски учители. В допълнение ски индустрията в лицето на компании като Atomic, Blizzard, Head и Fischer се надява да оборудва новите китайски инструктори с австрийски продукти.

"Ние сме нещо повече от производители само на ски и на екипировка за зимни спортове. Всеки от нас освен ски и автомати, предлага също така обувки, каски и очила", казва Майрхофер.

За първи път австрийските производители на ски екипировка, за които работят едва 2000 души, си съдействат със съюза на ски учителите, Австрийската федерална икономическа камара и икономическото министерство, за да разработят бъдещ пазар.

След продължителен спад напоследък браншът леко се възстанови.

Бумът на карвинг ските*, който през 90-те години се отразяваше и в цифрите за продажбите, бе заличен от тенденцията да се вземат все повече ски под наем. Според Майрхофер вече 60 % от ските, които се произвеждат в света, отиват в гардеробите за наемане на ски, обикновено остават там средно два сезона, след което се препродават на гардероби в Централна и Източна Европа.

Почти всеки втори чифт ски, които се продават в света, е "Произведен в Австрия". В търговската мрежа цената им е обикновено между 400 и 500 евро. Указанието за произход донякъде е разтегливо, тъй като Atomic, също като Blizzard, Head и Fischer имат подразделения в България, Украйна и Чехия. В самата Австрия според Майрхофер се продават между 380 000 и 400 000 чифта, от които около 75 % са направени в чужбина. При това се наблюдава тенденция да се предпочитат продукти от по-висока ценова категория.

В самия Китай секторът също вижда шанс за успех най-вече с продуктите от премиум клас. Само богатите китайци могат да си позволят да карат ски, като цени за еднодневен билет от около 113 евро вече не изненадват никого.

"Мнозина китайци работят много, печелят много и искат да се издигнат, символ на което е карането на ски. За да не се окаже преживяването злополучно, ски учителите също имат голямо значение", разказва Майрхофер.

Нова тенденция, която австрийските ски училища рекламират от миналата година, е т. нар. "красиво каране". По същество тя означава връщане към ретро-стила и би трябвало да улесни начинаещите скиори, тъй като изисква по-малко използване на кантове, прилагане на по-малко сила и по-бавна скорост.

Първо обаче трябва да бъдат овладени основите - как правилно се облича ски екип, коя обувка за кой крак е и така нататък.

"Можете да видите невъобразими неща", допълва Майрхофер. 

*При карвинг ските горната част на ската е широка, средната част е по-тясна, а задната е широка - бел. прев.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види