Може ли медийната акция на Зукърбърг да намали натиска върху Facebook?
След скандала за защитата на личните данни, включващ свързана с Тръмп фирма за събиране на информация, главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг започна серия от редки медийни изяви, опитвайки се да намали донякъде обществения и политически натиск над социалната мрежа.
Но далеч не е ясно дали е спечелил на своя страна властите в САЩ и Европа, а още по-малко широката общественост, чиито ъпдейти на статуса осигуряват на Facebook безкрайния поток от информация, която социалната мрежа използва, за да продава насочени към конкретни потребители реклами.
Вчера обикновено склонният към самоизолация Зукърбърг даде интервю за Си Ен Ен и друго за "Wired", след съобщенията, че "Cambridge Analytica" е откраднала данните на над 50 милиона потребители на Facebook в опит да повлияе на избори. През 2016 г. предизборният екип на Доналд Тръмп плати на фирмата над 6 милиона долара, макар че по-късно се разграничи от нея.
Зукърбърг се извини за "голяма злоупотреба с доверие", призна за допуснати грешки и представи мерки за защита на потребителите след кражбата на информация от "Cambridge Analytica".
"Наистина съжалявам за това, което се случи", заяви Зукърбърг пред Си Ен Ен. Facebook носи отговорност да защитава информацията на потребителите си, добави той и отбеляза, че ако фирмата се провали, "не заслужаваме възможността да служим на хората".
Неговото признание за вина беше направено по кабелната телевизия няколко часа, след като призна грешките на компанията си в пост във Facebook, без обаче да заяви, че съжалява.
Зукърбърг и служител номер 2 на Facebook, Шерил Сандбърг, пазеха мълчание от петък насам, когато медиите разкриха, че "Cambridge Analytica" може да е използвала неправомерно получени лични данни на около 50 милиона Facebook потребители, за да се опита да повлияе на избори. Сред клиентите на "Cambridge Analytica" бе и предизборният екип на Доналд Тръмп.
След публикуването на разкритията акциите на Facebook спаднаха с около 8 на сто и компанията загуби около 46 милиарда долара от пазарната си стойност.
Няколко експерти заявиха, че Зукърбърг е направил важна стъпка с интервюто си за Си Ен Ен, но малцина бяха убедени, че проблемът с "Cambridge Analytica" е останал зад него.
Извинението на Зукърбърг изглеждаше формално и претупано според Хелио Фред Гарсия, преподавател по управление на кризи в Нюйоркския и в Колумбийския университет.
"Той не призна вредите или потенциалните вреди за засегнатите потребители", заяви Гарсия. "Съмнявам се дали повечето хора са разбрали, че се извинява".
Вместо това ръководителят на Facebook посочи стъпки, които компанията вече е предприела, като взето през 2014 г. решение да ограничи достъпа на външни приложения до данни на потребителите. (Това решение е било взето прекалено късно, за да спре "Cambridge Analytica"). Освен това той изложи серия технически промени, които ще ограничат допълнително информацията, която приложенията могат да събират, обеща да уведомява потребителите, когато външни лица злоупотребяват с тяхната информация и заяви, че Facebook ще "проверява" приложения, които показват притеснително поведение.
Такава проверка ще бъде гигантско начинание, заяви Дейвид Каръл, изследовател на медиите в нюйоркския колеж по дизайн "Парсънс". Начинание, което вероятно ще открие голям брой приложения, правещи "притеснителни неща".
Но по други фронтове Зукърбърг внимателно си оставяше вратички в иначе поразителни изказвания.
В интервюто за Си Ен Ен например той заяви, че би се "радвал" да даде показания пред Конгреса - но само ако това е "правилното нещо". Освен това Зукърбърг отбеляза, че мнозина други служители на Facebook може да се окажат по-подходящи свидетели в зависимост от това какво иска да научи Конгресът.
В друг момент ръководителят на Facebook сякаш подкрепи закони, ограничаващи дейността на Facebook и други технологични гиганти. Поне ако това са "правилните" правила, като например да се изисква политическите онлайн реклами да разкриват кой е платил за тях. Но веднага след това Зукърбърг избегна да подкрепи закон, който би включил подобни правила във федералното законодателство и вместо това похвали доброволните усилия на Facebook в тази насока.
"Те ще се борят със зъби и нокти да избегнат регулации", казва Тимъти Карън, преподавател по бизнес от университета "Нотр Дам" в Индиана. "След шест месеца ще водим същите разговори и ще става само по-лошо с приближаването на изборите".
Дори планът на Facebook да съобщава на потребителите за изтичане на информация може да хвърли върху потребителите отговорността да се просветят сами. Зукърбърг съобщи, че Facebook ще "създаде инструмент", който ще позволи на потребителите да видят дали техните данни са били засегнати от изтичането на информация към "Cambridge Analytica", намеквайки, че компанията няма да уведомява хората автоматично. Facebook възприе същия подход в стил "направи си сам" и в случая с предполагаемата руска намеса в изборите, за разлика от Twitter, който уведоми потребители, които са били изложени на руска пропаганда в неговата социална мрежа.
При една от най-тежките ответни реакции, пред които се е изправял Facebook, политици в САЩ и Великобритания призоваха Зукърбърг да обясни с подробности практиките си за съхраняване на информацията. Главни прокурори в щатите Масачузетс, Ню Йорк и Ню Джърси започнаха разследвания на проблема с "Cambridge Analytica". А мнозина потребители се обединиха в движение, призоваващо хората да изтрият изцяло профилите си във Facebook.
Санди Паракилас, работил в отдела за защитата на данните на Facebook от 2011 г. до 2012 г., заяви вчера пред британска парламентарна комисия, че компанията е бдителна за мрежовата си сигурност, но проявява небрежност, когато става дума за защита на данните на потребителите.
Той заяви, че е имало случаи да се допуска лични данни, включително имейл адреси и в някои случаи лични съобщения, да напуснат сървърите на Facebook без реален контрол как ще се използват след това.
Пол Ардженти, професор по бизнес в колежа в Дартмут заяви, че макар обясненията на Зукърбърг да звучат убедително, вероятно все пак не са достатъчни. "Въпросът е дали можете наистина да вярвате на Facebook", заяви той. "Не мисля, че този въпрос е получил отговор".
Барбара Ортутай, Даника Кирка и Грегъри Кац от Асошиейтед прес