Снимка: Cody Davis

Свръхвитаминозата е реално опасна за здравето

Или когато витамините могат да ни навредят

Много е изтъркано да твърдим, че в живота най-важен е балансът, но е абсолютен факт. Защото големи количества от каквото и да е могат да ни убият, дори това да е нещо полезно. Добре де, ако е полезно, може да не ни убие, но все пак – ще навреди. Лекарства? Определено да. Вода? Абсолютно. Витамини? Много, много вероятно.

От научна гледна точка витаминът е едно от химичните съединения, които помагат на организма да остане здрав, да расте и да се развива нормално. Витамините могат да се добиват по естествен път в телата ни чрез храните и течностите, които поемаме или да ги усвоим под формата на синтетика – хапче, дъвчащ бонбон, разтворима таблетка.

Всички хора се нуждаят от витамини, за да оцеляват – но това не означава, че трябва да ги приемаме допълнително. В действителност почти всички (с някои изключения, например бременни жени и хора с проблеми с абсорбцията) могат да получават всички витамини, от които се нуждаят, като просто спазват балансирана хранителна диета. Плодовете и зеленчуците са естествено богати на витамини, както и ядките, млечните продукти, яйцата и месото. Освен това много от хранителните продукти в супермаркети съдържат добавени витамини. 

Недостигът на витамини може да причини здравословни проблеми. Но този недостиг е много по-рядко срещан, отколкото търговци на витамини биха повярвали, осланяйки се на продажбите си. В наши дни поне 50% от хората приемат поне по един витамин или добавка дневно, независимо дали става въпрос за витамини с цел предпазване на организма от болести, имуностимуланти или добавки за кожа, коса и нокти. А повечето от нас всъщност не се нуждаят от тях. 

Ако ядете разнообразна и здравословна храна, консумирате храни с добавени витамини и едновременно с това приемате витамин в синтетична форма, може да прекалявате и това да доведе до лоши последствия. Това може да ви изглежда като един вид натрупване и складиране на витамини в организма ви, но той не е способен да прави това. Вашето тяло изисква определено количество от всеки витамин. Превишаването на това количество няма да ви направи по-здрави, но може да ви разболее. 

Прекомерната консумация на витамин С може да доведе до гадене, диария и стомашни спазми. Твърде много витамини А или D могат също да предизвикат повръщане, загуба на апетит и бъбречни, както и проблеми с костите. Излишъкът от витамини от групата В може да причини увреждане на нервите. Надяваме се, че ви убедихме? Ето откъде да набавяте необходимите ви витамини:

Витамин А – червени чушки, сладки картофи, моркови, ряпа, спанак и тъмнолистни зелечуци, сушени кайсии, пъпеш.

Витамин В – пълнозърнести храни, кафяв ориз, банани.

Витамин С – зелени и червени чушки, гуава, лимони, портокали, мандарини, ябълки, мащерка, магданоз, зеле, киви, папая.

Витамин D – риби (шаран, сьомга, калкан, риба меч, скумрия), хайвер, гъби, черен дроб, жълтъкът на яйце.

Витамин К – лук, зеле, броколи, тъмнолистни зеленчуци, къри, червен пипер, аспержи, кисели краставички, сушени сини сливи.

Витамин Е – слънчогледови семки, червен пипер (сладък и лют), бадеми, борови ядки, фъстъци, босилек и риган, сушени кайсии, зелени маслини, лешници, ленено масло, шам-фастък и др. 

Да сме ви разубедили и да сте открили в списъка по-горе нещо, което да ви е по вкуса? Вместо да пиете синтетика, хрупайте ябълки и моркови, пийте чай от шипка и хапвайте често и по малко. Плодовете консумирайте пресни, а ядките – препоръчително сурови. Ако все пак смятате, че нещо не ви достига, консултирайте се с лекар и задължително наблюдавайте как тялото ви реагира на него. 

Все пак, за да достигнете екстремно опасни нива на всеки от витамините, трябва да се постараете доста. Тези не особено опасни, но в същото време неприятни странични ефекти май са достатъчни, за да ви разубедят да продължавате да опипвате тази граница. Смъртоносното предозиране на витамини е много малко вероятно, но е технически възможно, както по същия начин е възможно смъртоносно предозиране на портокалов сок. Освен с витамини, можете да предозирате с минерали, което може по-бързо да доведе до смърт, особено когато ги приемате в синтетична форма. Затова прибягвайте към прием на допълнителни витамини, минерали и синтетични добавки само и единствено след консултация със специалист.

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види