Социалните медии надделяват в предизборната игра на Украйна
Украинският комедиен актьор Володимир Зеленски води нетрадиционна за Украйна предизборна кампания, чрез която успя да засенчи на първия тур много по-опитни противници и да се класира на първо място за втория тур, който ще бъде на 21 април.
Преди броени дни Зеленски качи видео във Facebook, в което постави условия на опонента си за втория тур - действащия президент Петро Порошенко, и му даде срок до 24 часа да отговори на тях. Четиридесет и пет минути след качването на видеото, то беше видяно 141 000 пъти, споделено над 22 000 пъти и беше коментирано 3300 пъти. Зеленски призова Порошенко да дебатират на най-големия стадион в Украйна и да си направят медицински изследвания, за да се установи, че нито един кандидат не е зависим от алкохола или дрогата. Порошенко прие дебатите на стадиона и предложението за прегледа и вчера и двамата кандидати се подложиха на изследванията.
Зеленски не води традиционна кампания, не организира големи митинги, не разполага предизборни шатри по улиците и не раздава листовки на хората. Комикът предпочита да разчита основно на социалните медии или на скечове, в които отправя шеги към противниците си. Той се представя за човек от народа, който може да се противопостави на корумпираните елити.
Част от предизборния екип на Зеленски работи в голяма къща в Киев. Офисите там са пълни с млади доброволци. Двадесет и осем годишният Михаил Фьодоров, чийто екип управлява различните страници във Facebook, YouTube и Instagram, казва: "Онова, което правим, е да не бъдем като никой друг". Eкипът на Зеленски не иска да използва думи, които политиците използват традиционно и иска да се отдалечи от това, колкото се може повече. Фьодоров разказва, че още от началото Зеленски се е противопоставял на традиционните начини за действие. "В резултат на това имаме само една платформа - тя е интернет", допълва той.
Зеленски например призовава последователите си във Facebook да дават предложения за справяне с такива проблеми, като например високите сметки за битови услуги или да споделят какъв премиер биха искали да имат.
Дмитро Разумков, политически съветник на Зеленски, казва, че комикът няма да организира масови митинги преди втория тур, защото той иска да се държи по един прозрачен и автентичен начин.
Олександър Корниенко, друг високопоставен член на екипа на Зеленски, казва, че една от използваните техники е разпращане по имейл на предизборни послания до избирателите и насърчаването им да ги отпечатват и разпространяват. В един от тези имейли екипът на Зеленски например призовава младите му поддръжници да показват неговите видеоклипове на по-възрастни гласоподаватели.
Зеленски има 3,3 милиона последователи в Instagram. Това е повече от последователите на Еманюел Макрон, на Ангела Меркел, на Тереза Мей и на Джузепе Конте, взети заедно. Порошенко има 234 000 последователи.
Зеленски поства често пъти кадри от ежедневието си, като например как тича или тренира във фитнеса. Понякога обаче постовете му са подигравка с конкурентите му. Така например бившият премиер Юлия Тимошенко, която беше елиминирана още на първия тур, качи преди изборите видео, на което се вижда, че хапва хотдог в популярна верига заведения. Целта беше да покаже, че тя е близко до народа. Екипът на Зеленски качи в социалната мрежа снимка, на която се вижда как той и негови сътрудници похапват също хотдог на същото място като Тимошенко.
Очаква се преди втория тур на изборите на 21 април Зеленски да е под засилено наблюдение. Той е заможен и имиджът му на скромния, честен и смирен президент, който играе в популярен сериал, вероятно ще бъде оспорен от Порошенко. По време на предизборната кампания Зеленски бе обвинен, че е марионетка на богат бизнесмен, чийто телевизионен канал излъчва сериала му. Зеленски и олигархът отрекоха това.