Снимка: Bagus Hernawan

Прехвърлихме ли пика в търсенето на смартфони?

Мей Андърсън, Асошиейтед прес

Зад смущаващата новина за слабите продажби на iPhone се крие една по-отрезвяваща истина: технологичният сектор достигна пика на смартфоните - границата, при която всеки, който може да си позволи устройството, вече я има и няма такива нововъведения, които да са достатъчно решаващи, че да карат собствениците да заменят апаратите си с по-нови, както са правели преди.

Някои производители вдигнаха цените, за да запазят печалбата. Отслабването на търсенето при Apple обаче разкрива ограниченията на една такава стратегия. Компанията съобщи, че търсенето на смартфоните iPhone се понижава и приходите за последното тримесечие на 2018 година ще спаднат доста под прогнозите, като това намаление се обяснява главно с Китай.

Акциите на Apple поевтиняха с 10 % в четвъртък, когато бе съобщена новината, и това е най-големият спад от 2013 година. Компанията изгуби 74,6 милиарда долара от пазарната си капитализация на фона на една по-мащабна разпродажба сред технологичните компании, които отчетоха най-голямата си загуба от седем години.

Новината на Apple е тревожен сигнал за сектора, казва анализаторът Дан Айвс от компанията за проучвания Wedbush Securities.

А не е само Apple. Търсенето навсякъде е вяло, казва Айвс. Samsung, който отдавна е лидер в продажбите на смартфони, понесе дори още по-тежък удар, като неговите доставки на смартфони спаднаха с 8 % през 12-те месеца до края на септември.

Секторът на смартфоните преминава през значителни препятствия, допълва Айвс. Производителите на смартфони бяха като тийнейджъри и секторът бе превъзбуден. Сега сякаш повече напомнят на възрастни граждани, допълва той.

Технологичните иновации при телефоните се развиват стремително през периода след 2010 година. Всяка година се появяват драстични подобрения в размера на екраните, резолюцията, продължителността на живот на батериите, камерите и скоростта на процесорите.

Секторът обаче е жертва на собствения си успех. Иновациите започнаха да се забавят около 2014 година, след като Apple вдигна нивото с размера на екрана при моделите iPhone 6 и 6 Plus. Макар телефоните да продължават да се подобряват, нововъведенията по-скоро са частични, като новите техники при светкавиците за и без това отличните камери на телефоните. Това са нещата, които потребителите обикновено не биха забелязали или за които не биха искали да харчат.

След iPhone 6 е трудно да се измислят нови неща, за да продължи вдигането на летвата, казва Айвс.

Клиентите на Apple сега си сменят телефона средно на 33 месеца, докато преди три години периодът бе 24-25 месеца, допълва той.

Понижените очаквани продажби на Епъл, главно заради спада на търсенето в Китай, засилиха опасенията, че втората по големина икономика в света губи набраната инерция. iPhone на цена 1000 долара трудно се продава на китайските потребители, които се притесняват от икономически спад и търговската война със САЩ. Те също така имат богат избор от по-евтини смартфони местно производство, като устройствата на Huawei, Xiaomi и Oppo.

Фактът, че дори ударната сила на Apple - iPhone - е засегната, затвърждава една по-широка тенденция за всички големи производители на смартфони. След непрекъснат растеж едно десетилетие световните доставки на смартфони спаднаха с 3% до 1,42 милиарда през 2018 година, което е първият годишен спад според International Data Corp., която следи тези данни. Според IDC доставките ще възстановят растежа си с 3% през 2019 година до 1,46 милиарда, но това равнище е под нивата от 2017 година.

Не помага и четирицифрената цена на луксозните смартфони - 1100 долара за iPhone XS Max и 1000 долара за Galaxy Note 9 на Samsung. Най-луксозният модел Max се продава за 1450 долара в САЩ.

Стават все по-скъпи, а предлагат все по-малко и по-малко нови, иновативни функции, които всъщност ще използвам, каза Закари Пардис, 31-годишен техничар от Феърфийлд, Кънектикът. "Ще го сменя, когато спре да работи батерията. Когато съм принуден, да си купя нов телефон, ще си купя нов," коментира той.

Вивиан Янг, мениджър в пекинска технологична компания, също роптае срещу цената. "Никой не се нуждае от такъв телефон," казва тя.

Анализаторът от IDC Рамон Ламас казва, че цикълът може да удари дъното и отново да има растеж през 2021 или 2022 година, когато започва да приключва животът на телефоните, които хората ползват в момента. "Хората ще продължат да сменят телефоните си. В крайна смета и до това ще се стигне," отбелязва той.

Няма обаче вълшебна пръчица, която да даде тласък на растежа до равнищата, отчитани в миналото, когато секторът не бе толкова зрял.

Сгъваеми телефони, малки екрани, които се разгъват като портфейл, за да увеличат размера на дисплея - такива неща може да предизвикат оживление, но те са скъпи и не се очакват по-рано от края на годината.

Нещо друго, което може да насърчи растежа: следващото поколение мрежа - 5G, която телекомуникационните компании в момента изграждат. Очаква се да бъде по-бърза и по-надеждна от сегашната 4G. Първите смартфони, съвместими с 5G мрежата, трябва да се появят тази година.

Има повече натиск върху 5G заради новата вълна смартфони, понеже продажбите са толкова вяли, каза Айвс. "Ще има битка всеки срещу всеки при 5G телефоните, допълва той.

Години обаче ще бъдат нужни 5G мрежата да получи широкообхватно, национално разпространение, така че новите 5G смартфони, очаквани тази година, вероятно няма веднага да дадат резултат.

Анализаторите казват, че производителите на смартфони трябва да насочат усилията си към райони, които не са достатъчно наситени с телефони, като Африка и други, и да продават повече услуги като облачното съхранение, стрийминг музика и телефонен софтуер. Славните дни на неограничения растеж обаче изглежда са приключили.

"Ще бъде бавен, мъчителен процес," казва Ламас. "В никакъв случай това не означава край на пазара на смартфоните. Това обаче е индикация, че пазарът на смартфони може да е жертва на собствения си успех," допълва той. 

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види