Стопкадър от филма "Human flow"

"Човешкият поток" на Ай Вейвей

Творбата на Ай Вейвей беше част от програмата на София Филм Фест и мина през България след включването му в официалната селекция на Фестивала във Венеция  за 2017 година.

Създаден мащабно, продиктуван от порива да се заснеме движението на бежанците от и към различни места по света, филмът поставя проблема за границите и за това, къде се намират всъщност те.

Ай Вейвей е концептуален артист – преди да се появи "Човешкият поток", той добива известност със своите социално ангажиращи и провокативни проекти, политически арести и акции. Така например в своята серия от фотографии, озаглавена  "Изучаване на перспективата", включваща такива емблематични места като площад Тянанмън, Райхстага, Колизеума и Белия дом, на преден план виждаме ръката на Ай Вейвей да показва среден пръст, бунтувайки се срещу властта и политиките на конкретните правителства.

Study of Perspective, Mona Lisa, 1995-2003

Study of Perspective, Sydney Opera House, 2006

Study of Perspective, Colosseum, Rome, Italy

Study of Perspective, Trump Tower, New York City, USA, 2017

Study of Perspective, Eiffel Tower, 1995-2003

За да създаде "Човешкият поток" той, заедно със своя екип (включващ сътрудничещи си над 25 отделни екипа), пътува из целия свят, за да заснеме колкото е възможно различните емигрантски вълни, които прекосяват нашата обща територия, за да намерят убежище. Мащабните кадри са смислово разделени на географски принцип, като всяка нова част започва с цитат от поема – като откраднат смисъл на една съвсем различна територия, в която помежду ни няма граници. Така от Индия до остров Лесбос, границите ни се оказват не езикови и не културни, и преминавайки през човешките миграционни вълни, ние се оказваме една плът.

Поетическите цитати се редуват с политически, приличащи на различни изрезки от вестници относно мигрантската криза. И Европа, разбира се, не е заобиколена – заснети са кадри на мигранти, които се опитват да преминат Унгария, за да се насочат към Германия. Това са сцени, които може би трудно биха се видели с такава мащабност в новинарските емисии и в никакъв случай с поетичността, която може да  ни накара да се чувстваме самите ние бежанци.

Зад историята на "Човешкият поток" прозира личната биография на Ай Вейвей, чийто баща – китайският поет Ай Кинг, е обявен за антикомунист, и изпратен в трудов лагер, а след това преселен заедно със семейството си в отдалечените провинции на Китай. От "Човешкият поток" ние разбираме, че понастоящем над 65 милиона човека съставят бежанските вълни по целия свят – африканци, сирийци, иракчани, афганистанци, които търсят убежище, прогонени от военните конфликти в страните си на произход… Ай Вейвей смесва тези болезнени кадри с личните, интимни подробности от бита на бежанците. Един от най-ироничните му цитати за човечността е, че това е "естественото желание да спасиш котка".

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види