Снимка: Abigail Lynn

Авокадото – еволюционен анахронизъм, който завладя света

Както повечето растения и авокадото зависи от животните, които изяждат плода и го разпространяват по естествен начин. Но костилката на авокадото е твърде голяма.

Допреди 10-12 хиляди години огромните животни, съществуващи тогава, го поглъщат без проблем. След като изчезват, не остават други видове, които да го разпространяват. Никой не може да каже как авокадото успява да просъществува докато хората не започват да го отглеждат.

Авокадото e растение от семейство лаврови. Произхожда от Централна Америка, познато е на ацтеките и маите преди 8000 г. Названието му идва от езика нахуатъл, в превод означава тестиси поради приликата на плода с този анатомичен орган.

1696: европейците откриват авокадото

Казват, че испанският конквистадор Фернандес де Овиедо е един от първите, които опитват авокадо. "В центъра на плода има костилка, наподобяваща белен кестен, а между нея и кората е частта, която се яде, прилича на масло и е с отличен вкус", описва той плода. Първият писмен регистър на думата "авокадо"  на английски език е дело на Ханс Слоун в опис на ямайски растения от 1696 година.

1920: рекламна кампания

В края на 19. век в Калифорния започват да отглеждат авокадо и го наричат "крушата на крокодила”. Но не се купува. Тогава Асоциацията на авокадото в Калифорния публикува реклами в списанията The New Yorker и Vogue, които възхваляват авокадото като "плодовия аристократ на салатите”. Рекламите дават резултат.

1968: Какъв ужас!

През 1968 г. известният магазин " Marks & Spencer" въвежда авокадото в супермаркетите на Обединеното кралство и го нарича "круша авокадо ". Британците не проявяват голям интерес. Освен това името ги обърква: клиентка се оплакала, че го сварила и поднесла със сметана като десерт, понеже го помислила за вид круша. M & S започва да продава авокадо с брошури, които обясняват, че трябва да се яде на салата.

1990: печеливша стратегия

В началото на 90-те производителите на авокадо в Калифорния все още търсят начин да предложат своя продукт. Решават да заложат на Super Bowl. Да гледаш американски футбол, разсъждават те, върви ръка за ръка с хапването на чипс и сос, а има ли по-добър от гуакамоле?

За тази цел се правят демонстрации, разпространяват се рецепти и стратегията проработва. Днес всяка година любителите на гуакамоле консумират повече от 47 милиона килограма авокадо, гледайки в неделя  Super Bowl.

2010: авокадото завладява света

Гуакамоле става изключително популярно, но хората продължават да се чудят какво още могат да направят с авокадо.

През 2013 г. актрисата Гуинет Полтроу превръща авокадо върху тост в една от ключовите рецепти на изключително успешната си готварска книга "It's All Good".

Книгата съвпадна с увеличаващата се тенденцията за "здравословно хранене". Това движение започва с масовото приемане на "калифорнийския" начин на живот - време за отдих, зелени шейкове (смути), салати – основно меню на известните личности.

Рецепти с авокадо започват да се появяват навсякъде, те наблягат на качествата му на "суперхрана”  ( 75% от мазнините в авокадото са ненаситени, т.н. "добри мазнини") и на голямото му приложение като компонент към други ястия. Така авокадото завладява поколението Милениум, осъзнаващо грижата за здравето чрез природосъобразния начин на живот.

Масовата "треска”, свързана с авокадото, не минава без негативни последици.

Макар че не се споменава твърде често, има информация, че наркокартели контролират доставките на авокадо в Централна Америка, както и твърденията, че завишената консумация на авокадо предизвиква незаконната сеч в Мексико. Затова производителите на авокадо създават полиция, която да се справя с престъпните групи.

Друг негативен аспект е големият разход на вода, нужен за отглеждане на авокадото - два-три пъти повече отколкото за производството на картофи, например.

Въпреки това неговият път към глобално господство продължава и през 2018 г. Миналата година Китай внесе  32 100 тона авокадо -1000 пъти повече в сравнение с началото на вноса му през 2011 година.

И така бъдещето се очертава меко, зелено и без съмнение добро за здравето.

 

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види