Снимка: Sophie Photographe

Животни са създали своя "виртуална популация" в съзнанието на хората

Тигри, лъвове и панди се появяват на компютърните и телевизионните екрани, в детските книжки и магазините за играчки. Но като създава впечатлението, че са често срещани в природата, постоянното им присъствие всъщност прикрива една тъжна истина, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес.

За целите на изследването американски и френски учени посетили зоопаркове и училища, проучили въпросници в интернет и комикси. Въз основа на събраните данни бил създаден списък с 10-те най-харизматични животни - тигри, лъвове, слонове, жирафи, леопарди, панди, гепарди, полярни мечки, сиви вълци и горили. Оказало се, че с изключение на мечките, 43 на сто от плюшените играчки, продавани на сайта Амазон, изобразяват един от въпросните 10 вида животни. През 2010 г. във Франция са продадени 800 000 бебешки играчки "Жирафката Софи", т.е. броят им е повече от 8 пъти по-голям от този на жирафите в природата в Африка.

Според ръководителя на екипа Франк Куршан от Френския център за научни изследвания, тези животни са толкова често срещани в областта на културата и маркетинга, че създават нещо като своя виртуална популация в съзнанието на хората. "Фирми използват имиджа на жирафи, гепарди и полярни мечки за маркетингови цели, обърквайки представите на хората за риска от изчезване на тези видове и за усилията за съхраняването им - поясни той. - Французите виждат за един месец повече изображения на лъвове (снимки рисунки, емблеми), отколкото са екземплярите от вида в природата в Западна Африка."

Учените призоваха компаниите, които използват имиджа на застрашени видове, да подпомогнат финансово организации за защите на животните.

Резултатите от изследването са публикувани в PLoS Biology.

 

За да не пропуснеш това, което си заслужава да се види