Как се изучава океан от космоса и как се сглобява робот, разкрива Европейската нощ на учените

Как се изучава океан от космоса и как се сглобява робот, как се става синоптик и как се открива динозавър са само част от тайните, които ще разкрие тазгодишната Европейска нощ на учените - на 28 септември, сподели Теодора Петрова, декан на Факултета по журналистика и масова комуникация към Софийския университет "Св. Климент Охридски".

В Музея по палеонтология и исторична геология в СУ деца от различни възрасти ще вървят по динозавърски стъпки. Освен за древните животни, учените ще им разкажат за вкаменелости и фосили. Очакват ги игри и задачи.

Каква е била средиземноморската диета през античността гостите ще научат в една от залите на Ректората, където и ще опитат храна, приготвена по рецепти от исторически източници. Също и ценната напитка медовина.

За да разберат как предците ни са се предпазвали от болести, ще разгледат инструменти и рецепти за лекарства от късната античност.

Кои са фините прахови частици и защо притесняват еколозите ще разкрият докторанти от Софийския университет. Те ще обяснят как се наричат земетресенията на Марс и какво ще изследва мисия на червената планета. Ще покажат как се правят прогнози за състоянието на морето и защо са важни те.

За работата на синоптиците ще разкажат от "Кухнята на времето". Може ли да си направят сами метеорологична станция и как, любопитните ще научат в южното фоайе на Ректората. Очакват ги още учебната игра-лабиринт "Асеневци", а също лаборатория по сглобяване на роботи.

От централното фоайе ще започне тематична обиколка, която ще покаже Софийския университет като живо културно наследство. Вечерта ще завърши с музикално-поетична вечер на талантливи учени.

В Борисовата градина предстои школа за средновековна фехтовка. Зрителите ще видят упражнения и демонстрации, възстановени на базата на исторически материали - средновековни ръкописи по фехтовка от западноевропейската традиция.

Нощта на учените се превърна през годините в емблематично събитие и регулярна среща, на която учените в различните страни членки на ЕС представят своите постижения и предизвикателства пред широката публика в рамките на един ден, посочват организаторите.

Европейската нощ на учените 2018 в България се осъществява с финансовата помощ на Европейската комисия по Програмата за научни изследвания и иновации "Хоризонт 2020".

Инициативата ще се състои не само в София, но и в Пловдив, Стара Загора, Русе, Варна, Бургас, Созопол.

Координатор на проекта е Софийският университет.