Изследователи от Германия и Франция са открили защо скъпото вино има по-добър вкус от евтиното, предаде ДПА, позовавайки се на публикация в сп. "Сайънтифик рипортс". Причината се в крие в наградната система на мозъка.
"Въпросната система е по-активна, когато пием по-скъпи вина и това съответно се отразява върху възприемането на вкуса им", обяснява Бернд Вебер от университета на Бон, Германия, един от авторите на изследването, осъществено съвместно с Европейския институт по бизнес администрация (INSEAD) във Франция.
"Сега въпросът е дали можем да тренираме наградната система и да я направим по-слабо податлива на подобни "плацебо" маркетингови ефекти", допълва специалистът.
За да разберат защо скъпото вино ни се струва по-вкусно, учените са изследвали със скенер за ядрено магнитен резонанс мозъчната активност на 15 мъже и 15 жени. Участниците в експеримента са били уведомявани колко струва всяко едно вино, преди да им бъде подаден милилитър от течността през маркуч. След това изследваните лица е трябвало да натиснат бутон, за да оценят вкуса на виното по деветстепенна скала.
В действителност напитката е била една и съща, но на участниците са били съобщавани различни цени – 3, 6 или 18 евро на бутилка.
"Както се очакваше, тестваните лица твърдяха, че виното с по-висока цена има по-добър вкус от евтиното", отбелязва Хилке Пласман от изследователския екип.
Скенерът същевременно е показал, че предните дялове и част от мозъка, известна като вентрален стриатум, за които се смята, че играят роля в наградния процес, са били по-активни при по-високите цени на виното.
"В крайна сметка изглежда, че наградната и мотивационната система ни мамят", казва Лиане Шмит от изследователския екип.
виж още