Снимки: Wikimedia

На крилата на слънцето

Оказва се, че слънчевата енергия много бързо се превърна от нещо, което загрява вода в боядисан в черно варел на село, в източник на надежда енергия, която не само може да поддържа цял дом, но и е състояние да изпрати самолет в стратосферата. Двуместният самолет носи името "Солар Стратос" (анг. Solar Stratos) и зад него стоят високоефективните соларни панели на компанията "Сън Пауър" (анг. Sun Power) Очаква се този септември прототипът да осъществи полет на 11 000 метра височина и да се превърне в първия летателен апарат навлязъл в стратосферата, разчитайки изцяло на слънчева енергия. Той ще бъде захранван от соларни клетки на една от водещите компании в тази област, чиято ефективност е между 22-24%.

Формата на самолета е подобна на глайдер. Гайдарите са малки, безмоторни самолети с много дълги крила и малък фюзелаж, които използват въздушните течения, за да набират и поддържат височина. За разлика от тях обаче Solar Stratos е оборудван с електрически двигател, изключително ефективна перка на носа и най-важното – дълги и широки крила, покрити със соларни панели с обща площ от 22 квадратни метра.

Кабината е с разположение подобно на тези при изтребителите и побира двама пилоти и една батерия с капацитет 20kWH. Като характеристики тя се доближава много до онези, използвани при електромобилите от среден клас. Интересно е и това, че заради лека конструкция на самолета пилотската кабина няма собствена компресия и пилотите трябва да носят подобни на космически скафандри костюми. Ето и точните характеристики на апарата:

Дължина: 8.5 метра. Размах на крилата: 24.8 метра. Тегло: 450 килограма. Горе-долу колкото едно класическо пиано, което е впечатляващо за самолет. Цената за това е, както вече стана дума, невъзможността на кабината да се компресира. Двигател: 32-киловатов двигател с размери три пъти по-малки от тези на двигател на електромобил. Соларни панели на крилата – 22 квадратни метра соларни клетки Maxeon с ефикасност от 24 процента, които осигуряват автономна енергия на самолета за повече от 12 часа.

Соларните технологии през последните години набират все по-голяма популярност като екологично чист източник на енергия. Освен това те привличат все по-големи компании заради разрастващия се пазар, данъчните облекчения, но и защото на всеки нов проект, търсещ финансиране, се гледа с по-добро око, ако в него е включен някакъв вид зелена енергия. В този смисъл проекти като Solar Stratos са дори по-важни заради символната си стойност, защото показват, че всъщност възможностите пред слънчевата енергия са неограничени. В момента вече се извършват полети със соларни самолети, но само кратки разстояния и с ограничен товар. С развиване на технологиите, по-силните батерии, по-леките материали и усъвършенстване на соларните крила в бъдеще можем да очакваме много по-голяма роля на слънчевата авиация.

Именно на това се дължи и ентусиазмът на президента на компания Solar Stratos, пилотът Рафаел Домиан, който заявява през официалния сайт на проекта:

Имаме възможността да идем отвъд границата и да постигнем неща, които повечето хора смятат за невъзможни, да докажем, че възобновяемата енергия е в състояние да задоволява всичките ни нужди и да ни помага да опазваме планетата си чиста. Имахме късмета да оборудваме нашия летателен апарат с най-новите соларни технологии, като по този начин показваме тяхната голяма стойност пред целия свят.

Страстта на Домиан досега му е донесла множество награди за иновативни изобретения и не се ограничава само в авиацията. Той стой и зад проекта "Планет Солар" (анг. Planet Solar) – най-големият изцяло соларен мореплавателен съд в света. Planet Solar стана първият задвижван от слънцето кораб, който е осъществил околосветско пътешествие през 2012 г. Планираният за септември полет обаче ще бъде дори по-епохално постижение.

Слънчевото пионерство на Sun Power не спира до тук. През 1993 г. изключително ефективните соларни клетки на компанията помогнаха на соларния автомобил на "Хонда" да спечели "Световното соларно предизвикателство" – автомобилно състезание, провеждащо се между Дарвин и Аделаида в Австралия. Автомобилът на "Хонда" измина разстоянието от над 3000 км, изпреварвайки втория автомобил с повече от 24 часа.

Компанията също така беше партньор на НАСА в разработването на дистанционно управлявания соларен самолет "Хелиос", който през 2001 г. година постави безпрецедентен рекорд, достигайки височина от 29 524 метра.

 

Последният успех на компанията пък е свързан с едноместния соларен самолет Solar Impulse, който успя за първи път да извърши околосветски полет, без да използва и капка гориво.

В края на този материал е добре да обърнем внимание и на това, че не всички приложения на соларните технологии са толкова главозамайващи по отношение на числа и рекорди, но въпреки това показват по колко неподозирани начини можем да използваме нашия най-голям, безплатен и безвреден енергиен източник.

Вземете например италианското село Виганела. То се намира в Алпите и разположено така, че през по-голямата част от деня не е огряно от слънчева светлина, което било голям проблем за местните жители. Най-накрая иновативното решение дошло под формата на огромно огледало, което било поставено на един от близките планински върхове и обърнато така, че отразената от него светлина да пада върху централната част на населеното място. Ъгълът на огледалото е допълнително контролиран от компютър, за да може да се променя и да компенсира движението на слънцето. Примерът на италианското село беше последван и от норвежкия град Рюкан, който след 5-годишен публичен дебат постави огледало, за да огрява потъналия му във вечна сянка градски площад.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види