Снимка: Getty Images

Защо да караме колело в Китай не е добра идея?

Велосипедите като най-екологично чистият транспорт постепенно натрупват световна популярност. Все повече хора откриват колко е удобно, евтино и понякога дори здравословно автомобилът да бъде заменен с колело. Това, разбира се, е традиция, популярна в Европа – много централноевропейски градове са адаптирани от десетки години така, че колоезденето да може да се ползва като основно средство за вътрешноградско придвижване. В Китай обаче всяка подобна адаптация винаги е много по-трудна, защото не може да се предвиди до какви промени ще доведат мащабите, с които неминуемо се работи. Така например – точно защото е по-евтино – много компании въвеждат като вид обслужване за своите служители, ползването на велосипеди под наем. И, за съжаление, тази привидно безобидна инициатива, е довела до най-непредвидими последици.

За да задоволят нуждите на гъсто населените градове, китайските компании купуват милиони велосипеди и разрешават паркирането им на различни места. Оказва се обаче, че градската инфраструктура не е готова да поеме такъв приток на двуколен транспорт. От друга страна, в тези мащаби, дори самите китайци все още не са усвоили правилата за използване на велосипеди под наем. За удобство на служителите, фирмите дават право на колоездачите да оставят велосипедите си навсякъде в града, без да ги връщат на мястото, от където са били заети. По този начин в различни части на градовете има купчини велосипеди, които просто пречат на трафика и блокират улиците.

Когато става ясно, че улиците на практика са заринати с велосипеди, обществените служби, които имат съответните правомощия, започват да ги конфискуват от публичните места. Така обаче, макар да се освобождават определени градски пространства, се затварят други, защото се създават гигантски депа, където стотици работещи и счупени велосипеди са захвърлени и към които никой не проявява интерес. Появяват се огромни градски паркове с изоставени колела, които заемат много място и създават нещо като велосипедно сметище, което често може да се намира някъде в сърцето на града и да е обичайна част от пейзажа.

Инициативата за насърчаване на колоезденето е замислена в Китай като абсолютно природосъобразна, тя е трябвало да подобри екологичната обстановка в градовете и да доведе до намаляване на нивата на вредните емисии във въздуха от използвания градски транспорт и автомобили. За съжаление се получава точно обратното и тази добра, но недомислена идея довежда до огромно свръхпроизводство и растеж на депата за скрап, което предизвика поредното замърсяването на страната.

Конфискуваните велосипеди са изоставени в цели полета, без за тях да се поема някаква отговорност и да се въвежда регулация като за депа с боклук. От въздуха такива сметища приличат на странно, сюрреално море, но всъщност са купища метален и гумен скрап.

И междувременно, както обикновено се случва – с настъпването на поредната екологична катастрофа, се ражда и идеята за нейното надживяване със средствата на изкуството. Така в Китай се появява течение от цели групи артисти, които започват да превръщат изоставените велосипеди в произведения с художествена стойност.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види